Lange tijd heb ik last gehad van iets waar jij misschien als zelfstandig professional ook wel mee kampt. Ik noem dit verschijnsel het ‘uurtje-factuurtje’ syndroom. Veel coaches, trainers en andere adviseurs kampen met dit probleem. Veel van hen verdienen (veel) te weinig, rekenen een te laag uurtarief en werken zich een slag in de rondte. Ik moet zeggen dat ik een net uurtarief hanteer, maar toch is er een grens aan wat je kunt verdienen als je op uurbasis werkt. En daarnaast kun je ook maar een beperkte hoeveelheid klanten bedienen met je diensten. En dat is toch jammer.
Ik had inmiddels wel begrepen dat ik meer met groepsprogramma’s moest gaan werken en andere vormen van dienstverlening, maar ik had daar toch wat moeite mee. Ik deel graag mijn verhaal met jou. Wellicht kun jij er ook je voordeel mee doen.
Herken jij deze vooroordelen bij jezelf?
Heel lang heb ik gedacht dat 1-op-1 coaching de allerbeste manier was waarop ik mijn klanten kon helpen. Wat wil je tenslotte nog meer dan exclusieve aandacht, waarbij precies wordt ingezoomd op jouw ontwikkelpunten? Ik was er helemaal met mijn aandacht voor mijn klanten en had hele leuke, inspirerende, en leerzame sessies met hen. Ik was stellig de mening toegedaan dat ik op deze manier de beste dienstverlening bood.
Werken met groepen
Daarnaast vond ik werken met groepen stiekem eigenlijk toch ook wel heel erg leuk om te doen. Ik was hier niet actief naar op zoek in mijn acquisitie maar werd wel regelmatig uitgenodigd om een leuke workshop te doen voor een groep. Vaak omdat men mijn blogartikelen had gelezen.
Meestal ging het dan om een incompany training of werd ik uitgenodigd voor een workshop door een business groep, of bijvoorbeeld voor de Interim Kring Nyenrode. Intussen bleef ik hardnekkig uitstelgedrag vertonen om zelf mijn eigen groepsprogramma’s te ontwikkelen. Veel werk om dat te organiseren leek me. En je hoort zo vaak dat het moeilijk is om workshops voor groepen vol te krijgen. De klanten voor mijn coachingtrajecten dienden zich vanzelf aan, dus dat kostte geen moeite. Afijn, het kwam er dus niet zo van.
Maar nu ben ik om! Wat is daar de reden van? Ik ben zelf groepsprogramma’s gaan volgen en heb aan den lijve ervaren wat de meerwaarde ervan kan zijn. Echt, dit wil jij jezelf en je klanten graag gunnen!
Waarom zou je groepsprogramma’s aanbieden aan jouw klanten?
Om te beginnen; je klant wordt er heel blij van! Als je namelijk succesvol wilt zijn, dan moet je je omringen met mensen die zich al op het niveau bevinden waar jij je ambities wilt verwezenlijken.
Gelijkgestemden die bezig zijn met dezelfde zaken als jijzelf. Een ‘peergroup’ kan je inspireren, uitdagen om je comfortzone te stretchen, en je leert enorm veel van elkaar. Je deelt je worstelingen en je successen met elkaar, denkt met elkaar mee en je wordt enorm gestimuleerd om actie te ondernemen als je anderen ook bepaalde stappen ziet maken.
Voordat ik zelf een groepsprogramma ging volgen met mensen die ook vol passie hun ambities wilden verwezenlijken, zat ik een beetje aan mijn eigen plafond. Ik had wel plannen en ideeën maar toch kwam het er niet helemaal van om in actie te komen.
Ik had veel leuke en lieve mensen om mij heen waarmee ik kon praten over ondernemerschap, maar zij werkten niet volgens de ondernemersmarketingmethode die ik hanteer. Zij konden mij hierin dus niet verder helpen om nieuwe stappen te maken en mij verder te ontwikkelen. Daarom heb ik vorig jaar besloten om dan maar eens flink in mijzelf te investeren. Je kunt tenslotte niet altijd maar zelf het wiel uit willen vinden. Je moet jezelf ook blijven ontwikkelen en daarvoor heb je coaching, kennis en een stimulerende omgeving nodig. Sindsdien ben ik vol nieuwe inspiratie, vol van nieuwe ideeën en heb ik stappen gemaakt die ik nog niet had durven dromen. Dat gun jij jouw klanten (en jezelf) toch ook?
Een aantal voordelen van groepsprogramma’s voor jouw klanten op een rijtje
• Je kunt jouw klanten veel meer waarde bieden voor een goede prijs. In een coachingtraject ben je over het algemeen 1,5 uur per keer bezig en daarna moet hij zelf weer aan de slag met het geleerd. In een groepsprogramma kun je hele dagen aan bepaalde onderwerpen besteden waardoor je klant veel meer kan leren en de diepte in kan gaan met de materie.
• De voordelen van een groep die ik hierboven heb beschreven, kun jij je klant ook bieden. Als je goede groepen samenstelt, kunnen de groepsleden veel van elkaar leren en elkaar inspireren omdat ze met dezelfde zaken worstelen en stappen maken.
• Omdat een programma een vaste prijs heeft, weet jouw klant precies welke budget hij moet investeren om zijn doelen te bereiken.
• Je kunt over een langere periode met een groep werken. Dat vinden veel klanten erg prettig omdat veranderingen bij jezelf doorvoeren veel tijd kost. Veranderen is nooit makkelijk omdat je uit je comfortzone moet stappen. Een langdurige begeleiding op deze manier is dan erg prettig voor jouw klant.
Voordelen van het aanbieden van groepsprogamma’s voor jou en je bedrijf
• Je kunt het ‘uurtje-factuurtje’-werk en de nadelen daarvan loslaten.
• Je kunt je acquisitie effectiever inzetten. Eén voor één je klanten werven voor individuele coachingtrajecten kost veel tijd. Als je een groepsprogramma verkoopt, heb je je acquistietijd veel effectiever terugverdiend. Hierdoor kan jouw inkomen flink toenemen.
• Je bespaart niet alleen tijd, je kunt ook meer mensen helpen.
• Je kunt betere prijzen vragen.
Je zult wel begrijpen dat ik inmiddels druk bezig ben met het ontwikkelen van een aantal nieuwe leerzame en inspirerende groepsprogramma’s. Hierover ga je binnenkort absoluut meer van mij horen.
Wil jij leren hoe jij ook aan de uurtje-factuurtje problemen ontsnapt zodat je jouw klanten meer kunt bieden en beter gaat verdienen? Ik kan jou helpen met de succesvolle opbouw van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.