Saskia Postma

Saskia Postma

Welke kansen laat jij als consultant liggen waardoor je bedrijf niet groeit?

5 juni 2019

Ben jij ook ooit voor jezelf begonnen omdat je een groot verlangen had naar vrijheid? Wilde je meer van jezelf kwijt in je werk en de dingen doen op jouw manier? Zelf je eigen opdrachten kiezen en met de klanten werken waar jij blij van wordt?  

Toch zie ik veel consultants die deze vrijheid inleveren. Bijvoorbeeld de interim manager die een prachtige boerderij heeft in het hoge noorden maar vervolgens nauwelijks van zijn mooie woonomgeving kan genieten. Omdat hij het gros van zijn tijd in een ander deel van het land overnacht waar hij voor een opdracht is ingehuurd. Doordeweeks is hij zelden thuis.  

Ondernemen wil je toch om meer van jezelf kwijt te kunnen in je werk? En nu zit je opeens in een jas genaaid die je helemaal niet past? Hoe krijg je dan je vrijheid weer terug en zorg je dat je zelf weer aan het roer staat van je bedrijf? 

Anderen jouw opdrachten laten werven?

Onlangs sprak ik een coach die zich aan een bureau had verbonden omdat ze via hen klanten kreeg. Helaas werkte ze voor geen al te best uurtarief Ze reisde door het hele land waarbij alle reiskosten en reiskilometers voor eigen rekening waren. Ook had zij zich aan het format van het bureau te houden en kon ze weinig van zichzelf kwijt. Daar was ze inmiddels wel een beetje klaar mee.  

Een trainer vertelde mij dat hij grote delen van zijn agenda moest vrijhouden voor trainingen. Die dan vaak op het laatste moment helaas niet doorgingen. Daarbij moest hij ook iedere maand een flink deel van zijn fee afdragen omdat hij in een franchise zat. Ook in de maanden dat de omzet laag was, had hij toch een minimaal bedrag af te dragen. Dat voelde voor hem niet goed meer. Zijn situatie was voor mij heel herkenbaar. Toen ik zelf als ondernemer begon had ik mij ook aangesloten bij een franchiseorganisatie. Hun keurslijf paste mij niet en het kostte bovendien veel geld terwijl het me weinig bracht. Daarom ben ik in 2010 mijn eigen bureau gestart.  

Je kunt je verkoop natuurlijk op deze manier ‘uitbesteden’ maar je bouwt daarmee geen eigen merk op waarop jouw klanten je gaan vinden. Hoe kom je dan weer los uit die afhankelijkheid?   

Een wirwar van tegenstrijdige adviezen, wat moet je ermee?

Als je niet meer afhankelijk wilt zijn van andere partijen ga je op zoek naar andere oplossingen.

Want je snapt dat je meer zelf aan marketing moet gaan doen en je wilt graag weten hoe je dat kunt aanpakken. Je struint het internet af op zoek naar goede informatie en je belandt dan in een woud van gratis adviezen.  

De een roept dat je echt iets moet doen met Facebook want daar gebeurt het allemaal. De ander roept nog harder dat Facebook op zijn retour is en dat iedereen tegenwoordig op Instagram zit. Weer een ander beweert dat je aan social selling moet gaan doen via LinkedIn.   

Laat je echt kansen liggen als je de gratis adviezen van al deze experts in de markt niet volgt? Je hebt geen idee waar je zou moeten beginnen en ziet door de bomen het bos niet meer. Wat is wijsheid?   

Succesvolle marketing werkt als je begint bij de basis

Social media zijn slechts een middel. Bovendien, als je vandaag een boek over social media in de winkel zou kopen, kun je het morgen al weg gooien. Omdat de helft van de informatie al weer is verouderd als het van de drukpers rolt. Wat je nodig hebt is een strategie. En dit begint bij bij jezelf.

Want jij bent het boegbeeld van je bedrijf. En voor de basis van je bedrijf heb je een goed merk en een goed verhaal nodig.   

Hoe onderscheid jij je van al jouw vakgenoten?

Bijna dagelijks ontmoet ik mensen die vele malen leuker zijn dan hun profiel op Linkedin, hun CV of hun website doet vermoeden. Veel consultants hebben grote moeite hebben zichzelf te verkopen omdat ze denken zij hun merk neerzetten door hun kennis te etaleren. Ze vertellen over hun ervaring, hun accreditaties en de modellen waarmee ze werken. Op zich is dat een manier om geloofwaardigheid te creëren maar het maakt je merk nog niet compleet.   

Op vakkennis alleen maak jij niet het verschil

Vakkennis an sich is geen onderscheidende factor meer maar slechts de basis. Het is niet de reden waarom je wordt gekozen. De Britse reclamelegende Sir John Hegarty heeft de kern van het bouwen van een merk mooi verwoord: 

“Een merk is een verzameling verhalen verbonden door een visie.”

Als jij een adviseur al wat jaartjes meeloopt, kun jij ook je klanten meenemen in jouw verhaal. Je hebt genoeg meegemaakt in de loop der jaren om jouw eigen visie op je vak te hebben. Je hebt ongetwijfeld je eigen ideeën ontwikkelt en je hebt daarnaast een wereld aan expertise verzameld. Maak je eigen concept, ontwikkel je eigen product, zorg voor een goed verhaal en zet jezelf onderscheidend in de markt.  

Ben jij op het punt gekomen dat je eindelijk wel eens een goed verhaal wilt hebben als paraplu voor wat je doet en wat jij te bieden hebt?  Een verhaal waarbij mensen direct snappen wat ze aan jou hebben en wat jouw toegevoegde waarde is? Waardoor de leukste klanten vol overtuiging voor jou kiezen omdat ze direct snappen waar jij hen mee kan helpen?  

Dan is het voor jou tijd om met je personal branding aan de slag te gaan. En je kunt er maar beter op tijd mee starten.  

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.