Download het gratis stappenplan en ga aan de slag met jouw authentieke merk.
Saskia Postma

Saskia Postma

Waarom mijn vader toch geen schrijver werd en jij niet zichtbaar bent

3 maart 2021

Als adviseur heb je verhalen nodig om jouw visie aantrekkelijk te presenteren.

Je hebt verhalen nodig om helder te maken wie jij bent en waar je voor staat.

Je hebt verhalen nodig om je klanten te kunnen vertellen wat je te bieden hebt zodat ze graag juist met jou willen werken.

Veel adviseurs denken echter dat ze helemaal geen verhaal hebben. Dat ze niet bijzonder genoeg zijn. Dat ze niet (nog) genoeg expertise hebben. Dat ze nog niet genoeg opleidingen hebben gevolgd. Niet genoeg meters hebben gemaakt.

Ook voelen we ons vaak onzeker als we naar buiten treden met datgene waar ons hart in ligt. Het verhaal over je passie vertellen voelt vaak kwetsbaar.

Als mensen jouw dromen niet delen, voel je je afgewezen als persoon. Dat wil je voorkomen. Dus blijf je eindeloos sleutelen aan je website. Eindeloos pielen aan je teksten.

Breng je voortdurend weer verbeteringen aan in je aanbod.

Je kijkt ook eens rond bij wat concurrenten die soortgelijke diensten aanbieden.

Concurrentieonderzoek is op zich niet verkeerd. Handig om te weten wat er speelt in de markt. Maar als je dan die sites ziet, zakt de moed jou een beetje in de schoenen.

Wat heeft die executive coach het allemaal mooi verwoord. Wat een fijne authentieke teksten. Je eigen site steekt opeens een beetje povertjes af bij al die passie en die mooie verhalen. Je besluit hem voorlopig nog maar even niet online te zetten.

Je zucht eens diep.

En je bedenkt dat je nog een lange weg te gaan hebt voordat jij zichtbaar kunt zijn.

 

Maar wanneer is het genoeg?

Ik neem je even mee naar mijn jeugd. Ik had een vader met een passie voor literatuur.

Die passie had hij omgezet in een fantastisch beroep: hij kon altijd gratis boeken lezen.

Hij was namelijk filiaalchef in een boekhandel. Heerlijk toch?

Iedere week kwam er wel weer nieuw boek uit dat dan direct mee naar huis ging. De lijst van schrijvers waar hij enthousiast over kon vertellen was eindeloos. Harry Mulisch, Gerard Reve, Jan Wolkers, Anne Tyler, Milan Kundera, Paul Theroux, Philip Roth maar ook de thrillers van Dick Francis las hij graag.

Ook kon hij hele pagina’s citeren uit Beekman en Beekman van Toon Kortooms.

Mijn vader had naast een scherpe geest ook een fenomenaal geheugen.

En dat was de reden dat hij geen schrijver werd. Want hoewel hij bijzonder goed met woorden was, vond hij zichzelf als schrijver niet goed genoeg.

Hij volgde er ooit een cursus voor maar is na drie lessen afgehaakt. Bij ieder verhaal dat hij wilde optekenen schoten hem direct wel drie schrijvers in gedachten die een soortgelijk verhaal hadden geschreven. En die deden dat natuurlijk veel beter. Dus stopte hij ermee.

Je houdt jezelf te klein als je jezelf met anderen vergelijkt. Anderen die wellicht meer ervaring hebben opgedaan. Je moet jezelf nooit vergelijken met anderen die al jaren bezig zijn met iets terwijl jij misschien net halverwege bent.

Dat jij nog niet zover bent als iemand die je wellicht bewondert, wil niet zeggen dat je het niet in je hebt om ook zover te komen.

Maak jezelf dus niet vleugellam voordat je de eerste slagen hebt kunnen maken.

Sla je vleugels uit en geniet van de vlucht.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.

 

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.