Seth Godin kan in zijn boek Purple Cow feilloos aangeven wat jij nodig hebt om een sterk merk te worden. Hij wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. In zijn boek roept hij mensen op om meer lef te tonen, keuzes te maken en focus aan te brengen. Voor veel mensen is dat nogal een ding.

Keuzes maken vergt lef maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Hoe leuk is het eigenlijk om een van de velen te zijn? Je wilt toch geen dertien in een dozijn merk zijn? Wees liever die paarse koe waar mensen over praten.


Durf jij jezelf te onderscheiden?

Durf jij het aan om onderscheidend te zijn of houd je het liever een beetje veilig? Bijna alle sterke merken zijn een beetje recalcitrant. Ze staan ergens voor. Denk maar aan mensen als Steve Jobs die Apple op de kaart zette of Michele Obama die in haar speeches vele mensen wist te raken. Menigeen hoopte dat zij zou gaan voor het presidentschap. Haar biografie is wereldwijd een bestseller.

Richard Branson is een businessmagnaat, investeerder, avonturier en filantroop. Op dit moment is hij de op 5 na rijkste man in het Verenigd Koninkrijk maar hij staat ook wereldwijd bekend om zijn recordpogingen met adventure-activiteiten. Met veel humor, lef en hard werken heeft hij zijn imperium opgebouwd.

Sterke merken durven ergens voor te gaan, trekken hun eigen spoor en zijn daarom opmerkelijk. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek Dat kan jij ook. Zorg dat je een eigen stijl hebt. En zorg uiteraard ook dat je inhoudelijk wat te melden hebt. Een mooi Nederlands voorbeeld is Remco Claassen. Hij verlegt de grenzen van het trainersvak met zijn opzienbarende stijl. Hij volgde seminars en trainingen bij mensen als Tony Robbins, Stephen Covey en Tom Peters. Hij verzamelde alle relevante inzichten, koppelde die aan elkaar en smeedde ze tot een eigen, persoonlijke aanpak. Remco’s stijl is interactief, bot, speels en altijd verrassend.


Waarom het leuk is om opmerkelijk te zijn

Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite om een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit. En dat maakt dat mensen graag met hen werken.

Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuzes durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die daarom graag juist met jou willen werken.

Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Stel je maar eens een overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Als je opmerkelijk bent, is er een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Maar aan de andere kant krijg je juist die klanten die heel bewust voor jou kiezen. Omdat je hen aanspreekt met datgene waar jij voor staat. De klanten die juist bewust voor jou kiezen, zijn vaak ook de klanten waar je graag mee werkt. Mensen waar je een klik mee hebt.

De paarse koe is zo opmerkelijk, omdat veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Als jij meer van jezelf laat zien word jij aantrekkelijk voor je markt.

Probeer het maar eens.

Wil jij ook opmerkelijk zijn en wil je weten wat ik als personalbrandingcoach daarin voor jou kan betekenen?

Neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl