Misschien herken je het ook wel. Je hebt een goed idee maar het lukt maar niet om er echt een succesvol bedrijf van te maken. Je weet niet goed wat je kunt doen om mensen enthousiast te maken voor je concept. Ze slaan er niet op aan.
Ivo was al jaren bezig als ondernemer maar het grote succes bleef helaas uit. Hij barstte van de ideeën, had wel 3 bedrijven opgestart maar toch liep het iedere keer net weer anders dan hij had gedacht. Op de een of andere manier kreeg hij de zaken niet goed aangezwengeld. Liep de markt niet warm voor zijn diensten. Hij overwoog zo langzamerhand om maar in loondienst te gaan, schreef hij mij. Maar hij wilde met mij nog een laatste poging wagen want eigenlijk moest hij er niet aan denken om weer ‘voor een baas te werken.’
Eerlijke constructieve feedback wilde hij hebben. En die kreeg hij.
Wat deed Ivo goed en fout?
Ivo had netjes alle dingen gedaan die je volgens de regels moet doen als je een bedrijf start. Hij had een business case opgesteld en een analyse gemaakt van zijn markt. Hij had zijn cijfers paraat en wist zeker dat zijn dienst een probleem kon oplossen. Er moest gewoon een markt voor zijn. Hij had een prachtige website laten ontwerpen waarin hij vertelde over zijn ervaring en expertise. En over zijn drive om klanten persoonlijk verder te helpen met het juiste maatwerk.
Vol vuur vertelde hij mij ook dat hij het heel belangrijk vond om innovatief te zijn en voorop te lopen. Want de huidige maatschappij kan niet meer stilstaan. Stilstand is achteruitgang. En daarin had hij natuurlijk helemaal gelijk. Maar hij miste de aansluiting op de wereld van zijn klant.
Waarom veel potentiële game changers nooit tot bloei komen
Die klant was nog helemaal niet zo ver. Het was alsof je mensen moest overtuigen van het nut van een mobiele telefoon in de tijd dat iedereen het een belachelijk idee vond om altijd maar bereikbaar te moeten zijn. De meeste mensen zagen hier destijds totaal het nut niet van in.
Ivo had prachtige teksten op zijn site maar voor de klant was het allemaal veel te abstract. Ivo had last van de kennisvloek waar veel intelligente professionals mee kampen. Omdat hij zelf al jaren bezig is in zijn vakgebied is loopt hij ver op zijn klanten vooruit. Ze kunnen hem niet volgen. Ze zien niet waar hij naartoe wil. Ze snappen zijn concept niet.
Als je idee niet aanslaat
Waarom halen sommige uitvindingen het wel, zoals de mobiele telefoon, en anderen niet? Ivo bleef vruchteloos leuren met zijn idee. Na iedere keer gesprek reed hij weer met een katterig gevoel naar huis.
Hij wilde graag als consultant ingehuurd worden om binnen de organisatie aan de slag te gaan met zijn project. Maar dat was nogal een investering voor een bedrijven die niet goed konden inschatten wat zijn concept hen zou opleveren. Ze waren bovendien gewend aan hun probleem en konden zich moeilijk voorstellen dat het echt anders kon. De portemonnee bleef dus dicht.
Hoe doorbreek je die impasse?
Zelf heb ik ook een dergelijke situatie bij de hand gehad. Als marketeer positioneerde ik een internationaal roostersoftwareprogramma met succes op de Nederlandse onderwijsmarkt. Toen ik startte, draaiden we echter rode cijfers.
Destijds werkten roostermakers in Nederland nog met zo’n prachtig bord op de muur met gekleurde kaartjes. Zij geloofden absoluut niet dat je dat complexe proces zou kunnen automatiseren. De klant moest dus uitgedaagd worden om aan te durven het roosterproces ‘aan de computer over te laten’.
Hoe kwamen we vanuit de rode cijfers naar succes?
We zijn gestart met een paar voorlopers in de markt. Als je die mee krijgt en hun verhalen kunt delen, krijg je de rest ook mee.
Want je kunt natuurlijk zelf hard roepen hoe goed je product of dienst is, maar dan krijg je toch een beetje het effect ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend.’ Beter is het om met referenties te werken.
We zijn gestart met wat klanten die meer open stonden voor innovatie. Zo kwamen we aan bewezen successen. Deze referenties hebben we ingezet om te onderbouwen wat de voordelen van het roosterprogramma waren. De onderwijsinstellingen die met het programma werkten, waren heel tevreden en zonder meer bereid hiervan te getuigen. En dat werkte bijzonder goed. Na drie jaar waren we marktleider en het bedrijf draait inmiddels al jaren succesvol.
Start laagdrempelig
Om scholen vertrouwd te maken met het programma, hadden we een demo met een minischooltje ontwikkeld. Hiermee konden de roostermakers wat stoeien om zich de aanpak eigen te maken. Veel mensen waren daarna over de streep getrokken om ‘voor het grote werk te gaan’.
Dit principe kun je ook op jouw dienst toepassen. Wellicht wil je potentiële klant nog niet investeren om jouw langdurig in te huren om je concept of diens te implementeren.
Ze hebben er namelijk nog weinig gevoel bij wat je aanpak precies inhoudt en wat het oplevert. Je kunt dan eerst eens starten met een laagdrempelige workshop waarin je klant een paar kleine stappen kan maken en een eerste ervaring op kan doen. Daarna kun je verder praten over grotere stappen.
Als je weet voor welke klanten jij graag werkt en van welke opdrachten je energie krijgt, is de volgende stap om te zorgen dat jij zichtbaar wordt voor deze markt.
Ik help je daar graag bij en kan je leren hoe je vanuit een sterke personal branding , met een goede marketingstrategie, klanten naar je toe kunt trekken en je bedrijf succesvol kunt laten groeien.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.
Cadeau voor jou
Mijn nieuwe website is live gegaan. Om dit te vieren heb ik een nieuw Personal Branding Stappenplan voor je gemaakt waarin je leert alles leert over authentieke personal branding. Je gaat ontdekken:
- Hoe je met jouw verhaal klanten aantrekt die je bedrijf verder brengen.
- De geheimen van psychologische overtuigingskracht.
- De 3 stijlen waarmee je een overtuigend merk opbouwt.
- Hoe je laat zien dat je een expert bent.
- Hoe je laat zien waar je voor staat.
Je kunt het stappenplan aanvragen op de home page van mijn nieuwe website.Kijk bij het filmpje waarin ik je meer vertel.
VRAAG HET PERSONAL BRANDING STAPPENPLAN OP
Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op.
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.