Saskia Postma

Saskia Postma

Waarom eigenzinnige merken het beter doen en wat jij daarvan kunt leren

16 september 2020

Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. Ik ben een fan van zijn boek Purple Cow omdat hij hierin feilloos aangeeft wat iemand tot een sterk merk maakt. Een sterk merk durft onderscheidend te zijn. Bijna alle sterke merken zijn in meer of mindere mate recalcitrant. 

Denk maar mensen als Steve Jobs, Johan Cruijff, of Annemarie van Gaal. Ze hebben een eigen visie en ze staan ergens voor. Niet iedereen hoeft een fan van hen te zijn. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek.  En zo realiseren ze hun eigen markt.

In dit artikel geef ik je 7 invalshoeken waarmee jij het verschil kunt maken.

 

Durf jij duidelijke keuzes te maken?

Eigenzinnig zijn, vinden veel mensen eng. Je eigen zin doen en jezelf te duidelijk uitspreken lijkt je in de huidige economie wellicht niet zo’n veilige keuze.  

De paarse koe is dan ook juist zo opmerkelijk, omdat veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Keuzes maken vergt lef. Maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Natuurlijk spelen we graag op safe, want het lijkt op zich een veilige keuze. Maar dat is het niet. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Waar we vechten om een beetje gras. Want op de plek waar iedereen elkaar verdringt, is het gras snel op.  

Hoe leuk is het eigenlijk om een van de velen in een vechtmarkt te zijn? Is dat wel zo’n veilige keuze als je het zo bekijkt? Veel mensen denken dat als je jezelf neerzet als ‘alleskunner’ er altijd wel een klus is waar je op zou kunnen passen. Dat is echter nog maar de vraag! Een generalist heeft geen ander onderscheidend vermogen dan dat hij breed inzetbaar is.

 

Waarom het leuk is om opmerkelijk te zijn

Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuzes durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken. Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht.  

Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit. En dat maakt dat mensen graag met hen werken. Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht.  

Stel je maar eens een overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Als je opmerkelijk bent, is er dus enerzijds een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Maar aan de andere kant zullen mensen ook heel bewust voor jou kiezen. Omdat je hen aanspreekt met datgene waar jij voor staat. De klanten die juist bewust voor jou kiezen, zijn vaak ook de klanten waar je graag mee werkt. Mensen waar je een klik mee hebt.

 

Een eigenzinnige kijk op zaken werkt prikkelend en wekt nieuwsgierigheid:

‘‘Als we hadden geluisterd naar de wensen van onze klant, hadden we een sneller paard gemaakt in plaats van een auto.” Henry Ford  

Er is ook in jouw werkveld vast van alles dat vervangen zou kunnen worden door een beter alternatief. Klanten hebben daarnaast vaak de neiging in kant en klare oplossingen voor hun problemen te denken. Niet onterecht wordt gedacht dat je in moet spelen op zaken waar jouw klant wakker van ligt. Als je hem een oplossing kunt bieden voor dit probleem dan geeft dit vaak een goede aanleiding om in gesprek te gaan.


Schud je klanten wakker 

Met jouw expertise kun jij echter ook een probleem van een klant benoemen en daarbij een oplossing bieden waar hij zelf nog nooit aan had gedacht.  

Of je kunt een klant wakker schudden en bewust maken van urgente zaken die hij niet langer voor zich uit kan schuiven.  

… een interim sales manager die zeer succesvol bedrijven over de hele wereld begeleidt in het verbeteren van hun salesresultaten hanteert een prikkelende aanpak die net een stap verder gaat dan veel mensen gewend zijn. Zijn insteek naar klanten is:  

“ Waar moet u wakker van liggen?”

Niet alle klanten zijn zich er namelijk van bewust dat ze een probleem hebben. Of dat ze hun ogen niet langer kunnen sluiten voor wat er in hun markt gebeurd. Dit heeft uiteindelijk complete bedrijfstakken in de problemen gebracht.  

Zo hadden de reisbureaus zich vast nooit gerealiseerd dat met de komst van internet hun diensten overbodig werden omdat de klant nu zelf zijn reizen boekt.  

Veel retailers kunnen hun winkels wel sluiten nu steeds meer mensen via internet kleding bestellen. Daarnaast komen er steeds meer handige apps op de markt waarmee je moeiteloos relatief matige foto’s kunt oppoetsen. Waardoor fotografen steeds meer moeite hebben om hun toegevoegde waarde te bewijzen.

 

Zeven invalshoeken om het verschil te maken

  • Welke thema’s spelen er bij jouw klant waar jij een uitgesproken mening over hebt?
  • Welke ontwikkelingen zie jij in de markt waarin jij iets in kunt betekenen?
  • Over welke onderwerpen bezit jij veel expertise, die je graag deelt?
  • Ten aanzien van welke thema’s zou je graag meer van jezelf als expert laten zien?
  • Welke thema’s spelen er in de markt waarin jouw klant actief is?
  • Waar lopen organisaties tegenaan omdat ze nog werken met verouderde procedures waarin jij een verschil kunt maken door een andere zienswijze en aanpak?
  • Welke bijzondere elementen zou je hierin kunnen uitlichten?

 

Hoe ga jij het verschil maken?

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.