Saskia Postma

Saskia Postma

De verhalen die ondernemers je nooit vertellen

7 september 2019

De consultancymarkt is willig en veel consultants vinden het een mooi moment om voor zichzelf te beginnen. Alleen al in 2017 kwamen er 10.000 adviesbureaus bij. Je hoort overal de succesverhalen. Er zijn echter ook veel verhalen die mensen je nooit vertellen.  

Het verhaal van Herman laat je een kijkje achter de schermen zien. De real story van ondernemen met al zijn ups en downs. De inzichten die je onderweg opdoet, wat je tegenkomt in de markt. En hoe je groeit als mens en als ondernemer. 

Het begon zo mooi…

Het is een prachtige zomerdag. Buiten is het zonnig en warm maar in het hoofd van Herman is het grijs en somber. Hij zit er even helemaal doorheen.  

Herman is 6 maanden geleden voor zichzelf gestart als consultant. Hij trok de stoute schoenen aan nadat hij tien jaar bij een aantal bekende adviesbureaus werkte. Hij voelde zich niet meer thuis in het beleid en wilde graag zijn eigen ideeën op het gebied van leiderschap in de markt zetten.

De inschrijving bij de Kamer van Koophandel werd gevierd met een goede fles wijn. Zijn vrouw vond het stoer van hem maar was ook angstig of het allemaal goed zou gaan. Herman had er zelf het volste vertrouwen in.  

Nu zit hij op zijn werkkamer en staart mistroostig naar zijn computer. Hij heeft net zijn mail geopend met daarin een beleefde afwijzing op zijn voorstel voor een leiderschapstraject. Hoe moet hij dit aan zijn vrouw vertellen? Die had zo meegeleefd en met hem gehoopt dat hij deze mooie opdracht zou gaan scoren.

Afwijzingen kunnen persoonlijk voelen

Het is de tweede afwijzing deze week en er zit niet veel meer in de pijplijn op dat moment. Hij doet nog een kleine consultancyklus via zijn oude werkgever. En hij heeft wel een paar dingetjes in de week liggen maar er moet nu toch echt een goede opdracht komen.  

Hij voelt zich een sukkel. Al die mooie verhalen die hij zijn vrouw vertelde, al die prachtige ideeën die hij had, maar hij weet het niet waar te maken.   

Is er wel een markt voor?

Hij begint enorm aan zichzelf te twijfelen. Is er wel een markt zijn idee over leiderschap? Op de consultancyplatforms lijkt het toch een heel populair thema. Zijn geweldige concept lijkt echter helemaal niet aan te slaan.  

Het leek of de aandacht van die manager regelmatig afdwaalde toen hij enthousiast over zijn aanpak vertelde. Heeft hij wel de goede voorbeelden gebruikt? De man zat maar een beetje met zijn pen te spelen en hij had bar weinig vragen.  

Hoe overtuig je de klant van jouw idee?

Herman weet van zichzelf dat hij te lang van stof kan zijn. Hij vindt het lastig om een compact verhaal te houden over zijn aanpak. En soms draaft hij wel eens een beetje door.  

Het viel hem tijdens het intakegesprek wel op dat de klant het allemaal wat makkelijk leek op te vatten. Die leek meer uit te zijn op een quick win. Herman weet wel beter wat er allemaal komt kijken bij een effectief leiderschapstraject, maar hoe leg je dat goed uit?  

Herman zucht eens diep. Kennelijk heeft hij niet de juiste snaar weten te raken. Iedereen die hij tijdens netwerkborrels spreekt lijkt vol met werk te zitten. Misschien is hij toch niet zo geschikt voor het ondernemerschap.  Zo langzamerhand vraag hij zich af of hij toch niet gewoon moet solliciteren. Er zijn zat tenslotte banen genoeg voor goede consultants.  

De mythe van moeiteloos ondernemen

Wat Herman zich niet realiseert is dat iedere ondernemer deze momenten meemaakt. Laat je niet gek maken door de mythe van moeiteloos ondernemen. Het lukt niet altijd meteen.  

Iedereen kent die momenten dat je tegen jezelf moet vechten omdat je maar niet lijkt door te breken met datgene dat je zo graag in de wereld wilt zetten. Ondernemen is voor bijna niemand een instant succesverhaal. De leerervaringen die je als ondernemer opdoet delen weinig echter mensen met hun omgeving.  

Het is gewoon hard werken, soms afwijzingen incasseren, ervan leren en weer doorgaan. Het kan een rollercoaster zijn waarbij je moet groeien als persoon om op het volgende niveau te komen in je ondernemerschap. Maar het levert je een enorm gevoel van voldoening op als het lukt. Vaak zit je net voor de doorbraak als je er doorheen zit.

Geef dus nog even net dat beetje extra gas en blijf geloven in jouw droom.  

Zorg voor het juiste netwerk

Veel ondernemers zijn eenzaam omdat ze het gevoel hebben dat ze alles alleen moeten doen. Napoleon Hill schrijft in zijn boek Think and Grow Rich over het idee van mastermind groepen. In zo’n groep kom je samen om met elkaar mee te denken, elkaar te stimuleren om de juiste stappen te zetten, elkaar te ondersteunen en te inspireren. Begin je eigen mastermind groep met mensen waar je goed mee kunt sparren of stap in bij een bestaande groep. Met de juiste groep mensen om je heen wordt ondernemen leuker en makkelijker.  

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.