Saskia Postma

Saskia Postma

Twee verschillende manieren om een sterk merk neer te zetten

18 december 2019

Hoe word je een sterk authentiek merk? Dat is een belangrijke vraag die je jezelf zou moeten stellen wanneer je als consultant een succesvol bedrijf wilt opbouwen.  

Om een sterk merk te worden moet je weten waarin jij onderscheidend bent, of kunt zijn. Vraag jezelf dus eens af wat jou opmerkelijk maakt.  

Iedereen doet de dingen op zijn eigen manier. Het succes van een ander kopiëren, werkt niet. Jij bent je eigen merk en jij hebt je eigen verhaal en kwaliteiten. Je kunt je daarbij wel laten inspireren door succesvolle ondernemers. Branson met zijn Virgin Airlines en Stelios met Easyjet zijn twee opvallende merken in de luchtvaart die enorm van elkaar verschillen in de wijze waarop zij hun merk neerzetten.  

Branson en Stelios mogen zichzelf allebei ‘Sir’ noemen. En hoewel ze allebei zeer succesvol zijn in de luchtvaart doet ieder het op zijn geheel eigen manier. Ook dat is geheel in lijn met de principes van (personal) branding. 

Het merk Richard Branson

‘ Screw it, let’s do it .‘ Dit credo typeert Richard Branson als een merk dat zich onderscheidt door zijn eigenzinnigheid en recalcitrante aanpak. Hij heeft de reputatie van enfant terrible in het zakenleven. Richard Bransons doet de dingen op zijn geheel eigen manier.  

Toen hij in de jaren ’80 de vliegmarkt wilde openbreken met Virgin Atlantic kreeg hij het machtige British Airways tegen zich. Ze zaten hem op alle manier dwars en uiteindelijk daagde hij hen voor de rechter. British Airways schikte en maakte £500.000 naar Branson over en £110.000 naar Virgin Atlantic. Dit geld verdeelde Branson onder zijn personeel onder de noemen ‘BA-bonus’.

Fun en groot dromen

Branson zegt dat ‘fun’ de drijver is onder zijn ondernemerschap. Hij houdt daarbij wel van een uitdaging. In 1987 stak hij met een luchtballon de Atlantische oceaan over. En hij heeft nog meerdere wereldrecordpogingen gedaan.  

In 2006 speelde hij een gastrolletje in de James Bond film Casino Royal en ook had hij gastrollen in Friends en Baywatch. Fun en provoceren, daar is Branson een meester in. Hij weet precies hoe hij zichzelf in de picture moet zetten.  

Branson durft groots te dromen maar hij zet ook door als het tegenzit.Aanvankelijk leek hij bepaald geen uitblinker. Hij heeft dyslexie en stopte op zijn 16e met school.Inmiddels is hij de enige entrepreneur ter wereld die acht verschillende miljardenondernemingen heeft opgezet in acht verschillende industrieën.   

Het succes van easyJet

Richard Branson heeft in de wereld van de luchtvaart een concurrent die het ook heel aardig doet. De Griek Stelios was schatrijk op 38-jarige leeftijd dankzij het succes van zijn luchtvaartmaatschappij Easyjet.  

Ook Stelios schept er een groot plezier in om de strijd aan te binden met de gevestigde orde. Tegenwoordig hebben veel mensen de mond vol van gamechangers die ‘disruptive’ zijn. Stelios was destijds al een ‘disrupter’. Hij staat voor een jong tegendraads merk dat producten levert die voor iedereen toegankelijk zijn. Daarbij hanteert hij twee belangrijke principes:

  •     Waar voor je geld. Het product mag niet te duur zijn.
  •     Het moet beschikbaar zijn voor een grote doelgroep en niet alleen voor de happy few.

Het verhaal van EasyJet begon in 1995. De toen 28-jarige Griekse zakenman Stelios startte zijn bedrijf met twee oude geleasde Boeings. Inmiddels vervoeren ze 65 miljoen passagiers per jaar naar meer dan 135 bestemmingen en werken er 9000 medewerkers.

Stelios is geen flamboyante man zoals Branson. Hij is te zwaar, draagt slecht zittende pakken en van zijn charisma moet hij het niet hebben. Maar hij heeft andere kwaliteiten. Stelios is een goed voorbeeld van een ondernemer met een duidelijke ‘Why’. Stelios verbaasde zich over de dure Europese luchtvaart. Hij wilde een alternatief bieden om vliegen voor meer mensen bereikbaar te maken.  

Stevige merkbelofte

Stelios is succesvol omdat hij de regels van het spel en die van een branche onder de loep neemt en kijkt hoe het anders kan. Naast easyJet heeft hij ook Easycruise opgericht.  

‘Wat ik met Easycruise wil doen, is jongere mensen de mogelijkheid bieden om een cruise te maken.’  

Hierbij heeft hij een duidelijke visie op een specifieke markt. Cruisen is normaal iets voor oudere mensen. De benadering van Stelios ten aanzien van het cruisen is geheel anders. Het schip van Easycruise ligt elke nacht in de haven van hippe plaatsen en vaart overdag. De jonge mensen kunnen ’s avonds en ’s nachts uitgaan en overdag aan boord uitslapen.  

De stap naar scheepvaart is geen onlogische want Stelios komt uit een familie redersfamilie. Van zijn vader heeft hij alles over schepen geleerd. Hiermee keert hij dus weer terug naar de roots van de familie en kan hij zijn liefde voor schepen uitleven.

 

Als jij denkt dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij het opbouwen van je merk en je bedrijf neem dan contact met mij op.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.