Jij bent als adviseur een kei in je vak. Van weerbarstige veranderopdrachten of complexe projecten word jij niet zenuwachtig. Integendeel, als er flink wat te doen is ben jij op je best.

Jouw klanten hebben je hoog zitten. Je warme netwerk weet jou meestal wel te vinden. Alleen merk je dat het de laatste tijd soms toch wat rustig is in je netwerk. Er komt niet veel uit. En men kiest er vaak voor om meerdere kandidaten uit te nodigen als er een opdracht speelt.  

Regelmatig mag je dan samen met je vakgenoten van andere bureaus op komen draven. Je ziet de consultant al zitten in de hal als jij na het gesprek bij de potentiële klant naar buiten wordt geleid. Je denkt bij jezelf: “Shit, dat bureau doet het heel goed in de markt.” En je voelt je al minder zeker over je presentatie van daarnet. Heb je wel de goede voorbeelden gebruikt? Het leek of de aandacht van die manager afdwaalde toen je enthousiast over jouw aanpak vertelde. Hij zat met zijn pen te spelen en had bar weinig vragen.  

Wat zeg jij als men je vraagt wat jouw unieke USP’s zijn? Dat je een echte verbinder bent die samen met de mensen mooie resultaten neerzet? Dat zeggen veel van jouw vakcollega’s helaas ook allemaal over zichzelf. Hoe doen die succesvolle consultants dat eigenlijk die altijd naar huis gaan met de mooiste opdrachten? 

Wat maakt jou onderscheidend? 

Waarin ben jij anders of beter dan al die anderen in jouw markt? En hoe vertel je daar iets over op een aansprekende en overtuigende manier? Liefst zonder dat je het gevoel hebt op te scheppen of arrogant over te komen. Hoe laat je zien waar jij goed in bent, hoe je werkt, wie jij bent en waar je voor staat?  

Je weet dat je het verschil maakt voor anderen maar het is voor veel mensen moeilijk dit goed over de bühne te brengen. Daardoor ben je te weinig zichtbaar en doe je jezelf tekort. Iemand zei mij laatst: “ Ik kan echt alles en iedereen verkopen behalve mezelf.”  

Niet leuren maar een krachtige presentatie neerzetten

Wat je vaak hoort is dat het goed werkt om te vertellen welk probleem jij komt oplossen. Op zich is dat geen slechte insteek. Alleen zijn de problemen waar veel consultants voor worden uitgenodigd vaak niet zo uniek dat je daar een echt onderscheidend statement van kunt maken.  

Zeg nu zelf; Hoeveel klanten hebben er last van veranderprojecten die niet van de grond komen, projecten die niet lopen of problemen met teams? Ambities die niet gerealiseerd worden of implementaties die stroef gaan? Dat zijn vrij algemene problemen en daarom zin ze niet genoeg om je ermee te kunnen onderscheiden. Deze insteek werkt dus vooral als je echt iets heel specifieks oplost. Een probleem bovendien dat je klant als relevant en urgent ervaart. Succesvolle consultants doen iets anders. Zij vertellen pakkende korte verhalen!  

De kracht van storytelling

Weet je, op zich is er uiteraard niets mis mee dat jij vertelt dat je een echte verbinder bent. Of dat je een kei bent in het opbouwen van teams. Maar zorg dat je er een goed verhaal bij hebt!  

Zoals die consultant die vertelde dat hij klantenteams optimaliseert. Dat wekt niet meteen gretigheid op. Het wordt een stuk duidelijker wat hij kan bieden als hij er een klein verhaal bij geeft. Dat hij Ziggo heeft geholpen nadat ze bij Radar voor heel tv-kijkend Nederland voor schut stonden vanwege de geleverde wanprestaties. Dat hij in een jaar met 150 klantenteams aan de slag ging. Waarna ze vervolgens een award voor klantvriendelijkheid ontvingen. Daar was dus onder zijn begeleiding een boel veranderd in dat jaar! Dat is storytelling in een notendop. Je kunt er ook een iets langer maar nog steeds compact verhaal van maken.   

Ontwikkel jouw onderscheidende verhaal

Afgelopen week werkte ik met een interim HRM manager die het gevoel had dat ze zichzelf niet stevig genoeg presenteerde in gesprekken. Ze was bedrijfskundig goed onderlegd en kon de rol van sparringpartner voor directies prima vervullen. Ze had veel te bieden maar vond het lastig om dat over de bühne te brengen op een overtuigende manier.  

Ik vroeg haar om wat voorbeelden hoe zij haar rol vervulde en wat ze anders deed dan anderen. Dat bleek aanvankelijk lastig onder woorden te brengen voor haar. Samen zijn we toen een van haar verhalen helemaal uit gaan diepen. Er kwamen veel meer relevante feiten en interessante details naar boven toen ik door ging vragen. Met mijn achtergrond als headhunter weet ik uiteraard ook goed welke issues relevant zijn en wat de minder interessante feiten zijn.  

Gaandeweg ontstond een geweldig compact verhaal waarmee ze haarscherp kon laten zien hoe zij werkt. Doordat je letterlijk (voor)beelden schetst voor je klant kan hij zich er een voorstelling van maken wat hij met jou in huis haalt. Als je deze verhalen-vaardigheid eenmaal goed in de vingers hebt, heb je daar je hele verdere leven profijt van.  

Als je op deze manier met je personal branding aan de slag gaat leer je niet alleen hoe je jezelf overtuigend presenteert. Het grappige bijeffect is dat je zelf ook veel beter de waarde leert zien van wat jij in huis hebt. Want vaak heb je helemaal niet zo goed in de gaten waarom mensen graag met jou werken en welke expertise en kwaliteiten jou bijzonder maken.  

Een goed verhaal gaat ook over visie

De Britse reclamelegende Sir John Hegarty heeft een interessant boek geschreven over zijn loopbaan in de reclame.  Hij zegt in zijn boek ‘Je moet een filosofie hebben. Make a statement. Vaak zit die al in je werk; kijk daar goed naar. Je moet een point-of-view hebben.’  

Kort samengevat zegt Hegarty:

“Een merk is een verzameling verhalen verbonden door een visie.”

Succesvolle consultants hebben een goed verhaal. Met een goed en relevant verhaal maak je iets los bij je doelgroep en dat werkt overtuigend. Daarbij is het essentieel dat je niet alleen in je verhaal kunt vertellen wat jij goed kunt maar dat je ook een visie hebt. Wat is jouw verhaal? Heb jij een eigen visie op jouw vakgebied of op de branche waarin je acteert? Als je deze twee zaken combineert heb je de basis gezet voor een onweerstaanbaar personal brand. 

Wil jij begeleiding bij het opbouwen van je personal brand en leren hoe jij het juiste verhaal vertelt? Neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl