De vakantie is voor de meeste mensen weer voorbij. In de vakantie ben je even los van de waan van de dag en bij veel mensen leidt dat tot een stukje reflectie. Hoe was het afgelopen jaar tot nu toe voor jou? Waar ben je tevreden over en wat wil je anders?

Hoe ga jij om met je leermomenten? Deel je hier wel eens wat van op social media?

Hoe doe je dat op een goede manier?  

Regelmatig lees ik artikelen en boeken van de Amerikaanse sociologe Brené Brown. Zij is bekend door haar TED-talk ‘de kracht van kwetsbaarheid’ die meer dan zes miljoen keer werd bekeken op het internet. Brown werd er in korte tijd wereldberoemd mee.

Sinds haar TED-talk is Brené Brown een sterk merk. Het heeft haar bedrijf vleugels gegeven. Wat kun je als ondernemer van haar leren?. 

Over ‘gewone moed’ en personal branding

Mensen vinden het leuk en leerzaam om te horen hoe je succesvol bepaalde zaken kunt bereiken. Maar dat betekent niet dat je als ondernemer vooral je succesverhalen moet delen.  

In haar jarenlange onderzoek ontdekte Brené Brown dat juist mensen die wij als inspirerend ervaren, een belangrijk ding met elkaar gemeen hebben: ze durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze weten dat ze de moeite waard zijn, ook al zijn ze niet perfect en maken ze nog regelmatig fouten en blunders.  

Persoonlijk vind ik mensen die alleen maar succesverhalen delen ongelooflijk saai. En weinig authentiek. Ik kan me dus wel vinden in de visie van Brené Brown.

Over balans en relativeringsvermogen

Het kan interessant zijn om ook je leerervaringen te delen. Je bent veel toegankelijker en interessanter voor je omgeving als je ook af en toe wat van je kwetsbaarheid durft te delen. Daar is moed voor nodig, en daarmee toon je juist je kracht.  

Dat wil overigens niet zeggen dat ik een fan ben van mensen die constant tranentrekkende verhalen vertellen over iedere persoonlijke groeistuip waar ze doorheen gaan. Het gaat wat mij betreft over de juiste balans bij wat je wel en niet laat zien van jezelf.  

De vele verhalen van ondernemers die eerst jammerlijk faalden, bijna aan de bedelstaf raakten, vervolgens het licht hebben ontdekt en nu hun persoonlijke business evangelie verspreiden, zijn inmiddels wel een beetje achterhaalt. Daar heb ik er al zoveel van gelezen dat mijn gaapspieren spontaan aanslaan als er weer zo’n verhaal voorbij komt.  

Ik lees liever verhalen die gekruid zijn met wat humor en relativeringsvermogen. Juist door de droge humor en zelfspot die Brené Brown in haar presentaties verwerkt, zijn haar TED-talks inspirerend en leuk om te volgen.

‘Gewone’ moed

Brené pleit voor ‘gewone moed’. Zij vindt gewone moed een mooie term omdat veel mensen moed associëren met bijzondere en heldhaftige zaken. Terwijl gewone moed gaat om de bereidheid om jezelf te laten zien en gezien te worden, gewoon zoals je bent.  

En dat is wat mij betreft ook de kern van personal branding. Geen windowdressing, geen spierballentaal maar gewoon je beste versie van jezelf zijn. Zijn zoals je bent.  

En dat betekent dat je af en toe ook best eens toe mag geven dat je iets niet zo goed kunt, of dat je ergens moeite mee hebt. In onze cultuur waarin we op alle social media en netwerkbijeenkomsten vooral etaleren hoe succesvol, populair, talentvol en gelukkig we allemaal zijn, is dat dapper.  

Open your mind

Durf ook eens een keer een blunder te maken. Blijf niet aarzelen ook om iets te doen waar je nog niet goed in bent. Want als je alles de eerste keer al meteen perfect zou kunnen, had je nooit meer iets te leren. Hoe saai zou dat zijn!  

Verwerp niet meteen zaken die je nog niet eerder hebt gedaan, omdat je denkt dat je het niet kunt. Of ‘omdat het waarschijnlijk toch niet zal werken’.   

Veel mensen voelen zich onzeker als ze iets nieuws te proberen. Daarom doen daarom ze liever de dingen ‘zoals ze die altijd hebben gedaan’. Helaas krijgen ze dan ook de resultaten die ze altijd hebben gehad. En dat zijn niet altijd de resultaten waar ze op hopen.  

Probeer regelmatig nieuwe dingen uit en leer om je comfortzone iedere keer wat meer te stretchen. Dat maakt het leven een stuk boeiender. Durf ook eens bij jezelf toe te geven dat je iets niet weet en dat je wellicht nog iets te leren hebt.  

Gun het jezelf ook eens hiervoor hulp te vragen. Voor sommige mensen is dat op zich al een hele stap… Als je die stap durft te nemen, kan dit de ontwikkeling van jouw ondernemerschap en van je bedrijf een enorme versnelling opleveren.  

Ik sluit af met een treffend stukje uit het interview met Brené:  

“ Perfectionisme is een afweermechanisme, een manier om jezelf te beschermen: als ik er maar perfect uitzie en alles perfect doe, denk je, dan kan ik zorgen dat ik geen kritiek krijg, dat ik me niet hoef te schamen en niet veroordeeld wordt.  Het is echter een soort schild, en het weegt wel twintig ton. We zeulen het rond in de hoop dat het ons veilig houdt, maar het enige wat het doet, is zorgen dat we niet gezien worden.” 

Kortom, wees eens lekker wat minder perfect en durf jezelf gewoon te laten zien zoals je bent.

Je zult merken dat dit juist zorgt voor verbinding met je omgeving en dat mensen naar je toe komen.

Omdat ze zien dat jij ook niet perfect bent, kunnen zij ook zichzelf bij jou zijn. 

Krachtige personal branding gaat er dus om jezelf te laten zien zoals je bent.
Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder. 
 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

Je kunt ook eens op bij de blogartikelen op mijn website kijken voor meer inspiratie.