Je staart naar je LinkedIn profiel en je vraagt je af of je erop moet zetten dat je beschikbaar bent. Diep in je hart vind je het een beetje sneu wordt.
Je hebt je CV mooi opgepoetst en naar de nodige bemiddelingsbureaus gestuurd. Helaas hangen ze nog niet enthousiast aan de lijn.
Je hebt een vriendelijk antwoord gekregen dat ze aan je zullen denken indien zich een geschikte opdracht voordoet. Tja…
Inmiddels heb je wat leuke opdrachten voorbij zien komen maar je kreeg helaas vrij vlot een afwijzing in de mail. Hoewel jij dacht goed op de opdracht te passen kreeg je de mededeling dat er kandidaten waren met ‘een profiel dat beter aansloot’.
Uiteraard heb je al weer heel wat kopjes koffie gedronken om je warme netwerk te laten weten dat je beschikbaar bent. Dat waren leuke gesprekken maar het leverde niets concreets op. Je netwerk begint ook een beetje op te drogen.
Je moet nu toch echt aan de bak om een nieuwe klus of baan te scoren.
Maar hoe pak je dat aan?
Vind je het lastig om leuke opdrachten of banen te krijgen die bij jou passen en heb je geen idee hoe jij onder woorden moet brengen wat jou onderscheidt van al die anderen in jouw vak?
Zit je eindeloos te stoeien met je CV? De ene recruiter vindt dat je CV hooguit 2 pagina’s mag zijn terwijl het volgende bureau weer een andere visie heeft waar een goed CV aan moet voldoen. Wat is wijsheid?
Zie je soms dat je profiel op LinkedIn is bekeken maar levert het verder geen enkele reactie op?
Kijk je wel eens met een afgunstig oog naar het LinkedIn profiel van sommige vakgenoten die zo pakkend weten te verwoorden waarin ze zich onderscheiden en wat hun toegevoegde waarde is? Had jij maar zo’n mooi profiel!
Ben je toe aan meer uitdagende opdrachten? Doet je alsmaar hetzelfde kunstje en wil je werk op een steviger niveau?
Of zou je ook eens een opdracht of baan willen in een andere branche?
Jij weet dat je goed bent in je vak maar het lukt je maar niet om glashelder onder woorden te brengen hoe je voor je klant het verschil maakt. Je netwerkt wat af. Al je visitekaartjes heb je al in handen gehad om te zien wie je nog zou kunnen benaderen.
Maar als ze je vragen wat je USP is sta je met je mond vol tanden. Daardoor ben je te weinig zichtbaar en doe je jezelf schromelijk tekort.
Je wordt niet altijd gekozen voor de opdrachten die je het liefste zou doen en je vindt het lastig om een goed verhaal te houden als je jezelf mag presenteren.
Ruim 15 jaar lang heb ik als headhunter kandidaten bemiddeld voor stevige management en directiefuncties in allerlei sectoren; overheid, zorg, zakelijke dienstverlening, techniek en industrie. Regelmatig zat ik aan tafel met mensen die vele malen boeiender waren dan ik aanvankelijk had verwacht.
Ik las een CV vol standaard jargon. En vervolgens tref ik tot mijn verbazing iemand tegenover mij met een geweldige droge humor en een voelbare passie voor het ontwikkelen van medewerkers.
Tijdens het gesprek hoor ik ook nog hoe iemand als vrijwilliger betrokken is bij jongeren die een beetje begeleiding kunnen gebruiken. En ik zie al helemaal voor je hoe hij bij mijn opdrachtgever een ingeslapen team weer tot leven zal wekken met zijn directheid en enthousiasme.
Wat jammer dat je die zaken nauwelijks terug kunt vinden in het CV. Dat kan echt anders!
Veel professionals denken zichzelf te verkopen door hun kennis te etaleren. Vakkennis an sich is echter geen onderscheidende factor meer maar slechts de basis. Opdrachtgevers en bureaus kunnen niet door zo’n grijze-muizen-profilering heen kijken en je wordt dan snel niet gekozen.
Je wordt namelijk niet gekozen vanwege je vakkennis maar omdat mensen een klik met je hebben én het gevoel dat je verstand van zaken hebt. As je echt meer van jezelf wilt laten zien dan is het slim om er eens een keer goed in te duiken wat jou precies onderscheidend maakt.
Laat wat meer zien van jezelf. Op je CV, op LinkedIn en ook als je jezelf mag presenteren. En doe dat liefst niet op dezelfde manier als het gros van adviserend Nederland. Op LinkedIn wemelt het van de adviseurs die zich profileren als mensgerichte changemanager, bruggenbouwers die mensen bij elkaar brengen en teamcoaches die mensen in hun kracht zetten.
Iedereen gebruikt hetzelfde jargon. Bij die grauwe massa met een 13-in-een-dozijn-profiel wil jij toch niet horen?
Omdat jij een consistent en onderscheidend beeld naar buiten brengt voelen potentiële werkgevers of opdrachtgevers dat het hele plaatje klopt. Daarmee wek je vertrouwen. Jij zet jezelf op een zelfbewuste wijze in de markt en zien mensen direct wat jouw toegevoegde waarde is.
Jouw onderscheidend vermogen ontdekken en omzetten in een aantrekkelijk authentiek merk waarmee je de juiste opdrachten aantrekt.
Je leert welke verhalen je kunt vertellen om jezelf succesvol te presenteren bij een nieuwe opdrachtgever. Uiteraard hoort daarbij ook de juiste elevatorpitch.
Aan tafel komen met een branded CV, en netwerken met een wervend LinkedIn profiel. Je leert Linkedin optimaal benutten.
Aan de hand van de golden Cricle van Simon Sinek (WHY, HOW, WHAT) breng je jouw merk in kaart:
WHY: We brengen de essentie van jouw persoonlijke merk in beeld; jouw WHY, jouw authentieke kracht, jouw professionele identiek.
HOW: Wie ben jij? Waar sta je om bekend? Wat is typerend voor jouw aanpak? Welk gevoel roep jij bij andere mensen op?
WHAT: Wat je doet/kunt. Waar je echt goed in bent. Waarin jij veel expertise in hebt/een echte expert in bent. Wat jouw visie is.
RESULTAAT: Na het volgen van deze module heb je een goed beeld van je talenten, kwaliteiten, passie, eigenaardigheden en drijfveren. Je hebt in kaart wat jouw unieke toegevoegde waarde is zodat jij voortaan precies weer kunt geven welke opdrachten en klanten perfect bij jou passen
Je leert welke verhalen je kunt vertellen als je jezelf succesvol wilt presenteren bij een nieuwe opdrachtgever. Omdat jij beschikt over een goed verhaal zien mensen jou voortaan als de Go-To Expert.
Je leert om een aansprekend(e) elevator-pitch te houden waarmee je jezelf op sterke wijze kort en bondig kunt presenteren.
RESULTAAT: Je hebt weet hoe je een verhaal zo kunt opbouwen dat je mensen overtuigt van jouw expertise. Voortaan ga jij ieder gesprek vol zelfvertrouwen in want je weet hoe je jezelf op een aansprekende manier kunt presenteren.
Je leert welke verhalen je kunt vertellen als je jezelf succesvol wilt presenteren bij een nieuwe opdrachtgever. Omdat jij beschikt over een goed verhaal zien mensen jou voortaan als de Go-To Expert.
Je leert om een aansprekend(e) elevator-pitch te houden waarmee je jezelf op sterke wijze kort en bondig kunt presenteren.
RESULTAAT: Je hebt weet hoe je een verhaal zo kunt opbouwen dat je mensen overtuigt van jouw expertise. Voortaan ga jij ieder gesprek vol zelfvertrouwen in want je weet hoe je jezelf op een aansprekende manier kunt presenteren.
Als headhunter heb ik zelf honderden CV’s geselecteerd en samen met opdrachtgevers CV’s van vele kandidaten besproken. Vanuit deze ervaring heb ik speciale formats ontwikkeld waarmee jij een aanzienlijk aansprekender CV krijgt.
Je leert ins en outs van LinkedIn en weet straks precies hoe je het in kunt zetten. Tevens heb je een profiel op Linkedin waarmee je voortaan beter gevonden wordt.
Zonder er eindeloos veel tijd aan kwijt te zijn, kun jij LinkedIn voortaan makkelijker inzetten om onder de aandacht te blijven van jouw markt.
RESULTAAT: Nog voordat jij persoonlijk kunt kennismaken met potentiële opdrachtgevers weet jij al een professionele en overtuigende indruk neer te zetten met je CV en op LinkedIn.
Omdat jij een consistent en onderscheidend beeld naar buiten brengt voelen potentiële werkgevers of opdrachtgevers dat het hele plaatje klopt. Daarmee wek je vertrouwen.
Jij zet jezelf op een zelfbewuste wijze in de markt en zien mensen direct wat jouw toegevoegde waarde is.
Reactie van een headhunter op het CV naar een kandidaat:
“Dit spreekt mij zeer aan. Mooi en netjes verzorgd! En zoals mensen de presentatie van zichzelf verzorgen, zo verzorgen ze ook hun werk…”
Ik krijg zelf zelfs reacties van headhunters door kandidaten die met mijn CV en LinkedIn zichzelf beter op de markt zetten:
“Beste Saskia, zou graag connecten. Recent een kandidaat gesproken die jouw adviezen ten aanzien van personal branding in CV en op LinkedIn had verwerkt. Zag er heel modern en professioneel uit. ” – Hartelijke groet, Jeroen Jebbink, Director Aeves Executive Search
Door de opdrachten in de 3 modules die je van mij ontvangt, heb je al een goed beeld gekregen van jouw toegevoegde waarde en is voor jou helder waarin jij onderscheidend bent.
Ook weet je welke verhalen je kunt gebruiken om te laten zien wat jij in huis hebt als je iets over jezelf moet vertellen. En hoe je die verhalen kort en pakkend houdt.
Als kers op de taart gaan wij samen nog een hele middag 1op1 aan de slag. In deze middag zetten we de puntjes op de “i”.
Met de input die jij hebt aangeleverd vanuit de zelfanalyse en de voorbeelden die je hebt verzameld van jouw kunnen, maak ik voor jou een CV en de samenvatting voor jouw LinkedIn profiel.
Ook lopen we door jouw verhalen om ze helemaal pakkend te maken en je krijgt van mij aanvullende tips. Voortaan zit jij met een geweldig CV en het juiste verhaal vol zelfvertrouwen aan tafel.
Herbert leerde hoe hij verhalen kon inzetten als hij zich presenteert voor nieuwe opdrachten. Toen hij dit in de vingers had, steeg zijn zelfvertrouwen tot grote hoogten. Het gevolg was dat hij in bijna ieder gesprek scoorde.
Zelfs als hij te zwaar bleek voor een opdracht wilde men toch graag met hem doorpraten over andere mogelijkheden. Hierdoor kon hij kiezen uit meerdere aanbiedingen.
Saskia hield me op een positieve manier een spiegel voor om te komen tot de kern van mijn ambities en toegevoegde waarde, vrij snel nadat ik met personal branding bij Saskia startte stond er weer een gesprek op de rol voor een opdracht en … succesvol!
– Rob Tijdeman, interim manager logistiek
Ik had gelijk een klik met Saskia. Ze kwam betrouwbaar, professioneel en eerlijk over. Ik heb de begeleiding als onwijs leerzaam ervaren. Naast de praktische zaken als CV en sollicitatiebrief, heb ik meer zelfvertrouwen/ zelfkennis gekregen. Ik durf uit mijn comfort zone te komen en stappen vooruit te zetten. En dat heeft me een nieuwe baan opgeleverd als risk manager. Zou ik Saskia aanbevelen bij anderen? Zeker weten.
– Shaghayegh Khojastehpay –Risk Manager
Ik heb contact opgenomen met Saskia en heb van haar geleerd hoe je, je sterke punten en behaalde resultaten laat aansluiten bij de profielschets en vacaturetekst van de potentiele werkgever. Daarna wist ik exact hoe ik mij moest presenteren. Met succes want ik heb, in een korte periode, een nieuwe baan verworven.
– Peter van den Berg, Financieel Manager
Wil je meer weten over dit unieke personal branding traject voor interim managers die zich willen positioneren voor de betere opdrachten? Of voor kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe werkkring? Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.
Ik kan je helpen om jezelf op een onderscheidende manier op de kaart te zetten. Zodat jouw klanten zien hoeveel expertise je in huis hebt en voor jou kiezen.
De Personal Branding Coach BV
06 30 623 555
saskia@depersonalbrandingcoach.nl
Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.