Hoe zou het zijn om spontaan gebeld te worden door grote opdrachtgevers die zaken met jou willen doen? Of dat mensen grif 1000 euro per persoon betalen om met 100 man een dagje jouw masterclass bij te wonen?
Kun jij je dat voorstellen? Zeer waarschijnlijk ben jij niet zo wereldberoemd als managementgoeroe Simon Sinek. Of heb je niet meteen een zaal vol mensen die grif 1000 euro voor een kaartje betalen zoals bij Ben Tiggelaar of Remco Claassen. Beiden zijn bekende sprekers en toptrainers.
Maar ook zij zijn ooit ergens begonnen. Remco Claassen was gewoon een ICT-er die van zijn werkgever een NLP training mocht volgen. En daar was hij zo enthousiast over dat hij in de avonduren voor de lol hierover trainingen ging geven. Dat was het begin van zijn loopbaan als trainer. Daarna brak hij door en werd een populaire managementtrainer. Ben Tiggelaar en Remco Claassen zijn echte Nederlandse Personal Power Brands. Wat kun jij van hen leren om jouw bedrijf te laten groeien en je merk stevig neer te zetten?
Wat zijn Power Brands en wat kun je van hen leren?
Power Brands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. H&M, IKEA, Nespresso, en Apple zijn voorbeelden van Power Brands. Maar ook bekende management goeroes als Stephen Covey. Ondernemers zoals Richard Bransons of Steve Jobs. Of tv-koks als Nigella Lawson of Jamie Olivier. Stuk voor stuk zijn ze in korte tijd heel succesvol geworden
Wanneer jij de principes van Power Branding leert toepassen om jouw merk stevig in de markt te zetten, kun je het succes en de groei van jouw bedrijf aanzienlijk vergroten. Zelf pas ik ook de principes van Power Branding toe. Het resultaat is dat klanten naar mij toe komen zonder dat ik daarvoor koude acquisitie pleeg. En dat mijn bedrijf in de afgelopen 7 jaar een mooie groei heeft doorgemaakt. En dat geldt ook voor mijn klanten.
Die principes van Power Branding kun jij ook leren. Wellicht heb je niet direct 100 mensen die 1000 euro per persoon betalen als jij iets nieuws lanceert. Maar met de principes van Power Branding kun je een stevige boost geven aan je merk en je bedrijf. Zodat jij niet meer met jezelf hoeft te leuren en klanten jouw toegevoegde waarde zien en graag met je willen werken.
Het nieuwe merkdenken als basis voor succesvol zakendoen
De reden dat veel zelfstandige professionals te weinig klanten hebben, is dat zij hun toegevoegde waarde niet goed kunnen verwoorden. Zij hebben geen aansprekend verhaal. Het is essentieel dat jouw verhaal aansluit op de belevingswereld van jouw klant. En daar gaat het vaak mis.
N=5 het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland weet als geen ander hoe je klanten aanspreekt met een goed verhaal. Zij zorgen dat merken 365 dagen per jaar relevant en aantrekkelijk zijn. In alle mogelijke media.
Vijf jaar lang deden zij intensief onderzoek naar Power Brands en de onwrikbare principes die Power Brands zo succesvol maken. Ook betrokken ze bekende wetenschappers uit de filosofie, psychologie, communicatiewetenschap en economie bij hun onderzoek. Onder andere Margriet Sitskoorn, Bas Haring, Ap Dijksterhuis, Victor Lomme en Ruud Frambach werkten aan het onderzoek mee. Alle waarnemingen en inzichten werden toegepast en getoetst aan de praktijk. Het leverde een aantal aansprekende principes over Power Branding op die je kunt toepassen op jouw personal brand. Ik zal kort drie belangrijke principes van Power Branding voor je toelichten.
1) Het principe van het conflict:
Je maakt jezelf relevant als je in staat bent een conflict op te lossen waar jouw klant mee worstelt. Power Brands lossen op hun eigen manier allemaal een conflict op in ons brein. Ik wil aantrekkelijk zijn maar ik ben te dik (Dove). Ik wil lekker koken maar kan het niet (Jamie Olivier). Als je succesvol wilt zijn, moet je een conflict oplossen met een positieve belofte.
“Ons brein hunkert naar het oplossen van conflicten want conflicten zorgen voor pijn in de hersenen. Op het moment dat je wordt buitengesloten omdat je te dik bent, niet kan koken, geen Apple hebt, noem maar op, dan kan het pijnsysteem geprikkeld worden. Pijn motiveert het zoeken naar een oplossing.” – Margriet Sitskoorn
Het principe van het conflict gaat feitelijk over het onmisbaar maken van jezelf. Conflicten gaan over het gat tussen een gewenste situatie (wat mensen graag willen) en een gevreesde situatie (een ongewenste situatie, vaak de situatie zoals die op dat moment wordt beleefd).” Het denken vanuit conflicten, dus het gat tussen de gewenste situatie en de huidige (ongewenste) situatie biedt een wereld aan mogelijkheden. En geeft antwoord op de vraag: waar draait het nou echt om? Richard Branson zei hierover:
‘‘ Vraag je altijd af: is er iets wat mijn klant sterk frustreert? Als je hierachter bent, dan moet je bekijken, hoe je dit kunt wegnemen.”
2) Het principe van de magische missie
Het principe van de magische missie draait om het scheppen van een belofte. En die draait om het empoweren van jouw klanten. Wanneer jij jouw klanten kunt helpen om hun dromen te verwezenlijken of om hun ambities waar te maken, dan kan het niet anders of jouw bedrijf zal een mooie groei doormaken. Power Brands helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden.
3) Het principe van het verhaal
Een goed verhaal is een van de onwrikbare principes van Power Branding. Veel mensen hopen hun klanten met feiten te overtuigen. Maar daarmee alleen kom je niet binnen bij je klant. Met abstracte taal, managementjargon en vaagtaal kun je geen goed verhaal neerzetten. Ons brein heeft een voorkeur voor verhalende informatie: we hebben een verhaal nodig om abstract jargon, feitelijke opsommingen en cijfers te kunnen interpreteren. Of je nu een bedrijf leidt, je onderneming vertegenwoordigt of werkzaam bent als projectmanager, er wordt van je verwacht dat je een helder verhaal kunt vertellen. Een verhaal waarin je man en paard kunt benoemen. Een verhaal dat je zo kunt vertellen, dat het anderen raakt
Mensen zijn ‘meaning searching animals’. Het is dus belangrijk dat je een goed verhaal kunt neerzetten over wat je eigenlijk aan het doen bent.
– Manfred Kets de Vries
Wil je meer leren over het nieuwe merkdenken en hoe het werkt voor jou?
Speciaal voor jou heb ik een webinar ontwikkeld waarin je leert hoe jij een Power Brand kunt worden.
Ik leer je de 5 stappen die jij kunt zetten om zelf een Personal Power Brand te worden.
• Waarom zijn deze merken zo succesvol en wat is hun geheim?
• Wat kun jij van hen leren om jezelf om zelf een Personal Power Brand te worden?
• Hoe kun je het nieuwe merkdenken toepassen op jouw persoonlijk marketing?
• Hoe jij die onweerstaanbare X-factor krijgt voor je klanten.
• Hoe kun je storytelling inzet om klanten aan te trekken.
• En hoe je hen gretig kunt maken om jouw diensten af te nemen.
Begin dit voorjaar met een vliegende start. In mijn webinar op 13 of 15 maart leer ik je alles wat je moet weten over en het succes van succesvolle Personal Power Brands voor jouw bedrijf.
Geef je snel op. Zodat jij kunt doorbreken naar een ander niveau in je ondernemerschap en dit jaar jouw beste jaar ooit wordt.