Saskia Postma

Saskia Postma

In 5 stappen naar meer charisma

23 maart 2017

 

In 5 stappen naar meer charisma.

Is charisma aangeboren of kun je het gewoon leren?

 

Sommige mensen lijken te beschikken over die geheimzinnige X-factor. Als zij ergens binnen komen, trekken ze vanzelf de aandacht. Ze weten mensen te boeien met hun verhalen. Je ervaart hen als inspirerend en je bent graag in hun buurt.

 

Volgens diverse managementboeken is het een vaardigheid die iedereen onder de knie kan krijgen. Olivia Fox Cabane schreef hierover in haar boek ‘Het geheim van charisma’ dat charismatisch gedrag door iedereen aangeleerd én geperfectioneerd kan worden.

 

Ze voegt er aan toe: ‘Charismatisch(er) worden betekent niet dat je persoonlijkheid moet veranderen. Het gaat er juist om nieuwe vaardigheden toe te voegen aan de persoonlijkheid die je al bent’. Volgens haar boek gaat het dus vooral om het aanleren van vaardigheden. Ik denk zelf dat het vooral gaat om meer laten zien van jezelf op een authentieke manier. En daarnaast zijn er 5 zaken die je kunt leren om je charisma te vergroten.

 


 

De 5 stappen om je charisma te vergroten

 

 

1) Een duidelijke visie doet wonderen

Klanten voelen zich wel aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen.

 

Als jij weet waar je voor staat en je hebt een duidelijke visie, ben je aantrekkelijk voor je omgeving. Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. Ik ben een fan van zijn boek Purple Cow omdat hij hierin feilloos aangeeft wat iemand tot een sterk merk maakt. Een sterk merk durft onderscheidend te zijn. Bijna alle sterke merken zijn in meer of mindere mate recalcitrant.

 

Denk maar mensen als Steve Jobs, Johan Cruijff, of Annemarie van Gaal. Ze hebben een eigen visie en ze staan ergens voor. Niet iedereen hoeft een fan van hen te zijn. Dat geeft niet. Ze realiseren hun eigen markt. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek. Daar houd ik van!

 

 


2) Creëer een wij-gevoel door persoonlijke aandacht te geven 

Geef mensen je persoonlijke aandacht. Niets is zo irritant als iemand die met jou staat te praten en intussen over je schouder rondkijkt of er ook nog andere interessante(re) mensen aanwezig zijn. Wanneer je echt naar iemand luistert met je volle aandacht laat je hem merken: je bent bijzonder. Een bekend auteur heeft wel eens gezegd: “De wereld is een strijd om het luisterend oor.” Iemand die goed kan luisteren heeft veel fans.

 


 

3) Communiceer overtuigend

Volgens de Amerikaanse psycholoog Richard Bord draait het hierbij om simpel taalgebruik.

Daarbij geldt: Keep It Short and Simple (KISS). Mensen zitten niet te wachten op ellenlange verhalen. Zelf herken je dat wellicht ook? Dat iemand vol vuur vertelt maar daarbij een enorm langdradig betoog houdt. Hoewel je de passie proeft bij je gesprekspartner lukt het je toch niet om je aandacht erbij te houden. Mensen worden over het algemeen niet geraakt door lange betogen vol abstract taalgebruik. Dit geldt voor speeches, artikelen en ook voor teksten op een website. Als je wilt overtuigen, gebruik dan zoveel mogelijk spreektaal. Maak wat je wilt overbrengen zo toegankelijk mogelijk voor je lezer of toehoorder.


 

 

4) Empower je omgeving 

Sterke brands zijn er juist op gericht op anderen te empoweren. Zij helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden. Zij lossen problemen op voor hun klanten door hun specifieke aanpak. Als je het verhaal van je bedrijf, vertelt, is het dus niet zozeer belangrijk om te vertellen wat je doet maar vooral wat klanten met jouw hulp gaan bereiken.

 

Mijn kennis over personal branding deel ik gratis in mijn blogartikelen en webinars. Omdat ik mensen wil stimuleren een sterk merk van zichzelf te maken. Als jij namelijk een sterke personal brand bent, kun je alle stormen op de markt doorstaan. Je weet waar je voor staat en je kunt het glashelder uitdragen. En vaak krijg ik leuke reacties op mijn blogs:

 

“Hoi Saskia, moet toch eens gezegd: Bedankt voor je nieuwsbrieven. Ik vind het leuk om ze te lezen. Inspirerend! Jouw nieuwsbrief lees ik nu al maanden met interesse en ik stuur geregeld je tips door naar iemand van wie ik weet dat hij of zij op dat moment in het onderwerp van de nieuwsbrief geïnteresseerd zou kunnen zijn. Ik haal elke keer wel iets moois of nuttigs voor mezelf uit je nieuwsbrieven en je manier van schrijven/iets brengen is heel prettig en helder. “



5) Wees ‘echt’

De meeste mensen vallen al snel door de mand als ze een houding aannemen die niet bij ze past. Zowel bij charisma als bij Personal branding gaat het wat mij betreft niet om window dressing of trucjes. Sterke personal brands zijn absoluut niet gericht op egotripperij. Joyce Meuzelaar, auteur van het boek Marketing is waardenloos, authenticiteit is magnetizing, zegt hierover:

 

‘‘Om oorspronkelijk te zijn moet je weten wat je het beste kunt, waar je passie ligt en wat je kernwaarden zijn. Wanneer je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je echt belangrijk vindt, kun je pas echt gaan “magnetizen” op natuurlijke wijze. Je zult dan mensen en bedrijven op natuurlijke wijze aantrekken, simpelweg omdat je eerlijk, jezelf en “echt” bent.’ Kortom: met een krachtige identiteit trek je anderen (klanten) aan.

 


Moet je charismatisch zijn om succesvol te zijn?

Als we kijken naar Bil Gates, mogen we constateren dat hij zijn succes en rijkdom niet te danken heeft aan zijn enorme charisma.

 

Wel is het belangrijk dat je weet waar jouw toegevoegde waarde ligt voor je omgeving (interne of externe klant). En dat je weet waar bij jou de drive en de passie zit. Dat je helder hebt waarin jij jezelf als expert wilt profileren. Je zult de aandacht trekken van mensen die jouw toegevoegde waarde herkennen en erkennen, en die graag met jou willen werken.

 

Dus misschien begint charisma eigenlijk wel ‘gewoon’ met een goede personal branding…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

blog delen met uw netwerk?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.