Sterke personal branding gaat over wat jou onderscheidt van al die anderen in jouw markt of vakgebied. Het is de basis van een gezond bedrijf of van een loopbaan met mooie kansen. Misschien denk jij ook wel eens: “Ik wou dat ik wist wat mij onderscheidend maakt’.
Het is een bekend feit dat veel mensen echt geen flauw idee hebben waarin ze zich onderscheiden. Toevallig werd ik de afgelopen week nog benaderd door twee ervaren marketeers die met hun personal branding aan de slag wilden. Allebei hadden ze er last van dat ze zichzelf niet op een krachtige authentieke manier wisten te presenteren.
Iedere keer weer hoor ik van talentvolle mensen hoe moeilijk ze het vinden om zichzelf te moeten verkopen. Je bent letterlijk je eigen blinde vlek. Juist datgene waar jij bijzonder in bent, vind jij heel normaal. Het resultaat hiervan is dat veel mensen zichzelf tekort doen.
Omdat ze zich onvoldoende bewust zijn van de waarde die zij te bieden hebben.
Weten wat je waard bent
Seth Godin is één van de pioniers van de moderne marketing. Hij schetst heel treffend het probleem waar je tegenaan loopt bij gebrek aan onderscheidend vermogen.
‘Getting paid what you deserve. You never do. Instead, you get paid what other people think you’re worth.’
Laat jij anderen bepalen wat jij waard bent? Of durf je te gaan staan voor wat je in huis hebt? Loop jij aan de leiband van anderen of trek jij je eigen spoor? Laat jij jezelf de maat nemen of bepaal jij je eigen succes?
Bijna allemaal hebben we wel een beetje last van de Nederlandse mentaliteit. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Nederlanders houden er niet zo van als mensen boven het maaiveld uitsteken. Waarom eigenlijk? Natuurlijk moet je niet naast je schoenen gaan lopen of arrogant worden maar waarom moet het allemaal zo braaf?
Waarom nemen we elkaar zo graag de maat? Ik houd van ongewone mensen. Mag graag de biografie lezen van mensen die echt ergens voor durven te gaan. En dat hoeft echt niet meteen groots en meeslepend te zijn (al is het natuurlijk wel leuk!). Begin gewoon eens met het afwerpen van dat beruchte Calimero-dopje. Want als jij niet in jezelf gelooft, geloven anderen ook niet in jou.
Laten zien wat je in huis hebt
Sandra kwam begin vorig jaar bij mij omdat ze als adviseur vooral gezien werd als een doener. Ze wilde gewaardeerd worden als een volwaardige gesprekspartner en meer van haar kwaliteiten laten zien. Ze had talloze goede ideeën maar toch werd ze vaak over het hoofd gezien en regelmatig gingen anderen er met de eer vandoor.
Sandra was een pragmatisch mens en wars van ‘profileergedrag’. Dat maakte dat ze zichzelf te weinig liet zien. Ook had ze eigenlijk geen idee van de vele talenten waarover ze beschikte. En dat waren er nogal wat! Toen we haar loopbaan in kaart brachten, bleek ze allerlei waardevolle projecten gedaan te hebben. Samen hebben we een aantal aansprekende verhalen in kaart gebracht. Dit gaf veel haar veel inzicht in haar toegevoegde waarde. En dat gaf weer een enorme boost aan haar zelfvertrouwen. Toen zij vervolgens onverwachts werd gevraagd voor een presentatie voor de Raad van Bestuur van een grote organisatie in haar netwerk, had zij haar verhaal klaar.
Be patiently impatient
Daarna was het niet meteen een gelopen race. Veel mensen lijken te verwachten dat succes in een nacht naar ze toe komt nadat zij zichzelf zichtbaar maken met hun kwaliteiten. Het kan op zich snel gaan maar het is een mythe dat je in 1 klap succesvol bent. Sandra werd vervolgens nog een keer afgewezen voor een project door iemand die een totaal andere kijk op de aanpak voor dat project had. Maar ze kreeg ook twee uitdagende projecten aangeboden die ze zelf afwees. Ze weet inmiddels precies wat ze wel wil en ook waar ze geen energie meer van krijgt. En daarin doet ze geen concessies meer.
Ze zet nu heel strategisch haar plan uit, trekt de aandacht van de juiste mensen en krijgt mooie kansen aangeboden. Toen zij de laatste keer mijn kantoor binnen kwam, had zij een ware metamorfose doorgemaakt. Voor mij zit iemand met een tintelend rustig zelfvertrouwen die weet wat ze in huis heeft en zelfbewust haar verhaal doet.
‘Instead of feeling undervalued or disrespected, you can focus on creating a reputation and a work product that others believe is worth more.’ -Seth Godin
Als je ook het gevoel hebt dat er mee in jou zit dan je nu laat zien, ga daar dan mee aan de slag. Wacht niet tot je mopperig door het leven gaat of een bedrijf hebt waar geen flow in zit. Het kan echt anders.
Bouw aan je merk
- Maak jezelf niet langer onnodig klein. Zorg dat je zicht krijgt op dat waarin jij echt het verschil maakt voor jouw klanten.
- Doe het op jouw manier en laat je niet (af)leiden door ‘hoe iedereen het doet’. Dan heb je een dienst die iedereen al biedt en teer je in op onderscheidend vermogen.
- Zorg voor een goed verhaal. Vertel een verhaal dat resoneert bij jouw klant.
- Zorg dat je haarfijn weet waarom jouw klant voor jou en jouw diensten zou moeten kiezen.
- Maak een dienst waar mensen over praten.
Weet jij niet goed waarin jij je onderscheidt of ben je bang dat je geen onderscheidend vermogen hebt? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.