De zomervakantie is zo’n mooi moment waarop je even afstand kunt nemen van de dagelijkse gang van zaken en terug kunt blikken.Veel mensen gebruiken de zomervakantie als moment van zelfreflectie. Op die berg in Toscane kun je opeens de zaken wat meer van een afstand bekijken.
En je beseft dat je een aantal dingen anders, liefst beter, aan wilt gaan pakken. Je beseft dat je toe bent andere opdrachten of klanten, dat je het anders wilt gaan aanpakken met je bedrijf, of er zijn andere dingen waar je verandering wilt aanbrengen.
- Was je tevreden over hoe het jaar tot nu toe is verlopen?
- Heb je voldoende leuke opdrachten op een mooi uitdagend niveau?
- Werk je voor klanten waar je graag voor wilt werken?
- Zie je de nabije toekomst vol vertrouwen tegemoet?
Ik hoop voor jou dat je deze vragen met een volmondig ‘ja’ kunt beantwoorden.
Misschien liggen de zaken echter voor jou momenteel niet helemaal zoals je het had gewenst. Opdrachten lijken uit te blijven. Je vraagt je wellicht ook af of je nog op het goede spoor zit.
Als je de kansen wilt verhogen op het verkrijgen van mooie opdrachten bij leuke klanten, is het tijd meer aandacht te besteden aan het versterken van jouw personal branding.
Vijf stappen waarmee jij klanten en opdrachten naar je toe trekt
1) Onderneem vanuit je “Why”
Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol. Neem daarom eens de tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren? Werk je vanuit je passie, dan voelt het niet als werk.
2) Versterk je persoonlijke merk
Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor je doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering. En als je dat verhaal in woord en beeld èn tussen de oren hebt, dàn ben je klaar voor de eerste stap… Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!
3) Leer de juiste marketingtools en vaardigheden
Als jij je merkt scherp hebt, breng je vervolgens jouw persoonlijke markt in kaart en ga je die markt gestructureerd benaderen. Waar moet je beginnen als het gaat om effectieve marketing? Wat zou dit je kunnen opleveren? Allemaal vragen die wellicht bij jou spelen als je aan de slag wilt bij het realiseren van een sterke profilering. Social media zijn een geweldig middel om jezelf zichtbaar te maken. Alleen al de mogelijkheden die LinkedIn kan bieden op het vlak van profilering, sales en netwerken worden door veel professionals veel te weinig benut. Doodzonde want je laat er veel kansen mee liggen. Als je social media effectief inzet doet, word je bekend onder jouw doelgroep. Dan gaan mensen jou bellen met leuke opdrachten en hoef jij niet meer achter nieuwe klanten aan te jagen. Een van de belangrijkste geheimen van effectief gebruik van social media zit in het inzetten van contentmarketing. Dat wil zeggen dat je jouw kennis deelt met jouw klant waardoor hij jouw expertise gaat waarderen.
4) Doorbraakmarketing
De mastermarketeer Jay Abrahams is gespecialiseerd in doorbraakmarketing. Hij hielp vele grote bedrijven en maar ook bekende mensen als Stephen Covey. Doorbraakdenken schept de juiste omstandigheden voor succes in plaats van erop te wachten. Jay zegt terecht dat de basis van doorbraakmarketing ligt in je eigen mindset. Mensen die beter presteren, kijken anders tegen dingen aan. De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken; onbevooroordeeld, onderzoekend, fris. Dan kan zomaar opeens het kwartje vallen…
Bijgaand een paar tips van Jay voor die frisse mindset die ik vanuit mijn eigen praktijk/ervaring volledig kan onderschrijven:
- Kijk altijd naar het potentieel in iedere situatie; denk in kansen.
- Maak jezelf uniek in de ogen van je klanten.
- Denk in termen van leverage (hefboomwerking).
- Netwerken en nog eens netwerken; het aantal kansen stijgt meetkundig met het aantal contacten.
- Lees (vak) tijdschriften, boeken, internetartikelen en andere bronnen.
- Vorm een ‘denktank’ met een aantal inspirerende mensen uit je omgeving.
- Bestudeer succes in al zijn vormen en kijk wat jij ervan kunt leren.
- Praat met interessante mensen.
- Ga strategische allianties aan.
- Durf anders te zijn.
- Blijf leren.
- Geef meer gratis, bijvoorbeeld informatie (knoop op die manier relaties aan).
- Wees bereid om mensen te helpen.
5) Kom in actie
Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven zijn:
- Je denkt dat je het niet kunt.
- Je denkt dat je er geen tijd voor hebt.
- Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten.
- Je bent bang voor de reacties van anderen.
- Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen.
Welk leven kies jij?
Je hebt feitelijk maar twee opties. Ervoor gaan en de verantwoordelijkheid nemen om de zaken te veranderen waar je niet tevreden over bent. Of later terugkijken op je leven en spijt hebben van de keuzes die je niet gemaakt hebt. Kom in actie en maak je ondernemersdromen dit jaar waar.