“Ik ben echt zo’n typische generalist die heel veel dingen leuk vind. En ik kan ook heel veel. Maar daar word ik de laatste tijd behoorlijk onzeker van. Want ze kunnen mij niet in een hokje stoppen. Ik heb veel verschillende dingen gedaan en ben nu nog steeds heel breed bezig. Daar hebben mensen moeite mee want ze kunnen mij niet goed plaatsen.
Het heeft me de laatste tijd ook bij netwerkgesprekken en gesprekken voor opdrachten flink in de weg gezeten. Dan staat er een bepaald dingetje weer net niet in mijn CV. Dat moet je dan weer uitleggen. Doodvermoeiend vind ik dat allemaal. Waarom moeten mensen overal een etiketje op plakken? Ik wil helemaal niet in een hokje!”
Ik zit aan tafel met Olivier die eens even lekker zijn hart lucht.
Herken jij dat ook dat mensen niet snappen wat jouw toegevoegde waarde is als ze je niet in een hokje kunnen plaatsen? Ik heb het zelf ook meegemaakt en heb juist om deze reden grote affiniteit ontwikkeld met personal branding.
Want als jij een sterk merk ontwikkelt, kun je zelf bepalen wat je in de markt wilt zetten. Je probeert dan niet iedere keer jouw CV naar een functie toe te schrijven maar je gaat uit van jouw eigen kracht. Dat werkt echt een stuk leuker!
Ben jij ook zo’n veelzijdig persoon?
Omdat ik jarenlang zelf ook iemand was met een ‘onlogisch profiel’ kan ik Olivier helemaal begrijpen in zijn frustratie. Dat ik als headhunter ook nog grote interesse had in loopbaan coaching, daar konden mensen nog wel een logisch verband in zien. Maar men wist meestal niet zo goed raad met het feit dat ik daarnaast ervaring had in marketing en daar altijd ook graag mee bezig was. Bij een functie hoort vaak een hokje waarin de werkzaamheden keurig staan omschreven. Als je niet in het hokje past, wordt dat een lastig verhaal. Wanneer je reageert op een opdracht die niet naadloos aansluit op jouw CV, wordt je links en rechts gepasseerd door de mensen die een naadloze fit hebben op het profiel. Vaak steek je dus veel tijd in kansloze projecten. En dat maakt je onzeker waardoor je de neiging krijgt je nog meer aan te passen. Het kan gelukkig ook anders.
Mijn leukste interim opdracht waarvoor ik niet de ideale kandidaat was
Mijn allerleukste opdracht uit mijn interim periode heb ik gedaan bij een middelgrote accountantsorganisatie. Het was een leuk (en zeer professioneel bedrijf) om voor te werken omdat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van nature in hun DNA zat. Het kantoor heeft een sterke affiniteit voor not-for-profit organisaties en maatschappelijke ondernemingen.
Maar vooral de veelzijdigheid van de opdracht maakte dat ik mijzelf hier goed in kwijt kon. Niet alleen kreeg ik als taak om een MD beleid te ontwikkelen waarin ook de opvolging van twee van de drie vennoten aan de orde moest komen. Ik mocht ook het opleidingsbeleid vormgegeven. En ik heb de arbeidsmarktcommunicatie en het recruitmentbeleid opgezet. Daarna heb ik een vaste senior HRM adviseur geworven om mij op te volgen.
Geen concurrentie
Ik kwam in beeld voor deze opdracht omdat ik een artikel had geschreven over Talentmanagement . Dit had ik in mijn netwerk verspreid en zo kwam ik via een contact uit mijn netwerk aan tafel bij de accountants. Omdat ik dit artikel had geschreven, werd ik gezien als iemand die hierover de nodige expertise in huis had. Dat was op zich ook wel het geval maar ik had lang niet zoveel ervaring als vele gespecialiseerde MD- en opleidingsadviseurs. Als ik zou hebben gereageerd op een vacature van een bureau was ik waarschijnlijk niet eens aan tafel gekomen.
Maar nu was ik door mijn artikel als enige kandidaat in beeld gekomen voor deze opdracht en na een tweetal leuke gesprekken kon ik starten. Omdat ik dit artikel had geschreven hoefde mijn netwerkcontact niets meer uit te leggen over mijn deskundigheid. Het artikel zat goed in elkaar en sprak voor zich.
Spontane doorverwijzingen realiseren
Ook recent kreeg ik nog spontaan een klant binnen die naar na een kort telefoontje besloot een traject bij mij te doen. Zij bleek doorverwezen te zijn door iemand uit mijn oude netwerk. Ik mailde hem om hem voor de doorverwijzing te bedanken en kreeg van hem te horen. “Ik smul van je nieuwe E-book en daarom was het een kleine stap om haar naar je door te verwijzen. Overigens, binnen het bedrijf waar ik nu werk hebben we een kwartaaloverleg met de top 25 van de organisatie. Misschien nodigen we je een keer uit om iets over personal branding te vertellen. Sta je daar voor open?”
Jouw eigen markt realiseren in plaats van achter opdrachten aan te jagen
Dit soort kansen kun jij ook realiseren met een sterk merk, een goed beeld van de problemen en ambities van je klant en slimme marketing. Je hoeft dan niet meer zelf achter opdrachten aan te jagen die niet passen bij jouw ervaring of waarvoor je jezelf in een hokje moet persen dat te krap voelt. Je kunt je talenten botvieren en doen waar je goed in bent.
Dat wil niet zeggen dat je geen keuzes moet maken. Je zult wel focus aan moeten brengen en je ervaring verpakken in een goed en logisch verhaal. Ik help je daar graag bij want ik ben geen fan van krappe hokjes. Mijn eigen ‘hokje’ heb ik zo samengesteld dat hierin mijn ervaring er in de volle breedte tot zijn recht komt. Wellicht valt je op dat ik hierbij ook direct vertaalslagen heb gemaakt naar mijn toegevoegde waarde voor de klanten waarmee ik werk. Op die manier snappen mensen wat er relevant is aan jouw ervaring.
Mijn eigen voorbeeld als personal branding coach:
Ik heb jarenlang als headhunter gewerkt, daarna als interim manager en heb sinds 2010 mijn eigen adviesbureau waar ik adviseurs, interim managers en adviesbureaus ondersteun op het vlak van personal branding en brandmanagement.
- Met mijn ervaring) op het vlak van loopbaan coaching kan ik jou kan helpen te ontdekken wat jouw bijzondere kwaliteiten zijn en wat jouw ideale werkveld/markt is.
- Door mijn marketingervaring kan ik je vervolgens leren hoe jij jezelf zelfbewust en onderscheidend in de markt zet met inzet van de juiste middelen (social media, een goede site, wervende teksten enzovoorts).
- Daarnaast kan ik je vanuit mijn ervaring op het gebied van executive search goed een spiegel voorhouden: Ik heb managers en directeuren bemiddeld in de overheid, de industrie, de zorg- en de corporatiesector, de ICT, culturele instellingen etc. Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van adviseurs en interim managers.