Saskia Postma

Saskia Postma

Kunnen ze jou ook niet in een hokje plaatsen?

18 september 2019

“Ik ben echt zo’n typische generalist die heel veel dingen leuk vind. En ik kan ook veel. Maar daar word ik de laatste tijd behoorlijk onzeker van. Want ze kunnen mij niet in een hokje stoppen. 

Olivier zit vol frustratie bij mij aan tafel omdat hij iedere keer achter het net vist als er leuke opdrachten  te vergeven zijn. Hij moppert “Doodvermoeiend vind ik dat allemaal. Waarom moeten mensen overal een etiketje op plakken? Ik wil helemaal niet in een hokje!” 

Herken jij dat ook dat mensen niet snappen wat jouw toegevoegde waarde is omdat ze je niet in een hokje kunnen plaatsen? Wat kun je daaraan doen? 

Ben jij ook zo’n veelzijdig type?

Omdat ik jarenlang zelf ook iemand was met een ‘onlogisch profiel’ kan ik Olivier helemaal begrijpen in zijn frustratie. Ik heb het zelf ook meegemaakt en heb juist om deze reden grote affiniteit ontwikkeld met personal branding.  

Dat ik als headhunter ook nog grote interesse had in loopbaan coaching, daar konden mensen nog wel een logisch verband in zien. Maar men wist meestal niet zo goed raad met het feit dat ik daarnaast veel ervaring had in marketing en daar altijd ook graag mee bezig was.  

Bij een functie hoort vaak een hokje waarin de werkzaamheden keurig staan omschreven. Als je niet in het hokje past, wordt dat een lastig verhaal. Dan word je links en rechts gepasseerd door de mensen die een helder verhaal hebben.  

En dat maakt je onzeker waardoor je de neiging krijgt je aan te passen. Alleen ga je jezelf dan in allerlei bochten wringen waardoor je niet bepaald krachtiger overkomt.

Het kan gelukkig ook anders. 

Mijn leukste interim opdracht waarvoor ik niet de ideale kandidaat was

Mijn allerleukste opdracht uit mijn interim periode deed ik bij een middelgrote accountantsorganisatie. Het was een bijzondere organisatie omdat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen echt in hun DNA zat.  

Maar vooral de veelzijdigheid van de opdracht maakte dat ik mijzelf hier goed in kwijt kon. Niet alleen kreeg ik als taak om een MD beleid te ontwikkelen waarin ook de opvolging van twee van de drie vennoten aan de orde moest komen. Ik mocht ook het  opleidingsbeleid vormgegeven en de arbeidsmarktcommunicatie en het recruitmentbeleid opzetten. Daarna heb ik een vaste senior HRM adviseur geworven om mij op te volgen.   

Geen concurrentie

Ik kwam in beeld voor deze opdracht omdat ik een artikel had geschreven over Talentmanagement. Dit had ik in mijn netwerk verspreid en zo kwam ik via een contact uit mijn netwerk aan tafel bij de accountants.  

Omdat ik dit artikel had geschreven, werd ik gezien als iemand die hierover de nodige expertise in huis had. Dat was op zich ook wel het geval maar ik had lang niet zoveel ervaring als vele gespecialiseerde MD- en opleidingsadviseurs.  

Als ik zou hebben gereageerd op een vacature van een bureau was ik waarschijnlijk niet eens aan tafel gekomen. Maar nu was ik door mijn artikel als enige kandidaat in beeld gekomen voor deze opdracht en na een tweetal leuke gesprekken kon ik starten.  

Omdat ik dit artikel had geschreven hoefde mijn netwerkcontact niets meer uit te leggen over mijn deskundigheid. Het artikel zat goed in elkaar en sprak voor zich.  

Jouw eigen markt realiseren in plaats van achter opdrachten aan te jagen

Dit soort kansen kun jij ook realiseren met een sterk authentiek merk. Je hoeft dan je jezelf dan niet meer in een hokje te persen dat te krap voelt. Je kunt je talenten volop botvieren en doen waar je goed in bent.  

Daarvoor zal je wel focus aan moeten brengen en je ervaring verpakken in een goed en logisch verhaal. Ik help je daar graag bij want ik ben geen fan van krappe hokjes.  

Mijn eigen ‘hokje’ heb ik zo samengesteld dat hierin mijn ervaring er in de volle breedte tot zijn recht komt.   

  •  Ik heb jarenlang als headhunter gewerkt, daarna als interim manager en heb sinds 2010 mijn eigen adviesbureau waar ik adviseurs, interim managers en adviesbureaus ondersteun op het vlak van personal branding en brandmanagement.
  • Met mijn ervaring) op het vlak van loopbaan coaching kan ik jou helpen te ontdekken wat jouw bijzondere kwaliteiten zijn en wat jouw ideale werkveld/markt is. 
  • Door mijn marketingervaring kan ik je vervolgens leren hoe jij jezelf zelfbewust en onderscheidend in de markt zet met inzet van de juiste middelen (social media, een goede site, wervende teksten enzovoorts).
  • Daarnaast kan ik je vanuit mijn ervaring op het gebied van executive search goed een spiegel voorhouden: Ik heb managers en directeuren bemiddeld in de overheid, de industrie, de zorg- en de corporatiesector, de ICT, culturele instellingen etc. Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van adviseurs en interim managers.  

Krachtige personal branding gaat er dus om jezelf te laten zien zoals je bent. Daarbij is het belangrijk jouw bagage zo te verpakken dat het voor een ander direct helder is wat je te bieden hebt. Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.