Ja dat werkt dus 🙂
Onlangs kreeg ik een spontane mail van een klant:
“Hoi Saskia, Dit zal je leuk vinden om te horen! Ik ben vandaag benaderd door een dame uit Brussel die geraakt was door mijn laatste blog. Na een leuk Skype gesprek, een coachingstraject gescoord. We gaan nu dus ook al internationaal! “
Mijn klant plande meteen ook een sessie in om even bij te praten en de plannen voor volgend jaar door te nemen. Voor dit jaar zat ze al bomvol. “Net weer twee nieuwe coachingsopdrachten en ook twee aanvragen voor lezingen.”
Wil jij ook klanten leren aantrekken door het schrijven van blogartikelen?
Lees dan hoe jij dat ook voor elkaar kunt krijgen. Ik vertel je de drie belangrijkste zaken waar je op moet letten om succesvol klanten aan te trekken met je blogartikelen.
Klanten krijgen zonder koude acquisitie
Regelmatig krijg ik mails van mensen die met hun personal branding aan de slag willen. Die mails beginnen vaak bijna letterlijk met de zinsnede: “Ik heb nu diverse artikelen van jou ontvangen en ik vind je blogs altijd weer heel inspirerend. Jouw laatste blog deed mij beseffen dat ik nu echt met mijn profilering aan de slag wil gaan. Wanneer kunnen we beginnen?”
Tip 1: zorg voor een goede website
De klant die net haar eerste klant in België via haar blog had gekregen, was zelf ook klant bij mij geworden omdat zij mijn blogartikelen las. Ze vertelde mij destijds : “Meestal doe ik dit soort dingen als coaching “via via”. Dat was dit keer niet het geval. Ik had een aantal blogs van jou gelezen en ik vroeg me af ‘Zou ze me kunnen helpen?’ Ik moet natuurlijk wel iemand hebben die goed stevig is. Want anders wuif ik nogal makkelijk weg wat iemand zegt. Jouw ‘CV’ in de pagina over jou op je website, trok me over de streep om contact op te nemen.”
Hoge ogen scoren op google
Vorige week sprak ik een nieuwe klant die via Google op mijn website was gekomen. Als je consequent blogartikelen schrijft over de onderwerpen waarop jij je wilt profileren, word je website goed gevonden. Hij vertelde dat hij op mijn website direct een goed gevoel had gekregen. Daarom had hij contact opgenomen. We hadden een prettig gesprek en hij start binnenkort bij mij met een personal branding traject.
Fungeert jouw website als je digitale accountmanager?
Wat vaak fout gaat, is dat mensen getriggerd raken door jouw blog en dan doorklikken naar je website. En dan vervolgens teleurgesteld afhaken. Dat komt omdat je teksten op de website niet overtuigen. Als jij je website echter goed inzet kan hij voor je gaan fungeren als je digitale accountmanager.
Klanten willen meteen een goed gevoel krijgen als ze op je website komen. Het moet voelen als een warm bad. Om dat voor elkaar te krijgen moet je het een en ander weten over goede copywriting en neuromarketing. In mijn masterclass ‘Succesvol bloggen voor meer klanten en meer omzet’ leer ik mijn klanten hoe dit werkt. Want als je de principes van neuromarketing hebt geleerd, kun je die overal op toepassen. Op je blogartikelen maar ook op de pagina’s van je website.
Tip 2: schrijf over de problemen en de ambities van je klant
Uiteraard moet je de problemen en ambities van je klant helder in kaart hebben. Dan kun je blogartikelen schrijven waar hij zichzelf in herkent. Ik zal je een klein voorbeeld geven hoe dat werkt. Stel dat je mediator bent. Dan weet je dat bij een scheiding meestal de vrouw de scheiding aanvraagt. Uiteraard doet ze dat niet van de ene op de andere dag. Ze loopt al maanden voordat ze de knoop doorhakt met allerlei vragen rond. Als je die vragen weet, kun je hier blogs over schrijven met tips. Bijvoorbeeld over alimentatie en kindregelingen. En als ze daar op ‘googelt’ komt ze bij jou op de site over mediation terecht. Als het moment van scheiden dan aanbreekt weet ze jouw kantoor te vinden. Een aantal mediators doet dit inmiddels heel succesvol.
Tip 3: deel je expertise en inspireer je klanten
Waarschijnlijk heb jij als adviseur, coach, trainer of interim managers veel kennis van zaken. Wil je als expert gezien worden op jouw vakgebied en gevraagd worden voor uitdagende opdrachten waar je echt je tanden in kunt zetten?
Door het publiceren van een blog geef je klanten een voorproefje van jouw expertise. Je klant ervaart jouw visie en denkstijl, en zal aan je denken als hij een expert zoekt voor het oplossen van zijn probleem. Eigenlijk doe jij jezelf en je klant tekort als je deze kennis voor jezelf houdt.. En echt, je kunt niet snel teveel kennis weggeven. Uiteindelijk heeft je klant jou toch nodig om er echt stappen mee te zetten.
Zelf was ik jarenlang een wandelend loopbaanprobleem. Complete bibliotheken vol loopbaanboeken heb ik verslonden en uiteraard heb ik alle kennis en oefeningen braaf toegepast. Maar ik schoot er uiteindelijk weinig mee op want met al die prachtige oefeningen en papieren adviezen kwam ik toch niet verder. Ik had iemand nodig om mee te klankborden. Tenslotte ben je zelf toch je eigen blinde vlek en heb je een professioneel persoon nodig die even fris met je meekijkt.
Ook klanten aantrekken zonder koude acquisitie?
Als jouw potentiële klant regelmatig jouw blog ontvangt, is de kans groot dat je hiermee op het juiste moment inspeelt op zijn behoeften. Ik heb al eens eerder aangegeven dat je hiermee ook binnen kunt komen bij grote organisaties. Bij een grote bank ben ik na de zomervakantie gestart met personal branding trainingen. Iemand bij deze bank las mijn blog, werd fan en verzorgde een mooie entree voor mij bij de organisatie. Zo kan het voor jou ook werken.
Gericht klanten aantrekken
Door het inrichten van een zogenaamde ‘marketingfunnel’ kun je jouw klant bovendien meenemen in een klantreis. Het is bekend dat bijna ieder mens, zakelijk of privé zich tegenwoordig op internet oriënteert als hij een oplossing zoekt voor zijn probleem. Dat kan gaan om een dienst of een product. Het voorbeeld van de mediators geeft mooi aan hoe jouw klant dan op je website kan belanden. Vervolgens kun je deze klant door het stapsgewijs aanreiken van waardevolle informatie een proces laten doorlopen waarbij hij uiteindelijk klant wordt. In marketingtermen wordt dit de customer journey genoemd. In mijn volgende blog zal ik hier dieper op ingaan.
Wil je hier alles over leren en ook nog eens blogs leren schrijven als een echt pro?
Na deze workshop weet je hoe je dat aanpakt! Deel je visie en je kennis in de vorm van verhalen, en als je dat goed doet, hangen ze aan je lippen. Klanten gaan je kennis waarderen, gaan je zien als een expert, en je bouwt op effectieve wijze aan je know like trust factor op social media.
Schrijf je in voor mijn populaire Masterclass “ Succesvol bloggen voor meer klanten en meer omzet.” Via bijgaande knop vind je meer informatie en kun jij jouw plek reserveren.
Je gaat naar huis met een werkboek vol informatie en handige templates, zodat je zelf verder kunt met alles wat je op deze dag hebt geleerd.
Op woensdag 14 december leer je In een kleine groep in een dag:
- Hoe je wervende artikelen schrijft die goed gelezen worden.
- Onderwerpen die jouw klanten aanspreken en overtuigen van jouw expertise.
- Kopteksten die maken dat mensen dat mensen jouw blog openen en gaan lezen.
- Een intro en structuur die maakt dat klanten doorlezen.
- Hoe je de ‘marketingfunnel’ zo inricht dat de lezer van je blogs ook klant wordt.
- Effectief gebruik van storytelling.
- Hoe je in een kwartier een blog schrijft.
Ik kan je nu al beloven dat het een hele interessante dag wordt!
We gaan in een kleine groep werken en interactief met de stof aan de slag.
Je kunt al je vragen stellen en je maakt die dag jouw eerste blog volgens het POWER-model. Na deze dag krijg je nog verdere ondersteuning, je kan je eerste 3 blogs naar mij sturen voor feedback.
Bonus: Handige contentkalender & contentplan
Nadat jij deze blogworkshop hebt gevolgd barst je van de ideeën over de blogs die je wilt gaan schrijven. Dat wil je natuurlijk slim en strategisch aanpakken. Daarvoor heb ik een superhandig contentplan ontwikkeld. Je kunt hier inhoudelijke thema’s in verwerken die je onder de aandacht wilt brengen en die verwerken in een jaarplanning. En je kunt ook feestdagen of andere bijzondere momenten inplannen waar je met je content op kunt inhaken.
Wat is jouw investering?
Als je gebruik maakt van de vroegboekkorting kun je meedoen voor de speciale prijs van € 497,= (ex BTW). Schrijf je dan wel in voor 6 december want snel beslissen wordt beloond. De normale prijs van de workshop bedraagt € 547, =
Je bent van harte welkom op woensdag 14 december vanaf 9.30 uur bij Villa Mooi Zeist, Utrechtseweg 9, 3704 HA Zeist. We starten om 10.00 uur en om 16.30 uur ronden we af. Voor de lunch zal worden gezorgd.