Onlangs was ik toevallig in een supermarkt in Bunnik. Ik rekende af en de kassière vroeg mij of ik insectenplaatjes wilde. Zelf had ik er geen behoefte aan maar de vrouw achter mij had een zoontje dus ik vroeg of hij ze graag wilde hebben. Hij werd daar heel blij van.  

Zijn moeder keek mij nog eens aan en zei: “Ben jij Saskia Postma, de Personal Branding Coach? Ja toch? Ik vergeet nooit gezichten. Goh, wat leuk om je eens te ontmoeten!”  

Zij bleek mijn blogartikelen te lezen die ik in mijn nieuwsbrief iedere week verstuur. In die nieuwsbrief staat onderin ook een foto van mij. Blijk je opeens een beetje beroemd te zijn.  

Dit is slechts een van de effecten van personal branding. Een sterk personal brand brengt je nog veel meer. En dan bedoel ik daarmee niet dat je voortaan ook herkend wordt in de supermarkt (al is dat soms best grappig.)  

De meeste mensen werken aan hun personal branding omdat ze graag leuke klanten aan willen trekken. Wat brengt een sterk authentiek brand jou eigenlijk nog méér behalve klanten? Iets wat onbetaalbaar is: Je wordt er gelukkiger van.


Waar gaat personal branding eigenlijk in de kern over?

 

Natuurlijk kan ik je alles vertellen over wat personal branding mij persoonlijk heeft gebracht. Dat zal ik ook kort doen. Het leek me echter leuk om anderen uit het vak aan het woord te laten over personal branding. Hoe je een sterk brand wordt en wat het je brengt.


Wees ‘echt’

 

Mensen voelen haarscherp aan of jouw verhaal klopt en of ze je kunnen vertrouwen. Joyce Meuzelaar zegt in haar boek Marketing is waardenloos – authenticiteit is magnetizing:  

“Personal branding draait om authentiek zijn. Mensen vallen al snel door de mand als ze een houding aannemen die niet bij ze past. Het gaat bij personal branding dus totaal niet om window dressing of trucjes. Sterke personal brands zijn niet gericht op egotripperij.  

Om oorspronkelijk te zijn moet je weten wat je het beste kunt, waar je passie ligt en wat je kernwaarden zijn. Wanneer je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je echt belangrijk vindt, kun je gaan “magnetizen” op natuurlijke wijze. Je zult mensen op natuurlijke wijze aantrekken, simpelweg omdat je eerlijk, jezelf en ‘echt’ bent.” 


Je bent helemaal in je element als je een sterk brand bent

 

Huub van Zwieten schrijft in zijn boek Het merk IK dat personal branding ervoor zorgt dat je de dingen doen die volledig in lijn zijn met wie je bent.  

“Als je jezelf als een sterk merk neerzet en dus volledig doet wat bij je past, handel je vanuit een vanzelfsprekendheid en moeiteloosheid waarin de dingen haast vanzelf gaan. Zowel zakelijk, sociaal als binnen een relatie voel je je prettiger op het moment dat je werk doet dat je gevoel van eigenwaarde versterkt.”


Waarde toevoegen en waardering oogsten

 

Remco Claassen heeft het over Value Adding Attitude: waarde toevoegen en waardering oogsten.

“Als jij gelukkig wilt worden heeft ook het geluk van jouw omgeving daar een relatie mee. Iets moet je gegund worden. Het gaat erom dat je weet wie je bent en weet wat je wilt en dat vervolgens kunt omzetten in voordeel voor anderen.  

Als jij een oplossing bent voor andermans problemen heb je altijd werk. Als de manier waarop je die oplossing maakt in lijn is met wie jij bent en wat je graag doet, heb je altijd leuk werk.“


Gelukkiger door je talenten te benutten

De Amerikaanse gelukspsycholoog Martin Seligman heeft een onderzoek gedaan waaruit bleek dat iedereen zichzelf gelukkiger kan maken door zijn sterke kanten te benutten en te ontwikkelen. Veel mensen leiden tegenwoordig aan een burn out of aan een bore out. Zij doen niet waar ze goed in zijn en waar ze energie van krijgen.


Het belang van een sterke merkpersoonlijkheid

Jij bent het gezicht  van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar je energie van krijg én waarin jij je echt in onderscheidt. Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Daarbij hebben we het niet over even snel een leuk profiel in elkaar flansen voor je LinkedIn en een mooi CV of een website. Dat is slechts het begin van de opbouw van jouw brand. Carola Rodiques zegt  in haar boek over social selling terecht over personal branding: “Een krachtig Personal Brand ontwikkel je niet in één dag. De reis is belangrijker dan de bestemming. Neem de tijd hiervoor, investeer in jezelf, maak het belangrijk.”


Been there

“Werken doe je niet om je dagelijks boord te verdienen maar om jezelf uit te drukken en je talenten te ontwikkelen.”  

Deze spreuk hangt op mijn prikbord in mijn werkkamer omdat hierin voor mij de kern van personal branding wordt weergegeven. Sinds ik in 2010 mijn eigen bedrijf in de markt heb gezet doe ik precies de dingen waar ik goed in ben en waar ik plezier aan beleef.  

Als ik zelf terugkijk naar de afgelopen jaren constateer ik dat ik een enorme ontwikkeling heb doorgemaakt, persoonlijk en vakinhoudelijk. Deze groei maakt dat je ook interessant blijft voor je klant. Het mes snijdt dus aan twee kanten.  

Kortom, als je start met je personal branding, ga je op weg voor een boeiende reis waarin je jezelf sterk ontwikkelt terwijl je zelfbewustzijn groeit. Ik wens het iedereen toe.

 

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl