We zitten in het lentezonnetje aan de lunch. Eindelijk weer eens tijd om lekker bij te praten. Brenda is helemaal op dreef en vertelt met glinsterende ogen waar ze met haar bedrijf naartoe wil. Ze ziet het helemaal voor zich. Ik neem een hap van mijn salade en laat het allemaal rustig over mij heen komen. Een jaar geleden heb ik dit verhaal namelijk ook al eens van haar gehoord. En intussen is er bijzonder weinig gebeurd. Eigenlijk praat ze al 3 jaar over deze plannen. Wanneer gaat ze er eindelijk eens concreet wat mee doen?  

Toch blijf ik stil. Want ik moet toegeven dat ik zelf ook last heb van uitstelgedrag. Ik roep al meer dan een jaar dat ik wil gaan vloggen. Ik heb er zelfs een cursus over gevolgd. Anderhalf jaar geleden ben ik door een platform gevraagd of ik bij hen wil vloggen. Maar ik blijf het maar uitstellen. Zoveel andere dingen te doen. En de business loopt toch wel lekker door. Dus echt nodig heb ik het niet, die exposure. Maar toch… best laf gedrag eigenlijk.  

Waarom doen we vaak de dingen niet die nodig zijn om onze doelen te bereiken?


Practice what you preach?

 

Deze week zag ik een leuk spontaan vlogje van Marscha die ik als trainer bij haar personal branding heb begeleid.  In haar volgend blogje schrijft zij: “Mijn personal branding coach vertelde het me al: Post een filmpje en je zult zien dat ‘ie héél véél mensen bereikt. Het filmpje is bijna 1600 keer bekeken terwijl ik toch maar 350 contacten heb op Linkedin.”  

Marscha is ervoor gegaan. Soms kunnen je eigen klanten je een spiegel voorhouden.


Wat is de oorzaak van jouw uitstelgedrag?

 

Uitstelgedrag  kan vele oorzaken hebben. Gebrek aan planning is natuurlijk een belangrijke factor. Als je toch al druk bent en je er nog dingen naast moet gaan doen, wordt het al gauw dringen in je agenda. Dat vertel ik mijzelf uiteraard. En dat klopt ergens ook wel. Je kunt geleefd worden door de waan van de dag. Daar zie ik zelf een oorzaak voor het uitstelgedrag.  

Maar toch is het eigenlijk gewoon onzin. Als je iets echt heel graag wilt, dan maak je wel tijd! Soms wil je gewoon het werk niet doen wat nodig is. Omdat je wel dromen hebt maar je bedrijf op zich ook best lekker loopt. Zijn je dromen dan niet groot genoeg of ben je teveel lekker aan het leunen in die prettige comfortzone? Een vraag waarvoor ik mezelf wellicht eens goed in de spiegel moet kijken. En hoe zit dat bij jou? 


Is je drive groot genoeg? 

Toen ik mijn bedrijf in 2010 opstartte deed ik dat naast een stevige part time baan als headhunter. In een dergelijke functie werk je niet echt ‘nine to five.’ Klanten zijn vaak alleen ’s avonds bereikbaar. Je bent veel op pad overdag. Netwerkbijeenkomsten bezoeken ‘s avonds. Toch had ik in die tijd de discipline om er veel werk naast te doen.  

Iedere week maakte ik een blog. Daarnaast heb ik destijd een eigen business club opgericht en geleid die een jaar lang maandelijks bij elkaar kwam. Ik ontwikkelde allerlei diensten en producten voor mijn bedrijf. En ik was in te huren als spreker. Zo stond ik bijvoorbeeld op doordeweekse avonden in Breukelen voor de Interim Kring van Nyenrode.  

Dat deed ik allemaal naast die baan. Mijn drive was enorm. Ik wilde echt dat bedrijf uit de grond stampen dus ik ging er helemaal voor. Als je echt iets heel graag wilt, dan kijk je toch gewoon wat minder Netflix? Hoe zit dat bij jou? Heb je wel eens gecheckt hoeveel uur je op het internet zit? Wat zou je allemaal in die tijd kunnen doen waardoor je wel je doelen bereikt?


Is de comfortzone te groot? 

In mijn praktijk maak ik veel interim managers mee die vertellen dat ze echt toe zijn aan iets anders. Die niet meer achter opdrachten aan willen jagen maar hun eigen concept neer willen zetten. En toch blijven ze vaak hun opdracht keer op keer verlengen.  

Want die interim opdrachten voelen toch wel comfortabel. En die comfortzone verlaten is best een stap. Het komt het er nooit echt van om maar gewoon te beginnen met dat eigen bedrijf. Terwijl veel interim managers best een bedrag bij elkaar hebben gespaard om het eens een half jaar te proberen met dat eigen bedrijf. Wat heb jij nodig om die eerste stap daadwerkelijk te nemen?


Pragmatisch omgaan met perfectionisme 

Een andere oorzaak dat je niet in beweging komt, is dat je wellicht nog twijfelt over jezelf. Veel mensen die voor zichzelf beginnen vragen zich af of ze wel genoeg te bieden hebben om de juiste klanten aan te trekken. Of ze wel genoeg te vertellen hebben om zichtbaar te durven zijn. Een stukje perfectionisme komt daarbij ook vaak om de hoek.  

Herkenbaar hoor. Ik vind natuurlijk als personal branding coach dat ik geen vlogs kan maken die niet de moeite waard zijn. Mijn lat ligt hoog want zelf ben ik iemand die heel snel kan lezen en als een blog niet vanaf de eerste minuut boeit ben ik al afgehaakt.  

Gek genoeg heb ik met bloggen geen moeite. Het gaat dus misschien gewoon toch om die camera. Want je kunt in een blog hetzelfde vertellen als in een vlog. En bloggen doe ik al tien jaar. Daardoor blog ik met gemak en moet ik voor die vlog toch meer moeite doen. Dus het is ook wel dat psychologische drempeltje in combinatie met die drukke agenda. Ik denk dat ik er uiterlijk na de zomer mee start :-)


Persoonlijk leiderschap 

Uitstelgedrag gaat ook over persoonlijk leiderschap. Ergens voor durven te gaan staan. Keuzes maken en je daaraan houden. Als ik naar mezelf kijk heb ik allerlei ideeën en moet ik tijd gaan maken om die uit te werken. Dus plan ik een paar dagen vrij, en dan komt er een nieuwe klant aan de lijn. Vervolgens zitten we enorm te stoeien met de wederzijdse agenda’s. En soms offer ik dan toch die dag op die ik nog had vrijgehouden. Dat is heel dienstverlenend maar zo blijf je natuurlijk achter de feiten aanlopen.   

Denk hier eens over na. Stel jij ook je klanten vaak voor de voortgang van je bedrijf en werk je daardoor harder in je bedrijf dan aan je bedrijf? Hoe lang wil je met deze houding zelf de belemmerende factor van de groei van je bedrijf blijven?


Doen wat nodig is 

Laten we een voorbeeld aan Marscha nemen. Marscha van Dongen is een trainer die haar mannetje staat en er niet voor terugschrikt om nieuwe dingen te doen. Gewoon in een hoekje van de keuken neemt ze haar eerste vlog op. Omdat ze weet dat ze meer exposure nodig heeft om haar doelen te bereiken. Ik vind haar een topper en ik ben benieuwd naar haar volgende filmpje. Want je ziet hoe het plezier van het scherm spat.

Als jij voor je bedrijf iemand zoekt die een goede sfeer weet neer te zetten en als trainer mensen in beweging kan krijgen, dan moet je Marscha zeker bellen. Ik kan haar van harte aanbevelen.Thema’s waar ze goed in is: communicatievaardigheden, persoonlijke effectiviteit, omgaan met weerstand, omgaan met lastige klanten, burnoutpreventie en -coaching, omgaan met perfectionisme.


Fail to plan en plan to fail 

Wat is de eerste stap die jij kunt zetten om toch je droom te bereiken? Of moet je gewoon heel eerlijk bij jezelf constateren dat je droom of je drive niet groot genoeg is? Het begint allemaal met zelfreflectie. Als ondernemer ben jij de motor achter je bedrijf. Je kunt je niet achter anderen of achter omstandigheden verstoppen als je echt wat wilt bereiken. Dus ga ervoor en doe wat nodig is. Dat ga ik ook doen. Blijf me volgen want ik ga dit jaar met mooie nieuwe diensten komen voor consultants.  

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl