Weet jij wat een powerbrand is?
Mirte Stut weet er alles van. Ik ontmoette haar op een bijeenkomst over Personal Branding waar ik als spreker was uitgenodigd. Mirte gaf hier ook een presentatie, over powerbrands.
Zij werkte jarenlang als merkstrateeg bij N=5, het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Je kent hen wellicht van ‘Goeiemoggel’, de reclame van KPN. Of van de grappige reclame met de sympathieke ex-miljonair van Telfort.
Mirte deed samen met Marc Oosterhout vijf jaar lang onderzoek naar de principes die powerbrands succesvol maken. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van powerbrands. Zij schreven hier een bijzonder interessant boek over dat iedere marketingopleiding wat mij betreft als lesstof zou moeten gebruiken.
Powerbrands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. Ik was natuurlijk nieuwsgierig waarom deze merken zo succesvol zijn, en wat hun geheim is. En ook wat jij er als ‘mensenmerk’ van kunt leren.
Je kunt je nog opgeven voor het event ‘Maak je ondernemersdromen waar’ op 15 en 16 november
Op mijn event ‘Maak je ondernemersdromen waar’ vertel ik je meer over de geheimen van powerbrands. Ook jij kunt een powerbrand zijn.
Geef je snel op en leer alles over personal branding en het succes van powerbrand. En ook deel ik op deze dagen veel waardevolle kennis met jou over marketing en mindset, de andere twee peilers voor succesvol ondernemen.
Er zijn nog nu nog plaatsen beschikbaar maar het gaat hard. Via de onderstaande link vind je alle informatie en je kunt je direct aanmelden.
https://depersonalbrandingcoach.nl/diensten/event/
De drie M’s van succesvol ondernemen
Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, draait alles om de volgende drie elementen:
Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.
Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt. Maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.
Mindset: Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf.
De basis vormt hierbij jouw eigen authentieke merk. Zonder merk geen verhaal en zonder verhaal geen klanten. De hoogste tijd dus om je serieus te verdiepen in je “branding”: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring.
Jouw persoonlijke powerbrand
Om in beeld te zijn voor interessante opdrachten en klanten, moet je duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is, maar ook in staat zijn om jezelf te laten zien.
Daarbij kun je veel leren van powerbrands. In dit artikel zal ik je iets meer vertellen over één van de zeven belangrijke succesfactoren van powerbrands, namelijk het ‘principe van het conflict’.
In hun boek beschrijven Mark en Mirte een conflict als volgt:
Het principe van het conflict gaat feitelijk over het onmisbaar maken van jezelf. Conflicten gaan over het gat tussen een gewenste situatie (wat mensen graag willen) en een gevreesde situatie (een ongewenste situatie, vaak de situatie zoals die op dat moment wordt beleefd).
Als jij een conflict oplost, maak je jezelf als merk relevant
Het denken vanuit conflicten, dus het gat tussen de gewenste situatie en de huidige (ongewenste) situatie, biedt een wereld aan mogelijkheden. En geeft antwoord op de vraag: waar draait het nou echt om?
Richard Branson zei hierover: ‘Vraag je altijd af: is er iets wat mijn klant sterk frustreert? Als je hierachter bent, dan moet je bekijken, hoe je dit kunt wegnemen.’
Apple, één van de powerbrands, heeft bijvoorbeeld het conflict van techniek goed begrepen. Apple vindt dat techniek er is om mensen verder te helpen. Veel mensen vinden techniek namelijk onbegrijpelijk en enorm complex. Hier ligt dus een conflict.
Hoe vaak komt het niet voor dat de computer niet doet wat jij wilt? Bij mij werkt dat dermate veel frustratie op dat mijn primaire reactie is om de laptop maar gewoon direct uit het raam te smijten. Dat doe ik natuurlijk niet als geciviliseerd mens, maar intussen komt de stoom uit mijn oren.
Dat is dus een voorbeeld van een krachtige emotie waar Apple goed op inspeelt. Zij zijn op zoek gegaan naar de werkelijke frustratie van techniek. Apple geeft zichzelf als opdracht om techniek voor mensen toegankelijker te maken. En ze laten zichzelf daarbij niet beperken. Dat resulteert in de iPod, de iPhone, de iPad en de Mac TV. Waar mensen massaal voor in de rij staan.
Een conflict waar veel mijn klanten mee in de maag zitten, als voorbeeld:
‘Ik wil als ondernemer het werk doen waar ik goed in ben en voldoening uit haal.
Maar ik wil ook graag een mooie omzet maken. Het probleem is echter dat ik te weinig klanten heb, te veel tijd kwijt ben aan acquisitie (waar ik een hekel aan heb) en te weinig verdien. Ik werk te hard en verdien eigenlijk te weinig. Dit is niet wat ik mij bij ondernemen had voorgesteld.’
Vraag je eens af:
- Wat is het conflict waar jouw klanten mee worstelen?
- Raakt dit conflict aan dieperliggende emoties, die mensen echt heel graag opgelost zien?
- Wat is jouw toegevoegde waarde hierin?
- Kun jij dat conflict geloofwaardig oplossen met jouw dienst of product?
Als je op de onderstaande link klikt, krijg je alle informatie:
https://depersonalbrandingcoach.nl/diensten/event/
Schrijf je direct en maak nog gebruik van de vroegboekkorting die eindigt op 21 oktober. Snelle beslissers kunnen voor slechts 297 euro deelnemen aan deze twee dagen. Je krijgt een wereld aan informatie en tips hoe jij als zzp-er van je onderneming een succes kunt maken.
15 en 16 november worden topdagen, zorg dat je erbij bent!