Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe twintig procent van de freelancers tachtig procent van de opdrachten binnenhaalt

23 oktober 2019

Robert Elsing werkt al jarenlang succesvol als freelance fotograaf. Het grappige is echter dat hij al direct succesvol was toen hij, nog ongehinderd door veel vakkennis,  als fotograaf startte. Hij liep stage bij een echte vakman, maar omdat er weinig opdrachten waren, besloot hij maar gewoon voor zichzelf te beginnen.

Binnen vijf maanden verdiende hij meer met fotografie dan zijn ex-leermeester.
De ene opdracht leidde tot de andere en gaandeweg werd hij ook inhoudelijk goed in het vak.

Hoe is het mogelijk dat hij als absolute beginner meer verdiende dan collega’s met een prachtige opleiding op de fotoacademie en jarenlange werkervaring? Dat kwam door zijn achtergrond en instelling. Robert beschikt over commerciële intelligentie.

Wat kun jij als consultant, adviseur, trainer, coach of creatieve freelancer van Robert leren om ook meer opdrachten en klanten te verwerven?

Ondernemer in de dop

Robert was al jong een ondernemer in de dop. Hij verkocht geraniums aan de deur, werkte als tiener jarenlang als marktkoopman en maakte op zijn 21ste een bliksemcarrière als vertegenwoordiger.

Toen hij genoeg gespaard had om een klein zeiljacht te kopen, nam hij ontslag om een droom te verwezenlijken en ging hij een wereldreis maken. Toen hij op zijn dertigste platzak terugkwam in Nederland besloot hij het als fotograaf te gaan proberen.

In tegenstelling tot veel (artistieke) freelancers, dacht hij vanaf het begin als een ondernemer en pakte hij het bedrijfsmatig aan.

Anders kijken naar jezelf, je werk en je opdrachtgevers

Veel zelfstandige professionals gedragen zich als een werkloze die een baan zoekt. Ze zijn vooral bezig om opdrachten na te jagen, terwijl ze eigenlijk moeten beginnen met het opbouwen van een bedrijf. Ondernemers houden zich bezig met de vraag:
” Waarom zal een klant zijn geld uitgerekend besteden aan mij?”

Denk na over de klanten waar je voor wilt werken. Zie het werk dat je doet als een product dat verkocht moet worden. En bouw aan je eigen merkidentiteit. Zolang je niet structureel iets aan personal branding, marketing en sales gaat doen, blijf je onzichtbaar. En zolang niemand je ziet, heb je geen werk.

  • Zet een koers uit voor je eenmanszaak.
  • Ga je specialiseren.
  • Kies je klanten zorgvuldig.
  • Bedenk waarmee of hoe jij je klanten kunt verrassen.
  • Ontdek je unique selling point.

 

Ontwikkel je commerciële intelligentie

Zelf heb ik ruim twintig jaar in functies gewerkt waar commercie een belangrijke rol speelde en ik zelf mijn adviesopdrachten moest binnenhalen en invullen. Veel van de stof die ik in dure verkooptrainingen heb geleerd en zaken die ik in de praktijk toepas, zie ik in het boek van Robert terug. Goede bruikbare tips.

Zijn boek is gericht op artistieke freelancers maar de adviezen zijn bruikbaar voor iedere dienstverlenende professional. Ik kan je het boek aanbevelen als jij jouw commerciële intelligentie wilt aanscherpen.

In slechts 120 pagina’s wordt de basis van commercieel denken en handelen op een praktische wijze toegelicht. Zaken die aan de orde komen: hoe je een goed verkoopgesprek houdt, hoe je een goede prijs vraagt, hoe je ambassadeurs van je klanten maakt en goede referenties opbouwt, en andere weetjes die veel freelancers helpen om commercieel meer succesvol te zijn.

Goede aanvulling op personal branding ia social media

Wat ik als personal branding coach nog in het boekje mis,is hoe je aan je expertstatus kunt bouwen door je expertise te delen via social media. En hoe je een malinglijst opbouwt van potentiële klanten waar een groot deel van je opdrachten uit voortkomt.

Zo word ik zelf regelmatig benaderd door een nieuwe klant die mijn naam weer heeft doorgekregen van iemand die ik totaal niet ken, maar die mijn artikelen blijkt te lezen.

Word onweerstaanbaar voor jouw klanten

De tips uit het boek van Robert Elsing zijn nuttig om je commerciële intelligentie te vergroten. Als je dit combineert met een goede zichtbaarheid vanuit een sterke authentieke personal branding, dan gaat je bedrijf groeien en trek jij op onweerstaanbare wijze jouw ideale klanten naar je toe.

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. .

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.