Veel cv’s en profielen op LinkedIn zijn een slappe afspiegeling van de boeiende mens die daarachter schuilgaat. Als consultant, organisatiecoach of interimmanager doe je jezelf daarmee jezelf serieus tekort als je voor de betere opdrachten wilt gaan.
Nu denk je misschien “Ach er is werk genoeg dus ik kom toch wel aan een opdracht, ook al is mijn LinkedIn profiel een beetje stoffig.” Dat kan zo zijn maar je mist misschien wel de leukere opdrachten op het niveau waar je het liefste op ingezet zou worden. Ik hoor nogal eens consultants of interimmanagers verzuchten dat ze zijn toegegroeid naar een ander type opdracht. Maar intussen worden ze vooral gevraagd worden voor opdrachten die ze eigenlijk een beetje zijn ontgroeid. Opdrachten ze niet zo veel energie meer van krijgen.
Levert je profilering niet de opdrachten op waar je blij van wordt?
Veel consultants vinden het moeilijk om meer van zichzelf als te laten zien terwijl dat juist een belangrijke factor is. Hoe krijg je op een aansprekende manier over de bühne wat je in huis hebt zodat je gevraagd wordt voor de zaken waar je hart sneller van gaat kloppen?
Als dit voor jou een puzzel is dan ben je daarin niet alleen. Ik heb zelfs met salesmanagers en communicatiespecialisten gewerkt die niet goed wisten hoe ze zichzelf moesten verkopen. Bijna ieder mens heeft een persoonlijke blinde vlek als het gaat om de kwaliteiten en eigenschappen die jou onderscheidend maken
Even je CV pimpen?
Even snel je cv pimpen leidt vaak niet tot een onderscheidend resultaat. Als je echt meer van jezelf wilt laten zien is het slim om er eens een keer goed in te duiken wat jou precies onderscheidend maakt. En doe dat liever niet alleen want je ziet jezelf al jarenlang iedere ochtend weer in diezelfde spiegel. Dus herken je zelf vaak niet meer wat jou bijzonder maakt. Veel mensen hebben zelfs allerlei testen gedaan maar ze weten nog steeds niet wat hen uniek maakt als persoonlijkheid. Daar heb je anderen voor nodig,
Hoe laat je meer van jezelf zien?
Laat wat meer zien van jezelf. En liefst niet op dezelfde manier als het gros van Nederland dat doet. Op LinkedIn wemelt het van de mensgerichte changemanagers die samen met de mensen veranderingen realiseren. Bij die grauwe massa met een 13-in-een-dozijn-profiel wil jij toch niet horen? Kijk eens of je jezelf op een wat minder generieke manier kunt beschrijven.
Ben jij ook zo’n handig duizend-dingen-doekje?
Als je al een aantal jaren meeloopt in het vak en een brede belangstelling hebt, word je vanzelf heel veelzijdig. Het is lastig om jezelf te verkopen als alleskunner. Je kunt echter wel degelijk een herkenbare rode draad aanbrengen in al die verschillende mooie dingen die jij in huis hebt.Juist vanuit een veelzijdige ervaring kun je vaak een interessante combinatie maken die jou onderscheidend maakt.
Connecting the dots
Ik noem dat altijd “een strik om je bagage leggen.’ Het gaat erom dat je bewust de accenten uitlicht die interessant zijn en dat je er een goed verhaal bij hebt.
Durf ook kleur te bekennen en ga staan voor waar je in gelooft. Juist als je het lef hebt om meer buiten de lijntjes te kleuren, word jij interessant voor je klant.
Wil je hulp bij het ontwikkelen van een aantrekkelijk authentiek brand?
Neem dan even contact met mij op.
Hartelijke groet,
Saskia
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.
Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.