Heb je het gevoel hebt dat jouw personal branding steviger mag? Zou je als adviseur vaker gevraagd willen worden voor de dingen waar je echt voor wilt gaan? Dan kijk je wellicht wel eens een beetje jaloers naar die topondernemers die alles voor de wind lijkt te gaan. Hoe doen ze dat toch?  

Adviseurs zijn inhoudelijke mensen. Je bent gedreven voor je vak. Je houdt er niet van om met jezelf te koop te lopen. Dat voelt voor jou niet goed. Tegelijk weet je dat jij het verschil kunt maken voor jouw klant en je zou willen dat klanten jouw toegevoegde waarde sneller herkennen. Daar schort het helaas nogal eens aan als je in concurrentie bent voor een opdracht.  

Dan gaat die klus toch weer naar een ander en sta jij met lege handen. Terwijl je zelf het idee had dat jij geknipt was voor deze opdracht. Je vraagt je  wellicht af waarom ze niet voor jou gekozen hebben. Bedenk dan dat iedere zelfstandige professional momenten kent waarop je twijfelt aan jezelf. Laat je een hart onder de riem steken door één van de meest succesvolle ondernemers.


Een brief van Richard Branson 

Ik las een inspirerende brief van Richard Branson die hij schreef aan zichzelf op 25-jarige leeftijd, met de ervaring die hij heeft opgedaan in zijn ondernemersleven. Branson staat voor mij hoog op de lijst van ondernemers die de dingen doen op een unieke onderscheidende manier. Hij is het boegbeeld van de vele bedrijven die hij in de markt heeft gezet. Ik houd ervan hoe hij vol lol en lef het ondernemersleven op zijn eigenzinnige wijze leidt.

Richard Branson blonk absoluut niet uit op school. Hij heeft dyslexie en op zijn 16e stopte hij met school. Maar dat maakt zijn vervolgcarrière er niet minder indrukwekkend op.  

Zijn brief  heb ik vrij vertaald en deel hem graag met je. Eigenlijk zou iedere zelfstandige professional zo’n aanmoedigende brief moeten krijgen. Branson schrijft het volgende: 


Je gaat geweldige dingen meemaken 

 

Misschien ben je nog druk bezig de ins en outs te leren hoe je een succesvol bedrijf ontwikkelt. Ik garandeer je, je gaat geweldige dingen meemaken en veel inspirerende mensen ontmoeten. Veel van je dromen zullen uitkomen maar daar zal je ook hard voor moeten werken. En je zult de nodige hobbels om je weg tegenkomen waardoor je soms op wilt geven. Doe dat niet!  

Zet de uitdagingen waar je voor wordt gesteld om in kansen en je zult succes hebben. En dat niet alleen. Je zult je bewust worden van alle capaciteiten die je in huis hebt. Zaken waarvan je eerder nog niet wist dat je ze in je had.


Faal en leer

Je zult ook vele malen falen. Maar dat is helemaal ok. Fouten maken mag. Ze zijn een onderdeel van het pad dat iedere ondernemer gaat. Onderdeel ook van je persoonlijke ontwikkeling. Je zult waardevolle lessen leren van je fouten. Echt, je wordt er alleen maar beter van.  


Koester je authenticiteit en ga voor je dromen

Doe de dingen niet zoals ze altijd al worden gedaan maar doe het op jouw manier. Op de manier die bij jou past. Reik naar de maan. De wereld ligt binnen handbereik als je maar de wil hebt om erop uit te gaan en de kansen die zich voordoen met beide handen aan te pakken.


Ondernemen op jouw manier

Wat Richard Branson als geen ander doet, is ondernemen vanuit zijn eigen merk. Branson heeft, mede door zijn onconventionele optredens en hippie-achtige uiterlijk, de reputatie van enfant terrible in het zakenleven. Hoewel lang niet al zijn zakelijke avonturen van een leien dakje zijn gegaan heeft Branson altijd weten door te zetten. En met aansprekende resultaten. Inmiddels wordt zijn totale vermogen geschat op ruim 4 miljard dollar. Zijn autobiografie zit vol met details over zijn zakelijke kansen, maar ook zakelijke mislukkingen. Hij heeft hard heeft gewerkt om te komen waar hij nu is. Hij is daarbij een zeer sterk merk omdat hij volkomen authentiek is.  

Veel van de mensen die ik begeleid hebben net als Branson een grote drive om iets nieuws neer te zetten. Ze hebben jarenlang als interim manager of adviseur gewerkt en daarbij vaak ingespeeld op wat de markt vroeg. Nu willen ze het anders doen en niet meer achter opdrachten jagen. Ze willen een eigen concept in de markt zetten en zelf bepalen voor welke opdrachten ze voortaan gevraagd worden. Ze zijn er klaar mee om alles voor iedereen te willen doen.

De juiste keuzes hierin maken vraagt om lef, persoonlijk leiderschap en doorzettingsvermogen. Maar het levert je zo enorm veel op: 

  • Je wordt je bewust van jouw unieke set aan kwaliteiten en ervaring.
  • Je gaat groter denken en tegelijk krijg je meer focus.
  • Je ontwikkelt je eigen merk en je gaat werken vanuit jouw eigen voorwaarden.
  • Daardoor is het gemakkelijker te bepalen wat je wel en niet (meer) doet.
  • Je ontwikkelt jouw eigen aanbod en kunt glashelder aangeven wat je te bieden hebt. Je bepaalt vanuit jouw eigen aanbod; hoe jij jouw klanten helpt, welke klanten jij helpt en wat die hulp waard is.
  • Je ontwikkelt jouw eigen unieke merkverhaal en wordt als expert zichtbaar voor jouw markt.
  • Je gaat gericht klanten aantrekken die een bewuste keuze maken voor jou. Voortaan zoeken zij jou op in plaats van jij hen.

 

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl