Michiel Cobben was lange tijd actief in de bemiddeling van kandidaten voor commerciële functies. Jarenlang sprak hij met klanten over sollicitanten met een ‘gunfactor’ als een vanzelfsprekende selectie-eis voor commerciële kandidaten. Ook voor jou als ZZP-er is de gunfactor een belangrijk, en soms doorslaggevend gegeven, waar je mee te maken hebt als je op gesprek gaat voor een mogelijke nieuwe opdracht.
De persoonlijke gunfactor kan een belangrijk verschil maken bij het verkrijgen van nieuwe klanten en opdrachten.
Maar wat is toch die ‘gunfactor’? En hoe kun je hem verhogen…
Geen verkooptrucjes en onecht gedrag
Michiel Cobben schreef hier een interessant boek over, leuk is om te lezen als je je wilt verdiepen in alle fasen van de salescyclus en hoe je die positief kunt beïnvloeden.
Alle zaken waar je in sales mee te maken krijgt, komen aan de orde. Ook worden alle aspecten behandeld die in de verschillende fasen van het salesproces leiden tot het verhogen van de gunfactor. Daarnaast geeft hij een definitie van die ‘ongrijpbare gunfactor’. En die luidt als volgt:
‘Een verkoper met een hoge gunfactor is iemand met wie mensen graag praten en waarmee klanten meer informatie delen. Met deze informatie kan hij zijn aanbod beter laten aansluiten bij de behoeften van de klant. Hij sluit beter aan op de behoeften van de klant, presenteert beter en zorgt dat zijn verhaal beter wordt begrepen.’
Wat zijn de zeven stappen die leiden tot het verhogen van je gunfactor?
- Selecteer de juiste klanten.
- Denk vanuit het belang van de klant.
- Durf te dromen.
- Verzin creatieve oplossingen.
- Laat zien dat je het zeker weet.
- Vraag om vertrouwen.
- Blijf alert en geïnteresseerd.
Het lastigste product om te verkopen, jezelf!
Als zzp’er moet jij in staat zijn om jezelf te verkopen! Voor veel mensen is dat een lastige zaak. Want als jij weet wie je bent, wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat de zaken zijn die jou bijzonder maken, start ‘de verkoop’ pas echt.
Daarvoor moet je in staat zijn om goed onder woorden te brengen wat jouw toegevoegde waarde is.
‘Magnetizen’ voor authenticiteit
Joyce Meuzelaar, een dame die sinds 1981 actief is op het vlak van marketing en communicatie, schreef een boek onder de titel ‘Marketing is waardenloos, authenticiteit is magnetizing’. Zij betoogt in haar boek dat je juist door authentiek te zijn als mens, anderen aantrekt. Joyce zegt hierover:
‘Om oorspronkelijk te zijn moet je weten wat je het beste kunt, waar je passie ligt en wat je kernwaarden zijn.
Dat begint met een stukje soulsearching. En als je jouw unieke verhaal in woord en beeld èn tussen de oren hebt, dàn ben je klaar voor de eerste stap. Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! Wanneer je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je echt belangrijk vindt, kun je pas echt gaan magnetizen” op natuurlijke wijze. Je zult dan mensen en bedrijven op natuurlijke wijze aantrekken, simpelweg omdat je eerlijk, jezelf en ‘echt’ bent. Kortom: met een krachtige identiteit trek je klanten aan.’
En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!
En dat sluit dan weer goed aan op wat Michael in zijn boek schrijft:
‘De gunfactor zit in je hart en niet in je hoofd. Verkooptrucjes en onecht gedrag passen niet in dit plaatje.’
Kortom, het is goed om vaardigheden te leren op verkoopvlak, maar blijf vooral jezelf.
Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.