Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe presenteer jij jezelf op een onderscheidende manier?

25 september 2019

Een tijd geleden liet ik een groep consultants in een training oefenen met presenteren. Dat werd nogal een ontluisterende ervaring. Misschien herken jij het ook wel. Je doet de mooiste opdrachten maar als jij jezelf moet presenteren, op een netwerkbijeenkomst of voor een opdracht, dan hapert je verhaal aan alle kanten.  

En daarbij is er bovendien nog de uitdaging om überhaupt aan tafel te komen zodat je de kans krijgt om jezelf te presenteren. Nodigt jouw digitale profiel uit om contact met jou op te nemen?  

Voor de oefening in presenteren had ik de groep verdeeld in tweetallen. Ze bekeken het digitale profiel van de ander en schreven vervolgens 3 dingen op; Wat doet hij/zij?  Wat typeert hem? En voor wat voor soort opdrachten zou je hem of haar bellen?

Lekker boeiend…

Met de informatie die ze over elkaar hadden gevonden ging men aan de slag om elkaar voor te stellen aan de groep. De meesten maakten er een verhaaltje van dat ze met veel charme en enthousiasme presenteerden.  

Wat bleek echter? Bijna alle verhalen leken op elkaar. Bijna iedereen deed wel iets met verandermanagement, wist mensen in beweging te krijgen en werd graag gevraagd bij lastige problemen.  

Hoe zorg je dat jij een verhaal vertelt dat recht doet aan wie jij bent en wat je doet?

Maak jij het verschil voor jouw klant?

Adviseurs hebben vaak veel kennis in huis maar kunnen daarmee niet goed aangeven wat hen onderscheidend maakt. Daardoor ziet je klant weinig verschil tussen jou en je vele vakgenoten. 

Door een goed verhaal gaan je klanten voor zich zien wat de meerwaarde is van jouw aanpak. Daarom leer ik mijn klanten graag hoe de principes van storytelling voor hen kunnen werken. Want ook in de b2b wereld werken verhalen beter.

Laatst las ik een interview met Bartho Boer, directeur Communicatie en Corporate Affairs bij NS. Hij zegt hierover: “ Waarom blijven liedjes en kinderverhalen goed hangen, maar managementspeeches zelden?

Kinderverhaaltjes volgen een vast stramien. Er iets wat moet gebeuren, het zit even tegen, maar uiteindelijk komt het ook goed. Dat is een prima communicatieles. Vertel niet alleen het hallelujahgedeelte, maar ook wat er tegen zat.”  

Wanneer heb je een goed merkverhaal in handen?

Dr. Ruud Frambach, hoogleraar Marketing aan de VU over storytelling zegt hierover in het boek ‘Power Brands’: 

‘ Het principe van het verhaal is een van de kenmerken van een succesvol businessmodel. Als het moeilijk uit te leggen is, zie je dat het niet werkt. De simpelste verhalen werken vaak het beste. Scherp, impactvol, helder. 

Maar dan moet je als merk wel heel goed weten waar je voor staat en wat je wilt overbrengen. Dat begint natuurlijk met keuzes maken. Daar hebben veel bedrijven moeite mee. Teveel bedrijven willen toch heel veel voor heel veel mensen zijn. Ze kunnen niet strategisch kiezen.

Je moet hele scherpe keuzes maken. Die keuzes ook echt snappen. En je moet ze goed kunnen onderbouwen en kunnen uitdragen. Het liefst in een simpel verhaal.’ 

Scherp krijgen waar jij werkelijk energie van krijgt

Om goed over te kunnen brengen waarin jij onderscheidend bent, helpt het om aan de slag te gaan met een korte zelfanalyse. Bij een groepje adviseurs die ik begeleidde leverde dat verrassende inzichten op.

Een van de adviseurs die relatief wat minder sterk op de inhoud zit, blijkt juist geweldige voorbeelden te kunnen geven van zijn kwaliteiten op het vlak van teambuilding. In de rol van teambuilder heeft hij fantastische resultaten neergezet waar hij vol vuur over kan vertellen. 

Een andere adviseur heeft wel een opleiding tot coach gevolgd maar blijkt veel liever conceptmatig aan de slag te zijn. Haar omgeving had haar heel anders ingeschat.

Hoewel ze veel kwaliteiten heeft op het vlak van mensgericht werken, is dit niet hetgene waar zij het meeste energie van krijgt. Dan is het belangrijk om dat goed in je verhaal te verwerken want anders stuur je de verkeerde signalen uit. 

Een goed verhaal geeft je presentatie vleugels

Als jij je merk goed in kaart hebt, kun je dit omzetten in een overtuigende presentatie. Iedere adviseur kreeg tijdens de training de opdracht om zichzelf te presenteren aan de groep. Ze krijg je meteen feedback over je presentatie en weet je hoe je op anderen overkomt. Dit bleek vaak zeer leerzaam.

Ook in de korte presentatie over jezelf kun je storytelling goed gebruiken. Iedere cursist rondde zijn of haar presentatie af met een voorbeeld van een typerende opdracht die een goed beeld gaf van zijn of haar kwaliteiten, aanpak en resultaten.

Als jij inspirerende voorbeelden kunt geven van succesvolle opdrachten en kunt vertellen wat jij in deze opdrachten voor jouw klant hebt bereikt,  trek je meer klanten aan die ook graag deze resultaten willen bereiken.  

Met een goed verhaal kun je ervoor zorgen dat klanten een overtuigde keuze maken voor jou. Wil je leren hoe jij een authentiek sterk merk wordt en hoe je jezelf kunt presenteren met een goed verhaal? Neem dan contact met mij op.Ik help je graag verder. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.