Misschien herken jij deze valkuil ook bij jezelf? Veel consultants hebben het idee dat ze de opdrachten vooral uit hun warme netwerk moeten halen. En tegelijk vinden ze het lastig om dat netwerk goed te onderhouden als ze druk zijn. Ze doen te weinig aan persoonlijke marketing en consistent onderhoud van hun personal brand schiet er ook vaak bij in. En dan is je opdracht afgelopen en zit je met lege handen. Had je toch maar wat meer aandacht besteed aan je netwerk, zowel online en offline.

Maarten is zo iemand, hij is al een aantal jaar bezig als consultant en in eerste instantie liep het best lekker. Maar omdat hij 3 jaar in een opdracht bij een grote klant zat heeft hij zijn netwerk een beetje verwaarloosd. Dat netwerk is ook behoorlijk opgedroogd. Hij heeft het gevoel dat hij weer helemaal opnieuw moet beginnen en hij wordt daar behoorlijk onzeker van.

Maarten kijkt er een beetje triest bij als hij vertelt: “De laatste tijd krijg ik wel eens een lead uit mijn netwerk en denk dan een goede kans te maken. Vaak krijg ik  te horen dat ze al met een aantal vaste partners in de markt werken voor teamcoaching en leiderschapsontwikkeling. Of ik mag soms toch een voorstel doen en dan zit ik uren te puzzelen op een aanbod waarvan ik denk dat de klant er echt iets aan heeft. Je wilt ook iets van jezelf in de offerte stoppen dat het andere bureaus niet kunnen bieden.

Dat laatste is nog wel even een dingetje. Want waarin ben ik eigenlijk anders of beter dan al die anderen in mijn markt? En hoe vertel ik daar iets over op een aansprekende en overtuigende manier? Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat aan moet pakken.”


En wat is een goede prijs? Je wilt het niet te duur maken maar ook niet te goedkoop zijn.

Maarten: “Het viel mij tijdens het intakegesprek wel op dat de klant het allemaal wat makkelijk leek op te vatten. Die leek meer uit te zijn op een quick win. Ik weet natuurlijk wel beter wat er allemaal komt kijken bij een effectief verandertraject, maar hoe leg je dat goed uit? Een week lang hoor ik niets meer van de klant. ik overweeg eens te bellen als ik weer een mailtje ontvang. Het voorstel van het andere bureau sprak hen net iets meer aan.

Ik ben het meer dan beu. Mijn verhaal is kennelijk niet erg overtuigend. Doordat ik niet de opdrachten kan krijgen die bij mij passen, is mijn zelfvertrouwen de laatste maanden behoorlijk achteruit gegaan en heb ik het gevoel dat ik in een negatieve spiraal zit.”


Waarom personal branding niet stopt bij een keer je CV en je Linkedin pimpen

Een valkuil waar veel adviseurs en consultants last van hebben is dat ze personal branding zien als een eenmalige actie. Even een flinke boost geven aan je CV en een mooi verhaal in je samenvatting op je Linkedin profiel zijn goede acties. Maar daarna heb je ook onderhoud aan je brand te plegen.
En daar gaat het vaak mis.

Het kan echt anders. Een mooi voorbeeld van iemand die dit heel goed aanpakt is Ben Tiggelaar. Hij is bekend geworden met zijn MBA in a 1 Dag. Een heel slim concept op zich maar je moet er natuurlijk wel mee naar buiten treden om het ook te kunnen verkopen. Want alleen met een mooi concept ben je er nog niet.

Ben is actief en zichtbaar met zijn artikelen en schreef daarnaast ook diverse boeken. Hij is een van de meest gevraagde Nederlandse sprekers. In binnen- en buitenland en hij kan hele leuke tarieven rekenen als hij door organisaties als adviseur wordt ingehuurd.


Wat Ben kan, kan jij toch ook?

 

Al neem je er maar een beetje van over. Wellicht wil jij geen veelgevraagde spreker zijn. Maar je wilt vast ook graag bij organisaties gevraagd worden voor interessante klussen en mooie tarieven kunnen vragen. Zorg dan je dat je een eigen visie of aanpak hebt. Dat je laat zien dat je weet wat er speelt in de markt.

Zorg dat je zichtbaar bent op de thema’s waar jij van wilt zijn. Laat iets van jezelf zien. Volg de mensen uit je netwerk en stuur hen af en toe eens iets toe over onderwerpen waar hun interesse ligt. Volg de discussies die er spelen in jouw markt. Zorg dat je op de hoogte ben wat er speelt in je markt.

Er zijn veel mogelijkheden om aan je brand te bouwen. Wel is het van belang dat je daarin een consistent beeld naar buiten neerzet. Zodat mensen jou gaan herkennen als de expert in je vakgebied en daarnaast ook iets proeven van jouw visie en iets zien van jou als persoon.

Wat is jouw strategie om consistent aan je brand en je netwerk te bouwen?

Vind je het lastig om dat strategisch aan te vliegen? Of heb je geen idee wat jouw verhaal is en hoe je dat in de markt kunt zetten? Neem dan gerust contact met mij op.

Neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl