In deze bijzondere Coronatijd merk ik dat veel mensen deze tijd benutten om zichzelf opnieuw uit te vinden. Zelf ben ik daar ook mee bezig. Bij mezelf naar binnen gaan en bekijken wat er nog klopt en waar ik anders mee om wil gaan. De koers aanscherpen die ik uit wil zetten voor de rest van dit jaar.
De zaken lopen wel door maar er is ook meer ruimte om eens stil te staan bij de koers van mijn bedrijf. En dat is eigenlijk wel een mooie winst van deze periode. De tijd kunnen nemen om eens stil te staan bij alles wat je aan het doen bent.
Doe je nog de goede dingen?
Voelt het allemaal nog goed?
Wil je straks op deze manier weer doorgaan?
Het zijn essentiële vragen om bij stil te staan.
Waarin maak jij nu eigenlijk het verschil? Wat missen jouw klanten als jouw bedrijf er niet mee zou zijn? Dat zijn vragen die ik ook regelmatig aan mezelf stel. Hoe zou jij ze op dit moment voor jezelf beantwoorden?
Weten waar je voor staat
Van ieder bedrijf wordt in deze tijd gevraagd om een duidelijke purpose. En dat is wat mij betreft terecht. Tegelijk zie je ook dat het bij veel bedrijven verzandt in een soort lauw marketingkunstje. Daar is het natuurlijk niet voor bedoeld. Mensen komen dan met een flinterdun verhaal op de proppen dat duidelijk niet is doorleefd. Uiteraard ga je daar niemand mee raken.
Mensen voelen haarfijn aan of iets klopt of dat je alleen een mooi verhaaltje hebt bedacht waarvan je denkt dat het wel leuk kan klinken. Vaak is dat ook een beetje een veilig verhaal waarbij je vooral niet te uitgesproken wilt zijn. Een beetje saai verhaal dus. En het gevolg is: niemand slaat erop aan.
Marketing die niet werkt voor jou
Zelf houd je het ook niet lang vol om je marketing te doen vanuit een basis die niet voldoende doorleefd is en niet samenvalt met wie jij werkelijk bent. Om een gezond bedrijf op te bouwen is het essentieel dat jij als adviseur zichtbaar bent in de markt. Daarvoor heb je het nodige werk te doen. En als je dat alleen maar doet om klanten te trekken, dan houd je dat niet vol.
Dan probeer je een paar keer iets op social media en als het niet meteen aanslaat, stop je er maar weer mee. Je hebt niet de drive om er helemaal voor te gaan. Je hebt niet de lange adem die nodig is om een bedrijf op te bouwen dat helemaal klopt en waarin alles samenvalt.
En dus blijft het vaak bij een halfbakken verhaal waardoor je bedrijf nooit die potentie krijgt die het zou kunnen hebben. En blijf jij zitten met al dat moois in jou dat je niet naar buiten kunt brengen. Omdat je niet de juiste klanten aantrekt. Omdat je niet de trajecten kunt doen die nu eenmaal wat meer kosten, maar waarmee je wel echt die impact kunt maken. Terwijl je dat punt wel had kunnen bereiken als je maar de drive had gehad om door te zetten.
Werken vanuit inspiratie
De klanten waar ik mee werk hebben een wereld aan expertise en ervaring en willen vaak met al die bagage meer gaan werken en leven vanuit hun hart. Als jij dat ook wilt, dan heb jij klanten nodig die op dezelfde golflengte zitten als jij. Die vanuit dezelfde waarden leven. Daar heb je een klik mee. Daar kun je lekker mee werken. En om die te bereiken heb je een merk op te bouwen met een ziel.
Bezieling is een groot woord, maar het is wel waar ik in deze dagen steeds meer bij wordt bepaald. Wat bezielt jou in je werk? Waar word je echt blij van? Waar kun jij jezelf helemaal in kwijt met al je talenten en je eigenschappen en ook je waarden?
Welke opdrachten heb je eigenlijk liever niet?
Ik zie nog altijd veel mensen om mij heen die een bedrijf hebben waar ze wel de hypotheek mee kunnen betalen maar waar ze niet echt blij van worden. Eigenlijk, als je diep in je hart kijkt, zou je hele andere dingen willen doen. Of met hele andere klanten willen werken.
Maar je durft het niet echt aan te gaan om jezelf daarover uit te spreken. Je durft niet echt vol te kiezen voor de dingen die je het liefste zou willen doen. Stel je toch eens voor dat je daarmee niet genoeg klanten of opdrachten aan zou trekken. Liever houd je het maar veilig. Blijf je de dingen doen waar je altijd voor gevraagd werd.
Stel je eens voor dat het lukt…
Stel je echter eens voor dat het je wél zou lukken om die switch te maken? Hoe zou je dan leven? Hoe zou je werkweek dan op maandag voelen? Het is zo belangrijk om te doen waar je echt je hart in kwijt kunt. Mensen komen pas tot bloei als ze de dingen doen waarvoor ze bedoeld zijn. En dan ook in de omgeving waar ze tot hun recht komen. Ik heb dat gezien bij mijn man. Die werkte jarenlang als manager in de logistieke dienstverlening en kon zich op een bepaald moment echt niet meer motiveren om ervoor te zorgen dat de Heinz tomatenketchup op tijd in de winkel lag.
Pas toen hij de overstap naar de zorg maakte viel alles op zijn plek. Toen had hij iedere zondag weer zin om op maandag naar zijn werk te gaan. Dat was lange tijd niet het geval geweest. Op dit moment is het natuurlijk behoorlijk buffelen in de zorg en werken ze er ook niet bepaald onder makkelijke omstandigheden. Maar toch blijft hij iedere dag weer gemotiveerd en enorm betrokken, omdat hij het gevoel heeft dat het zin heeft wat hij doet.
Juist als ondernemer heb je een heldere kompas nodig
In loondienst kun je wellicht nog wel een tijdje doorwerken als je niet meer geïnspireerd bent door je werk. Maar als zelfstandige adviseur ben jij het boegbeeld van je bedrijf en raak je al snel uit de koers als je motivatie niet meer klopt. De flow raakt dan al snel uit je bedrijf. Mensen voelen het haarfijn aan als je niet meer je werk met bevlogenheid doet. Ik heb eens bij een bureau gewerkt dat ooit een geweldige reputatie had en zeer succesvol was. Het leek me geweldig om bij dit bureau te werken en ik hoopte er nog veel te leren.
Toen ik echter aan boord kwam, merkte ik dat degene die het bureau had opgericht totaal geen inspiratie meer kreeg van het werk dat wij daar deden. En er bleek al snel dat het bureau ook niet goed meer liep. We hadden te weinig klanten, er was een groot verloop onder de medewerkers en de sfeer was mat. Het kostte iedere dag weer bakken met energie om mezelf op te peppen om er mijn schouders onder te zetten. Het moge geen verrassing zijn dat het met dit bureau niet goed is afgelopen. Ik heb er ook niet lang gewerkt.
Neem nu de tijd voor de vragen die ertoe doen
Heb jij voor jezelf helder waarom je doet wat je doet? En wat jouw werkelijke waarde is voor de klanten waar je mee werkt? Met welke klanten kom je in een geweldige flow en met welke klanten blijft het altijd maar een beetje sleuren en trekken? Waarbij je blij bent als je een traject kunt afsluiten?
Neem deze dagen eens de tijd om dit soort vragen eerlijk voor jezelf te beantwoorden.
Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.
Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.