Veel zelfstandige professionals gedragen zich als een werkloze die een baan zoekt. Ze zijn vooral bezig om opdrachten te zoeken, terwijl ze eigenlijk moeten beginnen met het opbouwen van een bedrijf vanuit een sterk merk. Want zeg nou zelf, het is toch veel leuker om gebeld te worden dan achter klanten aan te jagen?
Toen ik zelf nog als interim manager actief was, rolde ik vaak in opdrachten die op zich wel aardig waren maar waar mijn hart niet altijd harder van ging kloppen. Ik besloot daarom maar eens in kaart te brengen wat ik echt graag zou willen doen.
En vervolgens heb ik mezelf hiervoor in beeld gebracht. Dat leverde mij mijn leukste opdracht ooit op. Ik was de enige die aan tafel kwam bij het bedrijf. En ik kreeg de opdracht. Het grappige is dat ik zeker weet dat ik via bemiddelingsbureaus niet voor de opdracht in aanmerking was gekomen. Zij hadden vast vele kandidaten in hun bestand die beter aansloten op het gevraagde profiel. Meer specifieke ervaring hadden in het gevraagde. Passender opleidingen etc. Daarom heb ik het zelf geregeld dat ik aan tafel kwam. In de onderstaande blog vertel ik je hier mee over.
Heb jij ook zoveel meer in huis dan je CV doet vermoeden?
In de ruim 15 jaar waarin als headhunter werkte, merkte ik dat heel veel mensen een grote blinde vlek hebben als het gaat om de dingen waar ze goed in zijn. Veel mensen vinden het ronduit lastig om hun kwaliteiten goed onder woorden te brengen in een CV. Ik heb als headhunter honderden CV’s gelezen en samen met opdrachtgevers doorgenomen. De meeste CV’s doen totaal geen recht aan de persoon achter het document. Dat kan zoveel beter. En ook het presenteren voor een functie of voor een opdracht blijkt voor veel mensen niet altijd even eenvoudig.
Je moet haarscherp duidelijk kunnen maken waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van jouw klant. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering.
Zorg dat je jouw klant emotioneel weet te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring. Dat is waar personal branding om draait.
Zorg voor een CV waarin jij tot je recht komt en waarin meer staat dan alleen een droge opsomming van je ervaring en expertise. Vertel ook iets over jou als mens; jouw manier van werken, het soort opdrachten waar je warm voor loopt, de rode draad in je loopbaan en de resultaten die jij brengt.
In mijn gratis webinar van 19 september vertel ik je meer over hoe jij zo’n onderscheidend verhaal en CV kunt opbouwen. En ook hoe je een expertstatus opbouwt waarmee je klanten aantrekt en je bedrijf op de kaart zet.
Anders kijken naar jezelf, je werk en je opdrachtgevers
Ondernemers die succesvol zaken doen, staan stevig aan het roer en zijn geen speelbal van het krachtenveld om hen heen. Zij besluiten hun eigen unieke pad te gaan. Doen werk dat financieel-economisch interessant is maar tegelijkertijd ook persoonlijke vervulling geeft.
- Denk na over de klanten waar je voor wilt werken.
- Zie het werk dat je doet als een product dat verkocht moet worden.
- En bouw aan je eigen merkidentiteit.
De opdracht waar ik als enige voor aan tafel kwam heb ik verworven door een artikel over talentmanagement te schrijven en dit te verspreiden in mijn netwerk. Omdat je een goed artikel hebt geschreven, wordt je gezien als expert (als je dat goed doet).
Mijn klanten leer ik ook om een casus of artikel uit te werken waarmee zij hun klanten weten te triggeren. Als je dat verspreid in je netwerk, komt je in beeld en breng je klanten op ideeën. Over hoe ze bepaalde problemen aan kunnen pakken en wat jij daarin kunt betekenen voor hen.
En denk niet te snel dat jij niet genoeg kennis of ideeën hiervoor in huis hebt. Je bent je vaak niet bewust van jouw unieke visie of de ervaring die je hebt opgedaan en hoe jij daarmee klanten op ideeën kunt brengen. Als jij je afvraagt waarom mensen jou blog moeten lezen bedenk dan eens waar jij jouw klanten mee kunt helpen. Als je namelijk de problemen van je klant helder kunt benoemen kun je hierover schrijven.
Wat ik echt bijzonder veel zie is dat veel mensen last hebben van dat befaamde Calimero-dopje. Zelfs een klant van mij die al meerdere managementboeken heeft geschreven en toen ze ging mailen in een mum van tijd een mailinglijst opbouwde van over de 1000 lezers zei laatst nog tegen mij:
Als ik er teveel over nadenk, denk ik nog regelmatig: wie wil dit nou allemaal lezen ….)
Inmiddels haalt ze veel business uit haar mailingen en ze krijgt heel veel leuke reacties.
Eigenlijk was het bij haar eerste mail al raak:
“Jij hebt me er ook toe aangezet om een mail naar mijn netwerk te sturen. Het heeft me meteen een baan opgeleverd. Binnen één dag.”
Je verhaal op orde
Voordat je echter druk begint te communiceren, is het belangrijk eerst je eigen verhaal op orde te hebben. Juist als zelfstandige professional of als adviseur ben jij een authentieke brand, gewoon omdat je bent wie je bent.
Op 19 september vertel ik je in mijn gratis online webinar hoe ik mijn bedrijf zo heb georganiseerd dat ik vanzelf klanten aantrek. Ik vertel je wat je nodig heb om vol zelfvertrouwen met het juiste verhaal zichtbaar te zijn in jouw markt zodat ze echt niet meer om je heen kunnen.
Klik hier voor meer informatie en om jouw plek te reserveren.