Veel ondernemers hebben een hekel aan acquisitie. Ik ben er ook geen fan van. Terwijl ik er op zich niet eens echt slecht in ben. Zet mij aan tafel bij een prospect en het komt meestal wel tot een opdracht. Maar het idee om klanten te moeten bellen, om met mezelf te ‘leuren’ en mijn diensten op te moeten dringen, wekt bij mij geen gevoel van grote vreugde op.
Ik vind het ook zo tijdrovend en weinig effectief. Je moet behoorlijk veel telefoontjes plegen om jouw potentiële klant eindelijk een keer aan de lijn te krijgen. Secretaresses zien te omzeilen die fungeren als waakhond voor de agenda van hun directeur of manager. En vervolgens krijg je vaak te horen dat er op dat moment geen behoefte is aan jouw dienst en dat men geen interesse heeft in een kennismaking. Je zou er een beetje mismoedig van worden.
Omdat ik jarenlang het idee had dat ik als ondernemer wel gedwongen zou zijn om acquisitie te plegen om mijn bedrijf levensvatbaar te maken, bleef ik lang aarzelen om voor mezelf te beginnen.
Totdat ik leerde hoe ik social media effectief kon inzetten om klanten te werven zonder ‘aan verkoop te doen’. Toen ik mij deze kennis had eigen gemaakt, werd het idee van een eigen bedrijf opeens een heel stuk aantrekkelijker. En toen ik deze kennis ging toepassen werd het ondernemen echt leuk!
Heb jij ook een hekel aan acquisitie? Overweeg dan serieus het eens over een andere boeg te gooien en leer het geheim van goede marketing.
Het begint uiteraard allemaal met een sterke personal branding
Wanneer ben je een personal brand? ‘Je bent een personal brand wanneer je een duidelijke meerwaarde creëert voor je omgeving en opdrachtenportefeuille, door zichtbaar en strategisch gebruik te maken van je authentieke kenmerken; je persoonlijkheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je verhalen en je levenservaring.’
Hoe word je een personal brand?
Als je in kaart hebt gebracht wat jou bijzonder maakt en voor welke klanten jij wilt gaan werken, is het tijd om jezelf als brand in de markt te gaan zetten. Een goed systeem om klanten te werven bevat de volgende elementen:
Stap 1: zorg voor een wervende website
Een website met een inhoudelijk goed verhaal is de basis van jouw bedrijf. Jouw website moet antwoorden geven op de ambities of urgente problemen van jouw klant. Hij moet bij het lezen van jouw site het gevoel krijgen dat hij met jou de door hem gewenste resultaten kan bereiken. Daarom is het belangrijk dat je goed in beeld hebt wat jou onderscheidt van al die anderen die dezelfde dienst aanbieden. Laat jezelf zien. Vertel iets over jezelf. Jij bent je bedrijf!
Stap 2: zorg voor een gratis weggever, de salespagina van jouw bedrijf!
Het is absoluut de moeite, zo niet essentieel voor het succes van jouw marketing, om serieus na te denken over een Ebook, interessant artikel , checklist of iets anders dat je aan kunt bieden om te zorgen dat klanten hun adres achter laten als ze jouw site bezoeken. Ik bied zelf op mijn site het gratis Ebook over Personal Branding aan – In drie stappen naar een sterk merk-. Mensen geven hun emailadres op om dit Ebook op te vragen en komen dan in mijn mailinglijst. Ik stuur hen regelmatig informatieve artikelen en krijg via deze weg het grootste deel van mijn nieuwe klanten binnen.
Stap 3: ga bloggen
Het schrijven van een blog is één van de meeste effectieve marketingmiddelen die ik ken. Mensen die een tijdje jouw blogartikelen volgen, maken op deze manier kennis met je manier van denken, je diensten en ze raken geïnspireerd. Daarnaast maken ze kennis met en raken ze overtuigd van jouw expertise. Juist door kennis te delen met de wereld, gaat jouw doelgroep, jou als expert herkennen. Veel mensen zullen met de tips die ik wekelijks geef, zelf heel ver komen met hun personal branding. Dat is prima. Degenen die een beetje extra hulp nodig hebben, weten mij te vinden, dankzij de expertstatus die ik heb opgebouwd. Ook jij kunt een expertstatus opbouwen door je kennis te delen met anderen.
Waarom is een blog effectiever dan koude acquisitie en netwerken?
Een nieuwe klant moet gemiddeld minstens 9 keer iets van jou horen of zien, voordat hij overweegt om zaken met je te doen. De meeste mensen die drie keer toe hun neus hebben gestoten, zijn niet snel geneigd nòg eens zes keer te bellen. Mensen houden er niet van om afgewezen te worden. Maar neem het die klant eens kwalijk dat hij niet meteen toehapt. Hij kent je vaak helemaal nog niet en dus moet jouw aanbod toevallig op het juiste moment komen, èn inspelen op zaken die hij juist echt serieus wil gaan oppakken.
Stap 4: listbuilding, zorg voor een mailinglijst
Het aanbieden van een gratis weggegever, het plaatsen van blogs op sites die jouw klanten bezoeken zijn allebei acties die erop gericht zijn om een mailinglijst op te bouwen met potentiële klanten. De meeste mensen die jouw website bezoeken, zullen namelijk over het algemeen niet direct de stap maken om klant te worden. Vaak zijn ze zich in eerste instantie nog wat aan het oriënteren.
Ze willen er nog even over nadenken. Ze zijn wellicht nog wat onzeker of ze op dit moment de stap willen nemen om nu echt iets aan hun probleem te doen. Ze kennen jou bovendien (nog) niet. Je zult dus een relatie met je klant moeten opbouwen.
Door je blog leert hij je expertise waarderen. Hij ervaart jouw visie en denkstijl, en zal aan je denken als hij een expert zoekt voor het oplossen van zijn probleem. Als deze klant regelmatig jouw blog ontvangt, is de kans groot dat je hiermee op het juiste moment inspeelt op zijn behoeften.
Regelmatig krijg ik mails van mensen die met hun personal branding aan de slag willen. Die mails beginnen vaak met de zinsnede: “Ik heb nu diverse artikelen van jou ontvangen en ik vind je blogs altijd weer heel inspirerend. Jouw laatste blog deed mij beseffen dat ik nu echt met mijn profilering aan de slag wil gaan. Wanneer kunnen we beginnen?”
Bel of mail mij gerust als jij van 2013 een fantastisch jaar wilt maken met voldoende leuke klanten en opdrachten. Ik leer je graag het geheim van succesvolle personal branding.