Regelmatig spreek ik mensen die een overstap willen maken naar een andere branche.

Je werkt al jaren in de zakelijke dienstverlening en je wilt de overstap maken naar de publieke sector. Of je bent uitgekeken op de logistiek en wilt je managementervaring inzetten in de zorg.  Helaas word je keer op keer afgewezen omdat men de voorkeur geeft aan kandidaten ‘die beter passen op het gevraagde profiel.’ Hoe kun je die impasse doorbreken? 

House of Performance breekt een lans om eens anders naar interim managers te kijken.

Zij stellen: 

“Het vak interim management verandert in hoog tempo. Vroeger draaide het om inhouds-deskundigen die de boel kwamen reorganiseren; nu is het veel effectiever om mensen in huis te halen die de vraag achter de vraag kunnen stellen. Die begrijpen waarom verandering zo ingewikkeld is. Vraag dus niet om een ervaren interim-bankier als je als opdrachtgever in de bankierswereld actief bent. Iemand van buiten de sector verwondert zich nog en kan een gat in de muur slaan. De boodschap is: kijk verder dan het geijkte pad. Durf mensen in te huren uit andere omgevingen.” 

Helaas spelen de meeste bemiddelingsbureaus liever op safe. Vaak worden voor een interim opdracht meerdere bureaus benaderd op no cure no pay basis. Deze bureaus lopen dus liever geen risico’s en presenteren de kandidaten die in alle opzichten naadloos in het gevraagde plaatje passen. Als jij dan niet alle gewenste ervaring kunt bieden val je al snel buiten de boot. Tenzij je een dermate overtuigend verhaal hebt dat ze niet om je heen kunnen. Of je zorgt dat je niet van bureaus afhankelijk bent en zelf aan bij opdrachtgevers tafel komt. 


Laat jij zien dat je weet wat er speelt?

Als je solliciteert in een andere branche heeft het geen zin om te proberen mensen alleen vanuit je enthousiasme te overtuigen. Dat is een te magere onderbouwing.  Zorg dat je in je brief en in het gesprek laat zien dat je jezelf hebt ingeleefd in de branche. 

Praat eens met iemand die in de betreffende sector werkt. Ga een middag surfen op internet, dan kom je vanzelf allerlei interessante informatie tegen. Je kunt googelen wat de issues zijn die bij congressen voor die branche aan de orde komen. Er zijn allerlei nieuwsbrieven waaruit je veel informatie kunt halen. Een andere interessante insteek is om te kijken waar adviesbureaus zich op profileren die op een bepaalde branche gericht zijn. Tenslotte zitten zij vaak dicht op de markt en weten met welke thema’s hun klanten worstelen. 

Op die manier krijg je inzicht in wat er speelt en daar kun je met jouw ervaring op aansluiten. Je kansen om aan tafel te komen en goed voorbereid het gesprek in te gaan, worden zo vele malen groter.


Laat je zien hoe jouw ervaring aansluit?

Een manager die succesvol de overstap van de logistiek naar de zorg maakte, had zich goed ingelezen en ging gericht in op wat er speelde. Daarbij maakte hij vertaalslagen hoe hij met zijn kwaliteiten en vanuit zijn ervaring in de logistiek van toegevoegde waarde kon zijn. 

Hij bemerkte dat zorginstellingen de ambities hebben om hun cliënten optimaal te bedienen maar dat zij daarbij met kleine marges hun resultaten moet zien te bereiken. Daarbij moet je ook mensen kunnen motiveren die hun werk moeten doen onder soms moeilijke omstandigheden. 

Vanuit zijn logistieke achtergrond was hij gewend te werken met flinterdunne marges. Gezonde financiële resultaten behalen door goede sturing op cijfers is dan essentieel, en daar is hij zeer sterk in. Feitelijk hangt de zorg aan elkaar van logistieke processen. Hij heeft zich succesvol getoond in het optimaliseren van processen en kan dat ook in de zorg. Ook wist hij als people manager pur sang bij diverse werkgevers in korte tijd teams te motiveren en medewerkers naar een hogere taakvolwassenheid te brengen. Zijn presentatie sloeg aan en hij werkt al vijf jaar met veel plezier in de zorg. 

Maak dus vertaalslagen waarbij je laat zien hoe jij meerwaarde kunt bieden.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat je eens horen hoe jij het hebt aangepakt?

Wil je ook leren hoe je impact kunt maken met je verhaal en in je presentaties?

Neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl