Het is zondagmorgen en ik zit nog lekker in bed met mijn man, een ontbijtje, de zaterdagkranten en de twee poezen. Op TV is een interview met Margriet Sitskoorn, een bekende vrouwelijke breinwetenschapper. Zij vertelt hoe je hersenen omgaan met informatie. Hoe de informatieverwerking van je hersenen niet altijd meer aansluit op de informatievoorziening van de huidige wereld. Mensen worden iedere dag overspoeld met oceanen vol informatie en zien vaak door de bomen het bos niet meer.  

Daarom zijn we allemaal zo ontvankelijk voor verhalen. Bij een verhaal hoeven je hersenen niet zo hard te werken en daar worden ze blij van. Mensen zijn weerloos tegen de kracht van verhalen. Als je een goed verhaal hoort wordt je in het verhaal gezogen zonder dat je er ook maar iets tegen kunt doen. Daarom vind ik het zo jammer dat adviseurs te weinig gebruik maken van verhalen om hun visie in de markt te zetten. Als zelfs wetenschappers ons glashelder de kracht van storytelling kunnen uitleggen, waarom doen we daar dan zo weinig mee? 


Hoe je optimaal je klanten kunt vervelen 

Ik kom voortdurend consultants en adviseurs tegen die zichzelf vooral profileren door te vertellen wat hun kennis en expertise is. Of die vol vuur en passie vertellen wat hun concept is, hun aanpak, het model waarmee ze werken of de technieken die ze toepassen. 

Helaas, dat boeit je klant totaal niet. Die wil zich helemaal niet moeten verdiepen in jouw modellen of technieken. Die wil gewoon een goed verhaal waardoor direct helder wordt hoe jij hem kunt helpen. En dan liefst geen verhaal waarin jij hem wel eens zal uitleggen hoe hij voortaan zaken anders moet aanpakken, maar een verhaal dat hem raakt. Leuk he, want intussen zit ik je nu wel te vertellen dat jij zaken voortaan beter anders kunt aanpakken. Ik heb er zelf ook nog wel eens last van hoor… En ik leer ook nog dagelijks bij.


Hoe je klanten kunt raken

Iemand die ik enorm bewonder omdat ze als onderzoeker lastige onderwerpen met veel persoonlijke humor weet te presenteren is Brené Brown. Brown is professor aan de Universiteit van Houston waar ze meer dan 12 jaar onderzoek deed naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte. Ze werd in 2010 bekend met haar TEDTalk over de kracht van kwetsbaarheid die meer dan 21 miljoen keer is bekeken. Brené onderzoekt wat kan gebeuren als mensen hun schaamte onder ogen zien en overwinnen. Haar eigen humor, menselijkheid en kwetsbaarheid klinken hier door in elk woord.  

Juist omdat Brené met veel relativerende humor haar persoonlijke ervaringen verwerkt in de presentatie van haar onderzoek zijn haar talks zo boeiend om te volgen. Zij weet mensen te raken en te inspireren. Zij is totaal zichzelf en spreekt vanuit haar hart. Hiermee heeft ze een enorme impact.

Toevallig zat ik deze week met een klant aan tafel die nog niet eerder van Brené Brown had gehoord. Om haar te laten zien wie ik bedoelde, zette ik haar TEDTalk op de computer even aan. We waren gepakt en bleven allebei tot het einde geboeid kijken. Ik ook, al had ik haar verhaal vaker gezien. Mijn klant was dermate geraakt dat ze meteen spontaan met haar eigen verhaal op de proppen kwam. Ze bleek een enorm mooi en waardevol verhaal te hebben. Dat wil ze nu in gaan zetten om haar klanten te inspireren om hun leven anders aan te pakken. Haar verhaal is heel persoonlijk en heel krachtig en ik zie ernaar uit om haar te helpen dit op een goede manier in de markt te zetten, zodat ze nog meer impact kan maken met haar bedrijf.  

Hoe zou het zijn als jij je klanten ook zo weet te raken? Door jouw expertise op een dermate manier te presenteren dat je niet alleen gezien wordt als dé expert op jouw gebied maar ook als iemand waar je meteen verbinding mee voelt en graag mee wilt werken.  


De mens achter de professional laten zien

De consultancy is een vakgebied waar (organisatie)adviseurs vol passie met mensen in organisaties werken om hen te helpen hun doelen te bereiken. Ik spreek teamcoaches die teams helpen meer veiligheid te ervaren waardoor medewerkers weer met plezier naar hun werk gaan. Ik werk met veranderaars die de organisatie en de mensen helpen om een nieuwe weg in te slaan.   

Als adviseur maak jij waarschijnlijk iedere week mooie en boeiende zaken mee die een verhaal waard zijn. Vertel verhalen waarin je laat zien hoe jij werkt en wat de impact is van jouw aanpak. Waarin je laat zien wat jouw waarden zijn en waar jij voor staat.  

Door jouw verhaal in te zetten wordt het bouwen van een betekenisvol merk geen trucje maar ook echt iets van jezelf. Eigenlijk is een krachtig personal brand niet meer of minder dan een verzameling verhalen rondom een heldere visie. Waarbij je verbinding legt met jouw markt en mensen inspireert door jezelf te laten zien.  

Vanuit de kern van je verhaal maak jij jezelf en je merk zichtbaar in de markt. Dit doe je door op een consistente manier mensen mee te nemen in je gesprekken, je uitingen op social media, op je website en in je presentaties. Dat is waar authentieke personal branding over gaat.  

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl