Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe jouw personal brand weerspiegelt wie jij bent

26 oktober 2019

Groeit je bedrijf lekker en is je omzet een beetje naar tevredenheid? Heb je genoeg klanten en kun je goede prijzen vragen?  

In de afgelopen jaren ben ik er steeds weer in bevestigd dat je om succesvol te ondernemen zichtbaar moet zijn in de markt. Zolang je niet structureel iets aan marketing doet, blijf je onzichtbaar. Als zelfstandig ondernemer moet je aan marketing doen als je continuïteit in je bedrijf wilt.  

Je marketing dien je dan wel op een integere manier in te zetten. Je hoeft geen roeptoeter te worden op social media die mensen verveelt met allerlei –kijk mij eens goed zijn- berichten. Goede persoonlijke marketing en authentieke personal branding heeft een heel andere insteek. 

Vrijgevige marketing

Goede marketing is geen egotrip maar een vrijgevige handeling. Het is de kans om mensen van dienst te zijn. Marketing helpt mensen om een probleem op te lossen. Daarbij zeg je: “Ik zie een alternatief. Kom met me mee.”   

Je kunt bijvoorbeeld verhalen gaan delen over de problemen waar jouw klanten tegenaan lopen en hoe ze dit kunnen oplossen. Je hoeft dan niet te vertellen waar je allemaal goed in bent. Door die verhalen zien mensen vanzelf wat jij in huis hebt.

Los een conflict op

Als jij een conflict oplost, maak je jezelf als merk relevant Een conflict is het gat tussen de gewenste situatie en de huidige (ongewenste) situatie. Richard Branson zei hierover:  

“Vraag je altijd af: is er iets wat mijn klant sterk frustreert? Als je hierachter bent, dan moet je bekijken, hoe je dit kunt wegnemen.”  

Apple heeft het conflict van techniek goed begrepen. Steve Jobs vond dat techniek er is om mensen verder te helpen. Veel mensen vinden techniek echter onbegrijpelijk en complex.  

Hoe vaak komt het niet voor dat apparaten niet doen wat jij wilt? Bij mij werkt dat dermate veel frustratie op dat mijn primaire reactie is om bijvoorbeeld mijn laptop direct uit het raam te smijten. Dat doe ik natuurlijk niet als geciviliseerd mens, maar intussen komt de stoom uit mijn oren.  

Dat is dus een voorbeeld van een krachtige emotie waar Apple goed op inspeelt. Zij geven zichzelf als opdracht om techniek voor mensen toegankelijker te maken. En ze laten zichzelf daarbij niet beperken. Dat resulteert in de iPod, de iPhone, de iPad en de iMac.   

Is dit ook jouw conflict?

Het conflict waar veel van mijn klanten mee in hun maag zitten en waarom ze bij mij aankloppen betreft het opbouwen van een gezond bedrijf. Ze zeggen:  

‘Ik wil het werk doen waar ik goed in ben en waar ik mijzelf in kwijt kan. Het probleem is echter dat ik te weinig klanten heb en met mezelf moet leuren. Ik kan niet goed onder woorden brengen waarin ik mij onderscheid van vakgenoten in mijn markt. Daardoor werk ik te hard en verdien ik eigenlijk te weinig. Dit is niet wat ik mij bij ondernemen had voorgesteld.’  

Als jij een authentiek merk wilt opbouwen, is het belangrijk dat je zichtbaar bent en je verhalen gaat delen. Als jij het verhaal over de toegevoegde waarde die jij hebt en de impactvolle projecten die jij begeleidt meer aan de buitenwereld gaat vertellen, krijg je een herkenbaar gezicht in jouw markt. En je verhoogt je marktwaarde.  

Met een goed en relevant verhaal maak je iets los bij je doelgroep. Daarbij is het essentieel dat je in je verhaal kunt vertellen wat jij goed kunt maar dat je ook een visie hebt. Als je deze twee zaken combineert heb je de basis gezet voor een onweerstaanbaar personal brand.  

Vraag je eens af: 

  • Wat is het conflict waar jouw klanten mee worstelen?
  • Raakt dit conflict aan dieperliggende emoties, die mensen heel graag opgelost zien?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde hierin?
  • Kun jij dat conflict geloofwaardig oplossen met jouw dienst of product?  

 

Cadeau voor jou

Mijn nieuwe website is live gegaan. Om dit te vieren heb ik een nieuw Personal Branding Stappenplan voor je gemaakt waarin je leert alles leert over authentieke personal branding. Je gaat ontdekken: 

  • Hoe je met jouw verhaal klanten aantrekt die je bedrijf verder brengen.
  • De geheimen van psychologische overtuigingskracht.
  • De 3 stijlen waarmee je een overtuigend merk opbouwt.
  • Hoe je laat zien dat je een expert bent.
  • Hoe je laat zien waar je voor staat.

Je kunt het stappenplan aanvragen op de homepage van mijn nieuwe website. Bekijk ook het filmpje waarin ik je meer vertel.

VRAAG HET PERSONAL BRANDING STAPPENPLAN OP

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.