Download het gratis stappenplan en ga aan de slag met jouw authentieke merk.
Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe je zichtbaar bent en klanten aantrekt

21 april 2021

“Ik voel me net een roepende in de woestijn. Al een tijdje probeer ik iedere week ongeveer drie keer een post te plaatsen maar ik krijg nauwelijks reacties. Als ik op deze manier klanten moet krijgen gaat dat toch nooit werken?” Ellen baalt stevig, dat is duidelijk. En misschien heb jij dezelfde ervaring? Reageert er niemand op jouw uitingen op social media?

Intussen hoor je overal dat je vooral zichtbaar moet zijn? Maar hoe dan?
Weet dan dat er gewoon heel weinig mensen zijn die de moeite nemen om te reageren op social media. Maar dat je toch wel degelijk effectief kunt zijn.

De lurkers van deze wereld

Ik las laatst dat je op social media communities drie type mensen vindt: lurkers, contributors en creators. Het grootste deel van de mensen is het type ‘lurker’; die zien je berichten wel maar ze reageren niet. Daarnaast heb je nog de ‘contributors’ dat is een kleine tien procent. Dit zijn de mensen die wel reageren op berichten maar ze posten zelf zeer weinig. En tenslotte heb je dan nog de creators, dat zijn de mensen die zelf content maken en posten. Slechts 1% van de mensen is een creator.

Jij bent dus al onderscheidend als jij je eigen content post

Want het grote merendeel van de mensen doet dit nog steeds zelden tot nooit. En daarnaast heb je misschien niet altijd veel reacties maar de mensen die alleen maar lurken die hebben intussen je verhaal wel gelezen ook al reageren ze niet.

Onder die lurkers zitten ook jouw klanten

Wellicht denk je dat jouw klanten niet op LinkedIn zitten? Ook beslissers zitten wel degelijk op dit platform. Als ik bijvoorbeeld zoek op COO krijg ik alleen al in Nederland 12.000 zoekresultaten. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat een COO na het lezen van één artikel contact met mij opnam en klant werd. Of een consultant na het lezen van een artikel contact met mij opnam omdat hij mij wilde introduceren bij het management van hun bureau. Of een marketingdame die mij introduceerde bij de directie. Ik geef toe, dat maak je niet dagelijks mee, maar het kan wel.

De wet van zeven

Het is goed om te weten dat je te maken hebt met de wet van zeven. Dat wil zeggen dat over het algemeen iemand zeven keer iets van jou gezien of gehoord moet hebben voordat hij overweegt om zaken met je te doen.

Als je die persoon zeven keer zou moeten bellen, zou dat toch behoorlijk veel tijd in beslag nemen! En bovendien ga je waarschijnlijk dat nooit doen omdat je dan het gevoel hebt dat je mensen lastigvalt. Dat je aan het pushen bent.

Terwijl mensen zelf kunnen kiezen of ze jouw post willen lezen. En dat is een stuk sympathiekere manier om jezelf onder de aandacht te brengen. Zeker als je waardevolle inzichten of interessante informatie deelt.

Bovendien, als ik naar mijn eigen statistieken kijk, zorgt 1 simpele like al voor 100 views. Dan heb je dus met 1 like toch alweer vrij eenvoudig 100 mensen bereikt die je bericht hebben gezien.

Het blijft dus wel degelijk slim om jezelf op LinkedIn te laten zien

Je bouwt op deze manier aan vertrouwen en relaties. Een leuk voorbeeld is een contact dat ik onlangs legde via social media. We hadden een klik. En dat leidde ertoe dat ik een interview kreeg dat volgende week verschijnt.

Met content verbeter je jouw vindbaarheid

LinkedIn-berichten dragen bovendien sterk bij aan je vindbaarheid. Op LinkedIn zelf word je beter gevonden als je de juiste content post en je bouwt ermee aan je expertstatus. Maar je wordt beter gevonden in de zoekmachines zoals Google. Met berichten op LinkedIn bereik je dus ook dat je beter scoort in Google.

Zo was ik gisteren gastspreker in Cluhouse in een aflevering die ging over sterke merken en inspirerende merkverhalen. Clubhouse is een app, waarbij je als luisteraar mee kunt praten in een discussie. Het is alsof je aanschuift bij een podcast. Ik werd hiervoor benaderd door een marketingbureau dat nog niet kende en dat niet in mijn netwerk zat.

Ook al scoor je niet direct, zorg dat je consistent bouwt aan je merk want je bouwt hiermee een toekomstbestendig bedrijf. En het kan ook snel gaan zoals je las uit een aantal van de voorbeelden in mijn blog.

Wil je weten hoe je de juiste verhalen inzet om meer klanten te krijgen?

Wil je weten hoe je de juiste verhalen inzet om meer klanten te krijgen?
Schrijf je dan in voor met gratis personal branding webinar De geheimen van storytelling voor een sterk authentiek merk

Bijgaand de link om je in te schrijven

Gratis webinar personal branding

Leuk als je erbij bent!

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.