Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe je succesvol verandert

30 september 2020

Als je zaken wilt veranderen in je leven, is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat je precies wilt veranderen en ook waarom je dat wilt. Het is een belangrijk moment om na te gaan welke zaken goed bij jou passen en waar je energie van krijgt.  

Om bewuste keuzes te maken die je daadwerkelijk verder brengen. Waar moet je op letten als je nieuwe keuzes gaat maken? Sluiten je keuzes aan op je ervaring en kwaliteiten?

 

Zo jammer dat het niet lukte…

Een tijd geleden kreeg ik een update op LinkedIn binnen van Egbert (uiteraard niet zijn echte naam). Egbert was vol enthousiasme voor zichzelf begonnen. Maar uit de update blijkt dat hij inmiddels weer een vaste baan heeft geaccepteerd.  

Toch enorm jammer als het ondernemersbestaan waar je zo vol enthousiasme aan begint al zo snel zo roemloos ten einde komt. Ik had het hem graag anders gegund. Het had ook anders kunnen lopen.  

Het is echter niet van de grond gekomen. De hypotheeklasten zijn steeds zwaarder aan zijn gemoedsrust gaan knagen. En dan komt de oplossing voorbij in de vorm van die vaste baan. En die grijpt hij aan maar het gevoel van falen blijft nog wel een tijdje hangen.

 

Past wat je doet bij wie jij bent?

In de maanden voordat hij zou starten als zelfstandige heb ik Egbert vaak gesproken over zijn mooie plannen. Het viel mij op dat wat hij ging doen niet leek te passen bij de kwaliteiten en ervaring die hij in de kern in huis had.  

Hij ging niet uit van zijn eigen authentieke kracht maar moest zich aanpassen aan een bestaande franchiseformule. Ook de marketingaanpak die hier werd gehanteerd, leek mij weinig gestructureerd. Men ging voornamelijk uit van wat netwerken en acquireren.  

Het is echter lastig netwerken als je een verhaal moet houden waarin je jezelf niet krachtig kunt laten zien vanuit je unieke kwaliteiten. Een concept verkopen dat niet goed past bij wie jij bent en wat je in huis hebt, zal niet echt aanslaan bij de klant. Die snapt niet zo goed waarom hij daarvoor bij jou zou moeten zijn.

 

Mijn eigen ervaring 

Uit eigen ervaring kan ik ook meepraten over het maken van minder gelukkige keuzes. In 2007 had ik mijn baan opgezegd om voor mezelf te beginnen. Nadat ik in contact kwam met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies, was het gaan kriebelen. En ik besloot de knoop door te hakken.  

Ik ging voor het ondernemerschap! Ik had al een tijdje met het idee gespeeld maar het leek me zo ongezellig om in je eentje een bedrijf te draaien. Die franchiseconstructie leek me daarom ideaal. Leuke ‘collega’s’, samen netwerken, met elkaar iets moois opbouwen. Een deel van je omzet afstaan als je daar ook opdrachten voor terugkreeg, leek mij een redelijke deal.

 

De fout die ik maakte

Ook ik heb destijds de fout gemaakt  om aan te haken op een concept waarin ik niet tot mijn recht kwam. Ik had onvoldoende nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij daarom aanpassen aan andermans keurslijf.  

En dat keurslijf paste mij niet. Het hele verhaal kostte mij bovendien veel geld en tijd en er kwam zeer weinig voor terug. En ook bij mij gingen op dat moment de vaste lasten door en moest ik kiezen voor een andere oplossing. 

  

De quick fix waar ik aanvankelijk voor koos

Toen ik een mooie interim opdracht kreeg aangeboden, was ik dus al snel om.

In plaats van trainer en coach werd ik interim manager, en in eerste instantie vond ik dat best een aardige manier om (goed) geld te verdienen. Ik heb het een paar jaar gedaan maar toch ging het na verloop van tijd weer kriebelen…  

Het interim bestaan leverde mij te weinig voldoening op, omdat ik behoefte had om meer zelf mijn stempel te drukken op de diensten die ik aanbood. Ingehuurd worden binnen kaders die anderen al hadden bepaald, gaf mij te weinig voldoening. Ik wilde niet iedere dag in de file staan om weer op een kantoor te werken. Ik kon er te weinig van mezelf in kwijt. Ik wilde immers aanvankelijk trainen en coachen. Ik wilde mijn eigen bedrijf.

 

De rol van personal branding

Uiteindelijk ben ik zeer actief aan de slag gegaan om mijn eigen dromen, wensen, kwaliteiten en ervaring in kaart te brengen. En vervolgens heb ik De Personal Branding Coach opgericht. En nu help ik mensen met het ontwikkelen van hun eigen brand en het opbouwen van een succesvol bedrijf. Alles bij elkaar was het een hele leerzame ervaring en financieel heeft het gelukkig niet slecht uitgepakt.  

Juist omdat ik in eerste instantie mijn baan had opgezegd zonder eerst over mijn brand na te denken, werd ik mij ervan bewust hoe belangrijk personal branding is om succesvol te zijn als ondernemer.

 

Waarom je moet kijken waar je energie van krijgt en goed in bent

In de loop der jaren heb ik veel consultants gesproken die enthousiast starten maar er na een aantal jaar weer mee stoppen. Het plezier uit het begin raakt er een beetje af.  

Opdrachten lijken te stagneren en de twijfel slaat toe. Of ze blijven een beetje hangen in opdrachten die eigenlijk geen energie meer geven. Terwijl ze diep in hun hart andere dingen willen doen of anders willen werken.  

Jij bent het gezicht  van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf toch het liefste opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent.  

Je kunt alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet. Passie is dus een belangrijke factor voor succes. Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij je passen, want dat houd je niet vol. 

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.