Onlangs kocht ik een boekje over iemand die zichzelf 100 dagen lang iedere dag ergens voor liet afwijzen en dat ook filmde en op social media zette.
Hoe komt iemand erbij om zoiets te doen? En wat heeft het hem opgeleverd?
Het idee fascineerde mij omdat veel mensen zijn bang zijn om afgewezen te worden. Als je een aanbod doet bij een potentiële klant, als je een artikel plaatst op social media of als je jezelf ergens over uitspreekt. Altijd speelt dan op de achtergrond die angst om afgewezen te worden. Die angst kan je behoorlijk in de weg zitten. Het leek mij leerzaam om te zien wat het je kan opleveren om jezelf keer op keer te laten afwijzen.
Hoe angst voor afwijzing je in de ban houdt
Jia Jiang vertelt hoe hij als klein Chinees jongetje op 6- jarige leeftijd door een mislukt teambuildingexperiment vernederd wordt voor de hele klas. De juf heeft voor alle 40 kinderen in de klas een presentje gekocht. Ieder kind mag een cadeau pakken en met een compliment aan een ander kind overhandigen. Wat kan er fout gaan?
Jia klapt enthousiast mee als de eerste 20 kinderen hun cadeau ontvangen. En hij blijft meeklappen als nog 10 kinderen worden verblijd met een compliment een cadeau. Tenslotte zijn er nog 3 presentjes over en 3 kinderen. En niemand wil iets aardigs over hen zeggen. Jia wil wel door de grond zakken als de juf zegt dat hij dan zijn cadeau maar zelf moet pakken. Vanaf dat moment is hij bang om afgewezen te worden.
De strijd tussen ambitie en angst
Toch zit er een enorme ambitie in hem want als op 14-jarige leeftijd ontstaat de droom om een groot bedrijf te bouwen. Om zijn ambities waar te maken gaat hij studeren in Amerika. Hij bouwt gedreven aan zijn carrière en krijgt een goede baan als marketeer bij een groot bedrijf. Intussen blijft de ambitie aan hem knagen om zijn eigen bedrijf op te zetten.
Maar er is een voortdurende strijd in hem. Tussen die 6-jarige die liever dood gaat dan publiekelijk afgewezen te worden en de 14-jarige die als ondernemer de wereld wil veroveren. En iedere keer wint die 6-jarige. Daarom start hij een experiment waarin hij zich 100 dagen lang laat afwijzen.
Afwijzing zien als een cadeau?
Het is de start van een groot avontuur dat hem al ondernemer onoverwinnelijk maakt.
Omdat hij zichzelf filmt kan hij alles nog eens terugkijken en leert hij iedere keer weer bij. Zijn eerste afwijzing ontvangt hij als hij aan de bewaker bij de receptie om 100 dollar vraagt. De man krijgt nauwelijks de kans om ‘nee’ te zeggen want Jia is al helemaal klaar voor de afwijzing en heeft het pand al bijna verlaten. Hij ziet zijn angstige reactie en neemt zich voor dat de volgende keer rustig op het antwoord te wachten. Ergens moet hij ook wel een beetje lachen als hij zichzelf zo bezig ziet.
Maak het niet te persoonlijk
Hij begint iedere afwijzing te zien als een waardevol leermoment. En gaandeweg leert hij het als een spelletje te zien en de zaken niet te persoonlijk te nemen. Jai groeit niet alleen in zijn rol, hij krijgt ook een grote fanclub op internet. Mensen gaan hem volgen op social media en delen zijn filmpjes.
Ze mailen hem dat ze zich door hem geïnspireerd worden. Omdat ze zelf ook vele afwijzingen hebben ontvangen bij het solliciteren bijvoorbeeld. Uiteindelijk gaat een van zijn filmpjes zelfs viraal en levert dit hem een optreden op bij een bekende ondernemer. Het levert hem een nieuwe loopbaan op als motivatietrainer.
Toen ik een mooie interim opdracht kreeg aangeboden, was ik dus al snel om. In plaats van trainer en coach werd ik interim manager, en in eerste instantie vond ik dat best een aardige manier om (goed) geld te verdienen. Ik heb het een paar jaar gedaan maar toch ging het na verloop van tijd weer kriebelen…
Het interim bestaan leverde mij te weinig voldoening op, omdat ik behoefte had om meer zelf mijn stempel te drukken op de diensten die ik aanbood. Ingehuurd worden binnen kaders die anderen al hadden bepaald, gaf mij te weinig voldoening. Ik wilde niet iedere dag in de file staan om weer op een kantoor te werken. Ik kon er te weinig van mezelf in kwijt. Ik wilde immers aanvankelijk trainen en coachen. Ik wilde mijn eigen bedrijf.
Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.
Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.