Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe je met je passie goed geld kunt verdienen

7 oktober 2020

Steve Jobs sprak de historische woorden: “Je moet een bedrijf nooit beginnen met het doel om rijk te worden. Het doel moet zijn dat je iets maakt of doet waar je in gelooft.“

Steve Jobs werd er overigens heel rijk mee.  

Richard St John interviewde 500 succesvolle mensen. Ook hij ontdekte hij dat veel miljonairs zich niet als primaire doel hadden gesteld om rijk te worden. Ze wilden vooral hun passie volgen en doen waar ze van hielden. Waarom volgt op het volgen van je hart vaak ook je portemonnee? Hij heeft daar een verklaring voor die ik herken:  

“Als je doet waar je van houdt, ga je automatisch harder werken. Je gaat meer focussen en volharden. Je neemt je enthousiasme mee naar je werk waardoor mensen graag zaken met jou willen doen.”  

Maar alleen met het uitdragen van je passie ben je er meestal nog niet.

 

Geen passie?

En wat als je geen flauw idee hebt wat je passie is? Sluit je dan maar aan bij de club want je bent niet de enige. Zelf was ik ook jarenlang een wandelend loopbaanprobleem. Mijn loopbaan in de werving en selectie ben ik ooit gestart omdat het mij een mooie manier leek om de arbeidsmarkt in kaart te krijgen. Zodat ik zou kunnen ontdekken wat ik echt leuk vond.  

Op zich genoot ik ervan om als headhunter met mensen over hun loopbaan te praten. En ik vond het leuk om bij allerlei bedrijven in de keuken te mogen kijken. Maar ik vroeg me regelmatig af wat ik later zou worden ‘als ik groot was.’

 

Unieke bagage verzamelen

Om je passie te vinden moet je soms verschillende paden verkennen. Al doende verwerf je een brede bagage waar je vervolgens wellicht nog bijzondere combinaties van kunt maken. Unieke combinaties aan ervaring  die jou onderscheiden van anderen in de markt. En meestal kom je er gaande weg dan ook wel achter waar je echt blij van wordt.  

Zelf bleef ik lange tijd aarzelen tussen marketing, executive search en coaching. Totdat ik het begrip ‘personal branding’ ontdekte: dat gaf mijn passie opeens een heel concrete vorm.

Als generalist pur sang, met een wereld aan interesses, kan ik mij levendig voorstellen dat je er moeite mee kunt hebben om helder te krijgen waar de focus van je profilering moet komen te liggen. Je hebt echter een heldere focus nodig om een aantrekkelijk merk te ontwikkelen. Een merk waarbij klanten precies snappen wat je te bieden hebt en waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

 

Blik eens terug

Een mooie proef om te bepalen of jij je passie kwijt kunt in je werk is de volgende: Zou je wat je doet ook voor niets willen doen? Als het antwoord “Ja’ is, heb je waarschijnlijk je passie gevonden.  

Neem ook eens de tijd om terug te kijken naar je loopbaan of naar het afgelopen jaar. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij als geen ander excelleren? Je zult jezelf op een herkenbare wijze moeten presenteren als specialist aan jouw specifieke doelgroep. 

 

Lekker je passie volgen en dan komt alles goed?

Als je werkt vanuit je passie ben je goed op weg. Daarnaast is het goed om te kijken naar wat je nu eigenlijk precies verkoopt aan dienstverlening. De eerste vraag die iedereen zichzelf dan vaak stelt is: “Hoe verkoop ik dit idee?”  

Maar dat is volgens Bernadette Jiwa de verkeerde vraag. Jiwa is spreker, brandspecialist en auteur van 3 bestsellers. Zij stelt: “Je bereikt klanten niet door met name zeer nadrukkelijk aanwezig te zijn.”  

Toch zie je het veel in de markt. Mensen leren allerlei marketingtrucjes maar hebben nog helemaal niet scherp wat waar hun klant mee worstelt of wat hij ambieert. Alleen maar heel zichtbaar en druk zijn op social media, heeft zonder strategie weinig nut.  

Begin eens met te kijken en te luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Wanneer jouw passie aansluit op een behoefte in de markt heb je een mooie basis voor een gezond bedrijf. 

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.