Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe je interessant blijft voor je klanten én voor jezelf

27 november 2019

Innovatie is onlosmakelijk verbonden aan succesvol zakendoen. Als jij jaar in jaar uit hetzelfde blijft doen en niet meegaat in nieuwe ontwikkelingen, haken veel klanten af. 

Ze kunnen niets nieuws meer bij je halen. Daarom is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Nieuwe ervaringen op te doen, nieuwe kennis te vergaren. Dan blijf je interessant voor je klanten.  

Daarbij is het ondernemerschap voor jezelf ook een stuk leuker als je niet voortdurend in dezelfde groef blijft hangen maar jezelf blijft ontwikkelen. Wat wil jij volgend jaar anders of beter doen? En hoe ga je dat aanpakken? 

Rijk zakendoen vraagt om lef

Als ondernemer blijf je jezelf ontwikkelen en dan groeit je bedrijf met jou mee. Hoe zorg je dat je bedrijf nog beter weerspiegelt wie jij bent? Johan Bontje, boardroom consultant en oud-vennoot van adviesbureau Boer & Croon zegt hierover:  

“ Je bent rijk als je niet alles op wilskracht hoeft te doen, als je niet tegen je zin hoeft te werken en als je je niet hoeft in  te zetten voor iets waar je niet in gelooft. Het is nauwelijks te kwantificeren hoeveel energie er verloren gaat bij mensen die zich aanpassen om aardig gevonden te worden.”  

Ik zie nog teveel consultants die hun eigen koers nog niet hebben uitgezet. Ze gaan in op de opdrachten die zich voordoen en pakken deze op. Ook als ze er weinig energie van krijgen.  

Ze werken vaak met klanten die hen niet voldoende waarderen en betalen voor wat ze echt waard zijn. Verdoen veel tijd met het najagen van nieuwe klanten, netwerken zich een slag in de rondte. Behoorlijk frustrerend allemaal.

Ben je klaar om je eigen pad te volgen?

Désirée Murk-Scholten schreef een interessant boek over ‘rijk zakendoen’ voor mensen die door de uiterlijke schijn van zichzelf en hun bedrijf heen willen kijken. Rijk zaken doen definieert zij als volgt: “Je doet rijk zaken als je zaken doet die matchen met jouw onderstroom en die waardering krijgen in de markt.“  

Met je onderstroom doelt zij op je passie, je talenten, je drijfveren en je bestemming. Juist als consultant, trainer of organisatiecoach heb jij waarschijnlijk een hele bewuste keuze gemaakt om voor jezelf te beginnen.  

Jij bent het boegbeeld van je bedrijf. Dat maakt jou uniek en aantrekkelijk voor klanten om mee te werken. Hoe beter jij in staat bent om helder aan te geven waar jij voor staat, hoe makkelijker het wordt om de juiste klanten aan te trekken.   

Kies een heldere koers voor je bedrijf

Ondernemers die rijk zaken doen, staan aan het roer van hun bedrijf en zijn geen speelbal van het krachtenveld om hen heen. Zij besluiten hun eigen unieke pad te gaan. Doen werk dat financieel-economisch interessant is maar tegelijkertijd ook persoonlijke vervulling geeft.  

Om dit met jouw bedrijf te bereiken is het goed om eens na te denken over jouw koers.

Waar wil jij heen met jouw bedrijf? Waar kom je iedere morgen weer je bed voor uit?

Kijk eens naar de zaken die je veel energie hebben gegeven. Waarom zijn het juist deze opdrachten of juist deze klanten geweest waar je energie van kreeg? Wat kon je hierin van jezelf kwijt? Hoe kun je nog meer van dit soort opdrachten en/of klanten naar je toe trekken?   

Hoe krijg je een beter beeld van jouw ideale klant?

Désirée geeft in haar boek vier goede suggesties om jouw ideale klant in beeld te brengen (zodat je volgend jaar nog meer van dit soort klanten aan kunt gaan trekken).

  • Kijk eens goed naar je huidige lijst met klanten. Wie zijn jouw meest waardevolle klanten? Natuurlijk financieel gezien maar ook menselijk gezien. Het gaat om en-en. Selecteer de beste en meest waardevolle klanten op financiële bijdrage en op de kenmerken voor een prettige inspirerende samenwerking.
  • Schrijf per klant zoveel mogelijk kenmerken op waardoor hij een van de beste klanten is. Kijk naar de harde en zachte elementen. Kijk naar alle fasen in het koopproces. Kijk naar de klant als bedrijf en naar de koper als persoon.
  • Onderzoek dan eens: welke kenmerken delen jouw beste en meest waardevolle klanten?
  • Hoe matchen hun kenmerken met de onderstroom van jou en jouw bedrijf?

Als je weet voor welke klanten jij graag werkt en van welke opdrachten je energie krijgt, is de volgende stap om te zorgen dat jij zichtbaar wordt voor deze markt.

Ik help je daar graag bij en kan je leren hoe je vanuit een sterke personal branding , met een goede marketingstrategie, klanten naar je toe kunt trekken en je bedrijf succesvol kunt laten groeien.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.