Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe je een sterk merk bouwt in crisistijd

29 april 2020

We hebben op dit moment te maken met een stevige recessie. Hoe zorg je dan dat je staande blijft met je adviesbedrijf? En hoe kan een sterk merk jou daarbij helpen?

Daar wil ik het in deze blog met je over hebben. Want ik kan me voorstellen dat je soms ’s nachts wakker ligt omdat je geen idee hebt hoe dit jaar zal gaan verlopen voor jou en je bedrijf. We kunnen niet veranderen wat er op ons afkomt. Maar wel hoe je ermee omgaat.

Als je nu toch thuiszit heb je tijd om eens aan de slag te gaan met je merk, je diensten en je website. Wellicht heb je nog hele gave projecten liggen waar je alsmaar niet aan toekwam. Of wil je al tijden de teksten voor je website verbeteren. Dan is nu een goed moment.

Onderaan deze blog vind je ook een link met een kadootje.
Je kunt namelijk een gratis BrandScan bij mij doen waarbij ik je aangeef waar voor jou de verbetermogelijkheden liggen met betrekking tot een toekomstbestendige branding voor je bedrijf.

 

Kies voor jouw eigen kracht

Een mooi gezegde vind ik: ‘Als de storm op ons afkomt bouwen sommigen mensen een schuilhut en anderen een windmolen.’ Wat mij betreft gaan we voor de windmolens.

Mooi om te zien dat er nu veel creativiteit in de markt ontstaat. Zo volg ik morgenavond voor het eerst mijn wekelijkse Pilatesles digitaal. Wellicht heb jij ook gelezen dat je voortaan alles digitaal moet gaan aanbieden. Daar zou je natuurlijk eens naar kunnen kijken. Maar laat je ook niet gek maken om nu zo snel mogelijk een heel digitaal bedrijf uit de grond te stampen. Kijk eerst eens goed wat jouw talenten zijn en wat bij jou past.

 

Zie je door de bomen het bos niet meer?

Je wordt inmiddels op social media doodgegooid met aanbiedingen en adviezen. Experts die roepen dat je een strakke salesfunnel moet inrichten. Of anderen die menen dat je vooral nu je kansen moet pakken op social media en zichtbaar moet worden met video. Als je een beetje rondsurft op internet zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

Op zich zijn het allemaal best zinnige adviezen. Misschien is het voor jou ook een prima optie om (een deel van) je diensten online aan te bieden. Zelf ben ik ook op dit moment een online training voor een adviesbureau aan het afmaken zodat de adviseurs daar met hun personal branding aan de slag kunnen. Ik werk graag persoonlijk met mensen maar digitaal gaat ook prima. In mijn persoonlijke coaching werk ik regelmatig met mensen online. Dus ik ben zeker een voorstander van het ontwikkelen van digitale diensten.

 

Ontwikkel geen dienst die je niet verkoopt

Ga echter eerst eens kijken of er een markt is voor je digitale dienst of product. Anders ben je weken bezig met het ontwikkelen van een online training die vervolgens door niemand wordt afgenomen. Ik heb dat van dichtbij zien gebeuren en dat wil je liever niet meemaken.

In het pand waar ik mijn kantoor huur zat ook een coach die druk bezig was met het ontwikkelen van haar online training. Maanden heeft ze eraan gewerkt om het helemaal perfect te maken. Toen zij mij erover vertelde vroeg ik haar of ze er ook al klanten voor had. Dat was helaas niet het geval. Ook was ik benieuwd hoeveel de training mocht gaan kosten. Dat was geen al te hoog bedrag. Uiteraard wilde ik daarna weten of ze dan een lekkere grote mailinglijst had, zodat ze deze niet al te dure training in mooie aantallen kon gaan verkopen.

Dat bleek niet het geval. Eigenlijk weet je dan al dat je de ontwikkelkosten er waarschijnlijk niet uit gaat halen. Tenzij je keihard aan de slag gaat en heel veel marketing inzet om deze dienst te verkopen. Het lukte haar niet en een jaar later kon ze de huur van het kantoor niet meer betalen.

 

Effectief in gesprek met je klant

Veel te vaak worden er diensten ontwikkeld door adviseurs omdat ze een leuk idee hebben waar ze zich helemaal in kunnen verliezen.  Er zijn ook vele start-ups op failliet gegaan omdat ze diensten ontwikkelden waar de markt helemaal niet op bleek aan te slaan.

Mijn advies is dan daarom; ga eerst eens praten met je klant. Juist nu is het perfecte moment om op deze manier prettig te netwerken waarbij je een leuk haakje hebt om in gesprek te komen.

Veel bedrijven hebben juist nu meer tijd om jou, bijvoorbeeld via Skype, te woord te staan. Ga dus in gesprek met je klant, vraag waar ze op dit moment het meeste mee geholpen zijn en ontwikkel daar jouw dienst omheen. Of toets je geweldige idee en kijk of je klant er ook enthousiast van wordt. Als je deze gesprekken goed voert heb je voor je het weet meteen je eerste klant te pakken voor je nieuwe dienst

 

Zorg voor een goed verhaal

Om je idee kort en bondig te kunnen presenteren heb je een goed verhaal nodig. Je wilt immers dat je een klant precies snapt wat hij met jouw dienst gaat bereiken en welke problemen hij ermee oplost. Veel adviseurs en consultants zijn veel te abstract in de beschrijving van hun diensten. Je klant wordt dan niet aangesproken terwijl je misschien op zich een fantastische dienst of product hebt. Dat is natuurlijk doodzonde.

 

Een handig frame voor je verhaal

Een makkelijk frame om in 3 stappen de kern van je verhaal op te bouwen is jouw Storybrand in de vorm van een oneliner. Dat werkt als volgt:

STAP 1: Benoem het probleem van jouw klant:
Bijvoorbeeld veel mensen hebben problemen met xxx

STAP 2: Leg uit hoe je hen helpt:
Wij hebben xxx ontwikkelt waardoor ze xxx

STAP 3: Vertel vervolgens wat het resultaat is van jouw dienst of product

 

Laat je inspireren door de voorbeelden van anderen

Als je hier voorbeelden van wilt zien dan heb ik nog een goede tip voor je. Op internet vind je hierover een interessant filmpje als je zoekt op Storybrand Oneliner Exercise. Donald Miller legt hier precies uit hoe je zo’n oneliner opbouwt en oefent daarna met het publiek zodat jij je kunt laten inspireren door hun voorbeelden. Je hoort ook precies wat goed en minder goed werkt.

Als een klant aanslaat op het genoemde probleem, jouw oplossing en het resultaat hiervan, kun je natuurlijk met meer details komen. Dan kun je met hem doorpraten over hoe je die oplossing voor hem kunt inrichten.

Maar zorg eerst dat je een kort en helder frame hebt zodat je klant het eventueel ook aan anderen kan doorvertellen of aan iemand in zijn netwerk. Als je klant jouw idee niet kan navertellen heb je het te ingewikkeld gemaakt.

 

Blijf je verhaal aanscherpen

Blijf je Storybrand aanscherpen tot je zonder moeite bij iedere netwerkbijeenkomst helder en makkelijk kunt vertellen wat je precies doet. Zodat mensen nieuwsgierig worden en er meer van willen weten. En blijf goed in gesprek met je klant zodat je diensten aansluiten op zijn behoeften. Dat is de absolute basis van een sterk merk en een gezond bedrijf waar iedere consultant over zou moeten beschikken, juist nu.

 

Ga meer luisteren en minder zenden

De beste merken zijn niet alleen bezig met zenden maar luisteren heel goed naar hun klanten.
Dat geeft het beste fundament voor een crisisbestendig merk. Als je de basis op orde hebt zijn er uiteraard nog vele dingen die je kunt doen om vanuit een sterk merk een succesvol bedrijf op te bouwen. Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.