Vorige week keek ik samen met een klant, type duizendpoot, terug op haar personal branding traject. Ze kwam naar mij toe omdat ze geen focus kon aanbrengen en daar zelf erg onrustig van werd.
Ze had zoveel verschillende interesses, een wereld aan kwaliteiten, een brede ervaring als verandermanager, diverse invalshoeken waar ze mee werkte en daarnaast was ze verbonden aan meerdere samenwerkingspartners waarmee ze allerlei leuke concepten ontwikkelde. Intussen schreef ze ook nog een boek waarin ze haar ideeën over management op papier zette.
We hebben wel even wat moeten puzzelen om de essentie uit al die verschillende zaken helder te krijgen. Maar het is gelukt. En nu is er 1 duidelijke lijn, een helder overkoepelend verhaal, en is de puzzel gelegd. Alles is nu een logisch geheel waarover ze makkelijk kan vertellen. Wat een rust geeft dit haar! En wat een flow in haar bedrijf leverde dat op.
Ze vond het wel een bloemetje en een wijntje waard. Ik had mijn voldoening al als ik keek naar haar stralende gezicht al ik zeg natuurlijk nooit nee tegen een goede wijn 🙂
Zit de markt niet op jouw veelzijdigheid te wachten?
Ben jij ook zo’n veelzijdige (organisatie)adviseur, consultant of trainer die barst van de ideeën, concepten en ervaring, en doe je (te) veel verschillende dingen? Het gevolg; klanten snappen jouw profiel niet, ze zien niet waar ze jou voor moeten hebben en je wordt niet ‘gekocht’. Het lijkt wel of de markt niet op jouw veelzijdigheid zit te wachten.
Veel van mijn klanten zijn generalisten met een snelle geest die het heerlijk vinden om met veel verschillende dingen bezig te zijn. Het probleem is dat ze daardoor vaak geen goede focus hebben in hun presentatie.
Been there
Zelf heb ik er ook ‘last van gehad’. Ik was een wandelend loopbaanprobleem omdat ik niet kon kiezen tussen marketing, executive search en coaching. Ik wilde ook niet kiezen voor 1 ding als ik eerlijk ben. Mijn langste dienstverband ooit was 7 jaar. En daarnaast ben ik op mijn 21e al getest als ‘te eigenwijs om voor een baas te werken’. Mensen vroegen in het verleden regelmatig of mijn visitekaartje nog geldig was.
Als generalist pur sang, met een wereld aan interesses, kan ik mij dus als geen ander inleven in mensen die maar niet kunnen besluiten waar de focus van hun profilering moet komen te liggen.
Als alles op zijn plek valt
Pas toen ik het begrip ‘personal branding’ ontdekte viel alles op zijn plek: dat gaf mijn passie opeens een heel concrete vorm. Daarom past het ondernemerschap zo goed bij mij. Iedere keer weer kun je nieuwe dingen ontwikkelen, nieuwe dingen uitproberen, heerlijk is dat.
Maar ik weet ook dat het essentieel is om een heldere lijn aan te houden in al die leuke dingen die ik doe. Zodat het voor de buitenwereld toch een consistent verhaal blijft. Je verhaal moet helder zijn en je hebt een duidelijke rode draad in je diensten nodig zodat het voor klanten logisch en begrijpelijk blijft. Ze moeten het nog wel een beetje kunnen blijven volgen.
Multitalent verkopen
Ook jij kunt je veelzijdigheid op een goede manier presenteren. Eén van de manieren om dit aan te vliegen is om te kijken naar de passie die de basis vormt van alles wat jij doet. Dat kan al een rode draad opleveren.
Een leuk voorbeeld van hoe dit werkt is Apple. Apple wil zich niet beperken tot het maken van mooie computers. Apple zegt: Wij geloven in dingen anders doen. Apple geeft zichzelf als opdracht om techniek voor mensen toegankelijker te maken. Dat resulteerde in de iPod, de iPhone, de iPad en de Apple Watch. Producten waar mensen massaal voor in de rij staan. Dat zie ik niet snel gebeuren voor een Microsoft computer.
Kijk eens wat de overtuiging is die een verbindende draad vormt bij de dingen die je doet. En als je er niet uitkomt en het lukt je niet om je ambities met je bedrijf waar te maken, neem dan gerust contact met mij op.
Dan zit jij straks ook met een goed verhaal aan tafel met de leukste klanten. Zoals Erik die toen hij de eerste keer bij mij kwam last had van hevig tanend zelfvertrouwen omdat door zijn veelzijdigheid mensen niet wisten wat ze met hem aan moesten. Ze konden het allemaal niet goed plaatsen. Inmiddels doet hij de mooiste klussen en zit alles in een flow. Nadat we samen hadden gewerkt mailde hij mij:
“ Ik ben overspoeld door positieve reactie en mensen die het woord ‘jaloers’ in de positieve context gebruikten over de site en mijn persoonlijke verhaal dat ik een jaar geleden was gestart met Personal branding.(En Sas, je naam is dus aantal keren genoemd tijdens de presentatie ;-)).”
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.
Ik help je graag.