Als ondernemer wil je dat jouw ideeën impact hebben bij je klanten. Het is prettig dat mensen naar je luisteren en je adviezen ter harte nemen. Als jij het verhaal over de toegevoegde waarde die jij hebt en de impactvolle projecten die jij begeleidt meer aan de buitenwereld gaat vertellen, krijg je een herkenbaar gezicht in jouw markt. En je verhoogt je marktwaarde.
Veel mensen weten echter niet goed hoe ze hun ideeën effectief over het voetlicht kunnen brengen.
De broers Dan en Chip Heath hebben hier een diepgaand onderzoek naar gedaan. Zij ontdekten de zes belangrijke geheimen van verhalen die blijven hangen.
In hun boek De plakfactor geven zij de kenmerken van ideeën met kleefkracht en leggen ze uit hoe je hun plakfactor kunt versterken. Deze onmisbare gids laat zien dat ‘sticky’ ideeën hun kracht ontlenen aan zes belangrijke eigenschappen, die ook jij kunt leren beheersen. Doe er je voordeel mee en zorg dat jij met jouw verhalen voortaan ook meer impact maakt.
Verhalen met kleefkracht
Het volgende verhaal vergeet je nooit meer nadat je dit hebt gelezen. Het is makkelijk te onthouden en makkelijk na te vertellen. Het gaat als volgt:
Een zakenman dronk een borreltje in een zijn hotelbar. Hier werd hij benaderd door een bijzonder aantrekkelijke vrouw die hem vroeg of zij hem nog een drankje aan mocht bieden. Hij was verrast en gevleid. ‘Graag’ , zei hij.
Na een gezellige avond werd hij de volgende ochtend wakker in de badkuip van zijn hotelkamer, zijn lichaam onder het ijs. Naast hem lag een briefje: ‘Beweeg je niet, bel het alarmnummer’. Op een kruk naast het bad lag een mobieltje. De telefoniste wist al snel wat er aan de hand was.
‘ Geen paniek, meneer, maar waarschijnlijk is een van uw nieren gestolen. Er is een bende orgaandieven actief in de stad en die hebben u te pakken gehad. De ambulance is onderweg, Blijf rustig liggen tot we bij u zijn.
Zes succesfactoren voor meer impact
Zo’n broodjeaapverhaal blijft makkelijk hangen. Dat komt omdat het verhaal is opgebouwd rond een aantal principes die maken dat een idee word geadopteerd door mensen. Als je deze ideeën toepast op jouw eigen teksten en verhalen, kun je jouw communicatie, jouw blogs en je presentaties aanzienlijk meer kleefkracht geven.
Principe 1: eenvoudig
Schrappen, schrappen en nog eens schrappen, tot je alleen de kern overhoudt, daar komt het op aan. Een geslaagd advocaat zegt: als je tien punten aanvoert, dan zal de jury er geen een onthouden, ook al zijn ze alle tien prima. Gebruik er hooguit drie in je verhaal.
Principe 2: onverwacht
Doorbreek een verwachtingspatroon. Trek aandacht door een element van verrassing, een emotie waardoor mensen alerter worden en zich beter concentreren.
Principe 3: concreet
Leg zaken uit in termen van menselijk handelen, van zintuiglijke informatie. Missie, synergie, strategie en visie zulke abstracte woorden dat ze bijna elke betekenis verliezen. Verhalen die beklijven wemelen van concrete beelden: badkuipen met ijs, scheermesjes in appels. Onze hersenen zijn erop gebouwd om concrete gegevens te onthouden en ze kunnen weinig met abstracte taal.
Principe 4: geloofwaardig
Ideeën moeten hun eigen geloofwaardigheid hebben. Mensen willen ze liefst kunnen toetsen of uitproberen. Mensen grijpen hiervoor vaak naar harde cijfers. Ronald Reagan stelde destijds gewoon een eenvoudige vraag waarmee de kiezers zelf de proef op de som konden nemen: “Voordat je gaat stemmen moet je gewoon afvragen of je beter af bent dan vier jaar geleden”. Een slimme vraag na jaren van stagnerende economie onder de vorige president.
Principe 5: met gevoel
Zorg dat mensen iets voelen bij jouw verhaal. We zijn geprogrammeerd om iets te voelen voor mensen, niet voor abstracte zaken. Soms met je zoeken naar de juiste emotie om zaken te kanaliseren. Het filmpje van de blinde bedelaar is hier een aansprekend voorbeeld van.
Principe 6: storytelling
Je kunt zorgen dat mensen zich verbinden met je ideeën door het vertellen van verhalen. Mensen zijn dol op verhalen, niet op theoretische beschouwingen. Verhalen blijven hangen. Brandweerlieden wisselen daarom na elke brand hun ervaringen uit in de vorm van verhalen; na jaren van zulke verhalen beschikt het korps over een rijk palet van kritieke situaties waarmee ze te maken krijgen en kennen ze de geschikte respons op dergelijke situaties.
Inspireer jij je omgeving?
Wil jij je ideeën op een effectieve manier onder de aandacht brengen en je klanten inspireren?
Deel dan je visie en je kennis in de vorm van verhalen, en als je dat goed doet, hangen ze aan je lippen. Klanten gaan je kennis waarderen en je bouwt op effectieve wijze aan een authentiek sterk brand.
Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.
Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.