Saskia Postma

Saskia Postma

Hoe ik als 15-jarige een fortuin verdiende en wat je daarvan leert als ondernemer

23 oktober 2019

Toen ik 15 jaar oud was verdiende ik een fortuin. 

Dat heeft mijn kijk op het leven voorgoed veranderd.  Op dat moment heeft zich namelijk een idee in mijn hoofd vastgezet waar ik geen concessies meer aan wilde doen. Het idee dat ik alleen werk wil doen wat ik echt leuk vind en dat ook nog lekker verdient. Dat wil jij toch ook als zelfstandige professional? Doen waar je echt goed in bent, werken met klanten waar je energie van krijgt, en daar ook goed voor betaald worden? Lukt dat ook een beetje? Of kan het nog wel wat leuker en beter? 

Ik spreek nog te vaak consultants, organisatiecoaches en trainers die zichzelf als ondernemer tekort doen door te lage prijzen te rekenen. Of zich laten leven door hun klanten. Dat is vast niet de vrijheid die je voor ogen had toen je voor jezelf begon.  Wil je daar verandering in brengen? Dan deel ik graag een paar lessen met je die ik zelf heb geleerd die voor mij het ondernemersleven een stuk leuker maken. 

Hoe ik een fortuin verdiende

Vraag je je af hoe ik destijds dat fortuin verdiende? Dat zal ik je vertellen. Mijn vader werkte als filiaalchef bij een boekhandel en zo kwam ik in contact met een uitgeverij van wenskaarten. Voor deze uitgeverij maakte ik een set van 10 kaarten waar ik 500 gulden voor betaald kreeg. Voor een 15-jarig was dat een enorme berg geld!

In 3 avondjes heb ik die kaarten ontworpen. In die tijd had ik een schoonmaakbaantje waar ik een tientje per avond verdiende. Voor 500 gulden moest ik bijna een half jaar iedere week 2 avonden kantoren schoonmaken. Ik vond het bijzonder om te ontdekken dat ik goed geld kon verdienen met dat wat ik superleuk vond, namelijk tekenen.

De succesfactoren van prettig ondernemen

Overigens ben ik niet doorgegaan met professioneel tekenen want ik vond zelf dat ik niet genoeg talent had om een loopbaan als kunstenaar op te bouwen. Daarna heb ik ruim 15 jaar als headhunter en als marketeer gewerkt. Tot ik in 2007 de psychologische ketens van een goudgerande baan heb losgegooid. Het ondernemersavontuur ben aangegaan.

Vervolgens leerde ik in dat ondernemen ook een vak apart is. Een vak dat je maar beter goed in de vingers kan krijgen wil je een leuk ondernemersleven leiden. Want alleen op je inhoudelijke kennis red je het vaak niet. Er is meer nodig.

Voor een goedlopend bedrijf heb je ondernemersvaardigheden nodig en kennis van online marketing. Maar tegelijk zijn dat ook maar middelen. Wat je vooral hard nodig hebt, is een sterk authentiek merk. En dat merk moet groeien, daar moet je aan bouwen.

Dat merk heb je niet vanaf dag 1. Dat merk groeit alleen voorspoedig als je een bedrijf bouwt dat echt bij jou past. Een merk dat weerspiegelt wie jij bent en waar jij voor staat.

De basis voor een sterk merk

Wat ik als 15-jarige leerde heeft mij ver gebracht als ondernemer. Ik leerde toen al dat het mogelijk is om te doen wat ik echt leuk vind en hier ook nog goed mee te verdienen. Het werd de meetlat waarlangs ik alles afmeet wat ik doe. Het bepaalt de koers van mijn bedrijf.

Doe geen concessies aan wat jij van het leven wilt als ondernemer. Morrel niet aan de visie die je hebt ten aanzien van de manier waarop jij het liefste werkt. Ga voor de opdrachten waar je echt warm voor loopt, de klanten waar je het liefste mee wilt werken. Krijg helder voor jezelf waar jezelf helemaal in kwijt kunt. En ding niet af op de prijzen die je vraagt want veel professionals werken te hard voor te lage prijzen.

Maak authentieke keuzes want pas dan word je een authentiek merk.

Word geen duizend-dingen-doekje

Word geen duizend-dingen-doekje omdat je alles wilt zijn voor iedereen. Iemand zei ooit al: “Ik weet niet wat de sleutel tot succes is, maar de sleutel tot mislukken is proberen het iedereen naar de zin te maken.”

Met wie wil jij graag werken? Met het braafste jongetje van je klas, iemand die precies kan vertellen welke kennis hij allemaal in huis heeft?  Of met die wat eigenzinnige nuchtere dame met droge humor en pretlichtjes in de ogen?

Wil je iemand die een prikkelende eigen visie heeft, jou uitdaagt en nieuwe inzichten geeft ? Of iemand die er vooral op uit is om precies in het plaatje te passen dat jij voor ogen hebt toen je de opdracht uitzette?

Als consultant heb jij vooral toegevoegde waarde als jij nieuwe inzichten kunt toevoegen aan de wereld van jouw klant. Henry Ford zei dat heel treffend: “Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.”

Authentieke merken zijn vaak (licht) recalcitrant

Denk je bij het lezen van dit artikel: ‘ Leuk wat je daar schrijft maar ik heb (nog) geen eigen visie? Ik weet ook niet of ik dat wel wil hebben. Ik lever altijd maatwerk. Stel dat die visie mij klanten kost.’

Ondernemerschap is een reis in zelfontwikkeling. Ik moest ook ontdekken welke visie ik in de wereld wil zetten met mijn bedrijf. Daarbij heb ik ook een hele weg doorlopen om te ontdekken wie ik als ondernemer wil zijn en waar ik voor wil gaan staan Daarbij ben ik mezelf regelmatig stevig tegengekomen.

Ik kan jou helpen om de regie krijgen over je bedrijf. Zodat je niet meer afhankelijk bent van klussen waar je weinig energie van krijgt. Van opdrachtgevers die iedere keer weer andere dingen van je vragen, omdat je zelf niet duidelijk bent over je aanpak. Waardoor je iedere keer je diensten aanpast en het gevoel knaagt dat je niet de dingen doet waarin je echt tot je recht komt.

Jij hebt zoveel meer in huis dan je nu kunt laten zien. Wanneer  ga jij een sterk authentiek merk in de markt zetten waarmee je onweerstaanbaar wordt voor de leukste klanten?

 

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.