Linda zit tevreden in het zonnetje van haar apfelstrüdel te genieten met uitzicht op de besneeuwde skihellingen. Die ochtend heeft ze met veel bravoure een aantal brute zwarte pistes bedwongen. Heerlijk is het om vol vaart die steile hellingen af te razen. Ze had nooit gedacht dat ze dit zou durven maar inmiddels heeft ze de techniek dermate onder de knie dat het haar verbazend gemakkelijk afgaat.  

“Was ik in mijn bedrijf ook maar zo dapper” denkt ze onwillekeurig. “Ik barst van de ambities maar word toch iedere keer weer onrustig als ik ambitieuze doelen stel. Omdat ik dan denk dat ik het niet ga redden. Dat is meer voor een ander weggelegd, denk ik dan. Wanneer ga ik nu eens echte keuzes maken? En wat wil ik nu eigenlijk precies? “


Kloppen jouw dromen met je dagelijkse praktijk? 

 

n mijn personal branding praktijk spreek ik veel ondernemers. Ik hoor vaak dat ze hele gave dromen hebben maar dat de werkelijkheid er vervolgens heel anders uitziet.  

Ben jij ook ondernemer geworden omdat je meer van mezelf in je werk kwijt wilt? En zit je intussen hele dagen bij je klanten in opdrachten waar je hart niet harder van gaat kloppen?  

Iedere dag sta je in de file en je maakt lange dagen. Terwijl je juist meer vrijheid wilde, meer tijd voor jezelf en je familie. Zo had je het vast niet bedoeld toen je voor jezelf begon.


Jouw eigen markt creëren  

Linda spreek ik na haar vakantie omdat ze het roer om wil gooien. Ze wil haar eigen diensten ontwikkelen en haar eigen markt creëren. En daarbij zoekt ze hulp, want dat is een proces dat je niet even makkelijk in je eentje oppakt.  

Ze vertelt me: “Op zich heb ik genoeg ideeën. Alleen vind ik het heel lastig om daar focus in aan te brengen. En ik weet ook niet goed hoe ik mijn ideeën het beste kan verkopen. Acquisitie vind ik een lastig en stroperig proces. Soms had ik een paar klanten benaderd met een leuk idee waar ze niet meteen enthousiast over waren en dan zakte de moed me in de schoenen.  

Of ik ging naar zo’n netwerkvereniging en dan liep ik daar met mijn ziel onder de arm rond. Vreselijk voelde ik me dan. Gelukkig kwam ik uiteindelijk iemand tegen die ik toevallig kende. Daar had ik wel een leuk gesprek mee maar die was zelf ook op zoek naar nieuwe opdrachten. Het schiet op deze manier gewoon niet op. Ik ben er klaar mee om zo te blijven aanmodderen.”  

 


Gouden bergen en quick wins? Jij weet wel beter!

 

Veel business coaches vertellen je dat je vooral moet zorgen dat je zichtbaar bent. Ze beloven gouden bergen. Als jij op allerlei social media actief wordt dan komen de klanten vanzelf naar je toe. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.  

Om te beginnen moet je eerst een heel goed verhaal hebben voordat je succesvol naar buiten kunt treden. En daar schort het al aan bij meer dan de helft van de ondernemers. Daarnaast heb je ook niet binnen een paar weken die expertstatus waar klanten op af komen. Daar is net iets meer voor nodig. 


Afgehaakt voordat je op punt stond om door te breken?

 

Over het algemeen moet je een aantal maanden actief zijn vanuit een slimme contentstrategie voordat je de vruchten van je werk kunt plukken.  

Veel mensen zijn dan al afgehaakt en dat is ontzettend jammer. Want je ontneemt jezelf daarmee een mooie manier om je bedrijf consistent laten groeien. Je hoort veel verhalen van mensen die afhaken net op het moment dat ze voor een doorbraak staan. Had maar even doorgezet, dan had je dat moment van glorie ook mogen meemaken in plaats van met die teleurstelling te moeten rondlopen.  


Een coach die je op je spoor houdt

 

Toevallig zag ik vandaag een filmpje van Ali B die bij The Voice Kids een jongetje toesprak dat moest huilen omdat hij niet was gekozen. Hij vertelde aan Jelle: “ Als jij het echt heel graag wilt, dan ga je dit moment gebruiken om nog beter te worden. Zelf heb ik bijna alles in mijn leven verloren en kijk waar ik nu sta. Ik ben blij dat ik zo vaak heb verloren. Want die momenten kies je voor jezelf, geef je op of ga je door! Als jij nog meer ervaring opdoet, dan kom je straks terug en dan ga je laten zien dat je nog beter bent geworden!”  

Zo werkt het ook voor jou als ondernemer. Natuurlijk lukt niet alles meteen de eerste keer. Maar als je door blijft zetten en je werkt vanuit een slimme strategie, dan ga jij je doel bereiken. En het helpt dan om een coach te hebben die je weer op het spoor zet op de momenten dat je even vastloopt. Die met je meedenkt en kijkt waar het beter kan. Die je helpt je blinde vlekken te verhelderen zodat je niet blijft aanmodderen met dingen die niet werken.


‘Selluf doen’ als strategie voor moeizaam ploeteren

 

Wellicht gun jij jezelf geen coach. Je bent tenslotte een slimmerd en je kunt op internet alle informatie vinden die je nodig hebt. Zelf dacht ik dat vroeger ook. Als dochter van een boekhandelaar was ik geneigd mijn loopbaanprobleem op te lossen met een paar goede boeken. Dus deed ik ijverig alle oefeningen en analyses maar vervolgens had ik nog steeds geen flauw idee wat ik moest doen.

Ik kwam er achter dat je iemand nodig hebt waarmee je kunt klankborden, die je structuur biedt en een bewezen strategie om je doelen te bereiken.  

Gun jij jezelf iemand die met je meedenkt en je helpt je doelen te verwezenlijken of blijf je liever in je eentje ploeteren? Als je eens wilt sparren en je idee aan mij wilt voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.n