Saskia Postma

Saskia Postma

Het grootste misverstand over marketing…

22 mei 2015

Afbeelding 1

Het grootste misverstand over marketing waar veel mensen last van hebben, is de gedachte dat alles draait om het verkopen van jouw diensten en producten.

 

Uiteraard is het niet meer dan logisch dat jij graag je diensten en producten aan je klanten wilt slijten. Dat snapt iedereen. Maar veel mensen zijn geneigd hierin iets te direct te zijn. Je ziet ze vast wel eens voorbij komen in discussies op LinkedIn groepen. Mensen die reageren op een discussie door alleen een soort reclameboodschap over zichzelf posten van 1 zin met een link naar hun site. Daar maak je echt geen fans mee.

 

Onlangs ontving ik ook weer een nieuwsbrief van iemand die ik nauwelijks ken. Ik vroeg me af hoe die persoon aan mijn e-mailadres was gekomen. Vervolgens ontdekte ik dat er nog vaker nieuwsbrieven kwamen van deze persoon. De inhoud blijkt niet bijster boeiend en er is geen afmeldingsmogelijkheid. Zeer irritant is het als je een ongewenste nieuwsbrief niet op kunt zeggen. Een afmeldknop is overigens wettelijk verplicht.

 

Mensen moeten zelf de gelegenheid krijgen om zich in te schrijven om jouw blogs te kunnen lezen. Dat werkt echt veel beter dan je nieuwsbrief als spam op te dringen aan mensen die je nauwelijks kent. Maar nog beter is het natuurlijk als je dermate interessante artikelen schrijft dat je klanten er naar uitkijken om weer een nieuwsbrief van je te ontvangen. En dat kun je leren.

 


Kruip in de huid van je klant

 

Het schrijven van een blog is één van de meeste effectieve marketingmiddelen die ik ken. Mensen die een tijdje jouw blogartikelen volgen, maken op deze manier kennis met je manier van denken, je diensten en ze raken geïnspireerd. Daarnaast raken ze overtuigd van jouw expertise. Mijn nieuwsbrief gaat per email wekelijks naar duizenden lezers en daarnaast ben ik ook gastauteur op een aantal platforms. Door deze aanpak sta ik ook hoog in Google waardoor ik makkelijk gevonden wordt door mensen en bedrijven die zoeken naar iemand die verstand heeft van personal branding. Het levert mij een continue stroom van klanten op die dit ook willen leren.

 

Het begint echter uiteraard allemaal met een goede kennis van jouw markt en klant. Veel mensen denken teveel vanuit hun aanbod. Ze stallen hun producten en diensten uit op hun website of via social media. En ze hopen dat mensen hun website bezoeken en dan vervolgens enthousiast de telefoon pakken om zaken te doen. Helaas werkt dat meestal niet zo.


Door je blog leert je klant jouw expertise waarderen

 

Een nieuwe klant moet gemiddeld minstens 7 tot 9 keer iets van jou horen of zien, voordat hij overweegt om zaken met je te doen. Dat is ook de reden dat koude acquisitie zo demotiverend is. De meeste mensen die drie keer toe hun neus hebben gestoten, zijn niet snel geneigd nog eens zes keer te bellen. Mensen houden er niet van om afgewezen te worden.

 

Maar neem het die klant eens kwalijk dat hij niet meteen toehapt. Hij kent je vaak helemaal nog niet en dus moet jouw aanbod toevallig op het juiste moment komen, èn inspelen op zaken die hij juist echt serieus wil gaan oppakken. Als deze klant echter regelmatig jouw blog ontvangt, is de kans groot dat je hiermee op het juiste moment inspeelt op zijn behoeften.

 

Je marketingfocus moet liggen bij het helpen van klanten met het vinden van een oplossing van hun probleem. Succesvol bloggen begint dus met jouw klant helpen, door informatie te geven waarmee hij zijn probleem kan oplossen.


Hoe leg je de basis voor een goede blog?

 

  • Zorg dat je weet wat jouw sterke punten zijn.
  • Breng in beeld voor jezelf waarin je jezelf als expert wilt profileren en waarmee je naar buiten wilt treden.
  • Vervolgens leg je de focus op jouw klant. Zorg dat je weet waar zijn pijn/behoefte zit en welke doelen hij wil bereiken.
  • Benoem de resultaten die je klant kan bereiken met jouw aanpak/inzet. Jij hebt oplossingen die jouw klant verder brengen. Maak helder welke resultaten jij brengt.
  • Wees lekker jezelf. Doe de dingen op de manier die bij jou passen. Tenslotte is het juist je kracht dat je ‘jezelf meeneemt’ in de manier waarop jij de dingen aanpakt en in de dingen die jij doet.

 


Wat zijn de belangrijkste elementen voor een goede blog?

 

  • Onderwerpen die jouw klanten aanspreken.
  • Kopteksten die maken dat mensen dat mensen jouw blog openen en gaan lezen.
  • Een structuur die maakt dat klanten doorlezen.
  • Effectief gebruik van storytelling.
  • Persoonlijk en informeel van stijl.
  • Nodigt uit om in beweging te komen
  • Interactief; nodigt de lezer uit om mee te denken en te reageren
  • Leesbaar format voor tablet of smartphone

 


Wil je succesvol leren bloggen?

Op woensdagmiddag 17 juni geef ik weer een blogworkshop. Meer informatie kun je vinden via deze link: https://depersonalbrandingcoach.nl/diensten/masterclasses/

 

blog delen met uw netwerk?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.