Vorige week schreef ik een stuk over onbescheiden jezelf durven zijn. Ik werd hiertoe geïnspireerd omdat ik in gesprekken met kandidaten die ik begeleid, iedere keer weer merk hoe mensen worstelen met het neerzetten van een zelfbewuste profilering. Onlangs nog sprak iemand weifelend tegen mij: “ Dat geloven ze toch nooit dat ik dat allemaal heb gedaan en dat ik dat allemaal kan?”
Een leuk boek dat gaat over het herkennen, erkennen en ontwikkelen van jouw potentieel, heeft de toepasselijke titel: Kun je een rups leren vliegen? Het boek begint met een wijs verhaal. Een man zit in de tuin en ziet een cocon waarin een vlinder probeert naar buiten te komen. De vlinder was al anderhalf uur bezig en de man kreeg medelijden met het arme beestje. Hij dacht de vlinder even te helpen door de cocon open te knippen zodat de vlinder gemakkelijk naar buiten kon. Tot zijn schrik kwam het insect door zijn hulp ter wereld met verschrompelde vleugels en een gezwollen lijf. Het blijkt dat het moeizame proces waarbij de vlinder zich een weg naar de wereld worstelt een functie heeft die je niet over kunt slaan. Denk daar eens aan als je zelf worstelt met bepaalde processen. We willen vaak graag dat anderen ons bevrijden van bepaalde beperkende gedachten en uitdagingen. Maar dat kun je alleen zelf. En soms kost het wat geduld. Maar daarna heb je weer een mooie doorbraak bereikt!
Doorbraakmarketing
Dat brengt mij op het onderwerp doorbraakmarketing waar het boek onder andere over gaat. De master marketeer Jay Abrahams is gespecialiseerd in doorbraakmarketing. Hij hielp vele grote bedrijven en maar ook bekende mensen als Stephen Covey. Doorbraakdenken schept omstandigheden voor succes in plaats van erop te wachten. Jay zegt dat de basis van doorbraakmarketing ligt in je eigen mindset. Mensen die beter presteren, kijken anders tegen dingen aan.
Zelf heb ik mijn doorbraak gemaakt toen ik mijn passie voor personal branding ontdekte. Eigenlijk was het zo logisch om dit te gaan doen en zo volkomen passend bij mijn ervaring en kwaliteiten. Maar voordat je zo ver bent, kan je soms wel een behoorlijke zoektocht achter te rug hebben. Ik weet er alles van.
Als generalist pur sang vind ik veel dingen leuk om te doen. Mijn interesses schieten alle kanten op. Ik zal me daarom even beperken tot de hoofdlijnen. Ik heb een marketingachtergrond en heb diverse succesvolle ervaringen opgedaan op dit vlak. Uiteindelijk vond ik het toch te beperkt om ‘alleen’ als marketeer werkzaam te zijn, omdat ik ook nog een andere passie had. Namelijk het coachen, bemiddelen en begeleiden van mensen op de arbeidsmarkt. Ik heb jarenlang gewerkt als consultant executive search en in diverse branches managers en directeuren bemiddeld. Daarnaast ben ik actief als (loopbaan)coach. Ook heb ik een aantal jaar als interimmanager gewerkt. Jarenlang heb ik iedere keer weer bedacht dat het toch leuk zou zijn als ik eens zou weten wat ik nu eigenlijk voor definitieve loopbaankeuze zou willen maken. Ik heb destijds de opleiding voor loopbaanadviseur gevolgd omdat ik hoopte dat ik daarmee voor mezelf eindelijk eens heldere lijnen zou gaan uitzetten en voor een ferme specialisatie zou kunnen kiezen. Helaas…
Pas toen ik mijn passie voor marketing, loopbaancoaching en mijn ervaring met het bemiddelen van (interim) managers combineerde in het vak personal branding, viel alles op zijn plek. Dat gaf de doorbraak!
De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken; onbevooroordeeld, onderzoekend, fris. Dan kan zomaar opeens het kwartje vallen…
Bijgaand een paar tips van Jay voor die frisse mindset die ik vanuit mijn eigen praktijk/ervaring volledig kan onderschrijven:
• Kijk altijd naar het potentieel in iedere situatie; denk in kansen.
• Maak jezelf uniek in de ogen van je klanten.
• Denk in termen van leverage (hefboomwerking).
• Netwerken en nog eens netwerken; het aantal kansen stijgt meetkundig met het aantal contacten.
• Lees (vak) tijdschriften, boeken, internetartikelen en andere bronnen.
• Vorm een ‘denktank’ met een aantal inspirerende mensen uit je omgeving.
• Bestudeer succes in al zijn vormen en kijk wat jij ervan kunt leren.
• Praat met interessante mensen.
• Ga strategische allianties aan.
• (Her)ontdek je passie.
• Durf anders te zijn.
• Blijf leren.
• Geef meer gratis, bijvoorbeeld informatie (knoop op die manier relaties aan).
• Wees bereid om mensen te helpen.
Het boek gaat over transformationeel leiderschap. De auteurs verstaan hieronder; meer jezelf worden en het bevrijden van je potentieel. Durf jij je potentieel te benoemen? Goethe zei hierover:
“ Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden”.
Wellicht knik je instemmend als je dit leest en wil je anderen ook graag zo benaderen. Maar wees eens eerlijk; benader je jezelf ook op deze manier? Durf eens aan om je vleugels te openen naar jezelf, te talenten en je dromen. Probeer eens wat meer te leven zonder beperkende overtuigingen. Weet dit als je succesvol wilt zijn als zelfstandig professional: Het gat in de markt, dat ben jij zelf.
Heb je moeite met het herkennen en benoemen van de kwaliteiten die jij in huis hebt? Mail mij dan! Ik help je graag verder.