Heb jij ook een fijne vakantie gehad? Heb je net als ik zo genoten van het mooie weer deze zomer? Ik moet je eerlijk bekennen dat het mooie weer mij toch regelmatig heeft verlokt om een dagje vrij te plannen in de agenda. En daarnaast ben ik de afgelopen 3 weken heerlijk op vakantie geweest. Stevige wandelingen in de bergen, relaxte lange wandelingen in de wijngaarden, steden bezoeken, een paar dagen strand, kortom een afwisselende vakantie.
Zojuist las ik dat mijn masterclass personal branding voor AIM4 in september en oktober al volledig is volgeboekt. En ik kijk uit naar de avond op 25 september in Zeist waar ik als spreker ga optreden voor een grote groep vrouwen (hier zijn nog plaatsen vrij, dus als je interesse hebt om erbij te zijn, stuur mij dan even een mail).
Binnenkort hoor je bovendien ook meer over mijn personal branding event in november!
Kortom de agenda is al weer lekker volgeboekt en ik heb er zin in!
Zie jij ook een goed najaar tegemoet of heb je zorgen over je omzet en heb je onvoldoende klanten? Als dat zo is, heb je wellicht, net als veel zzp-ers, last van het ‘grijze muizen syndroom’. Gelukkig valt daar wat aan te doen. In het onderstaande artikel lees je hier meer over.
Laatst vond ik in mijn archief een interessant stuk terug dat Frank Kwakman schreef op voor de site www.managementsite.nl onder de titel ‘Grijze muizen en muurbloempjes’ .
Het ging over de problemen die veel (zelfstandige) professionals hebben met teruglopende opdrachten, toenemende concurrentie en de slechte prijzen in de markt. De oorzaak van dit alles:
Het grijze muizen syndroom
Frank beschrijft hoe veel zzp-ers lijden aan het ‘grijze muizen syndroom’. Veel zelfstandige professionals, en ook bedrijven, zijn als de dood voor het maken van keuzes.
We willen liever niet echt opvallen. We zijn dat niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is.
Strategisch kuddegedrag
Dankzij onze Calvinistische opvoeding leiden professionals aan een ernstige vorm van ‘strategisch kuddegedrag’. We spelen graag op safe. Net als koeien in een weiland verdringen we elkaar op dezelfde plek in het weiland waar we vechten om een beetje gras.
We zijn liefst alles voor iedereen. We doen wat iedereen doet.
In het bijgaande filmpje legt Jos Burgers met veel humor uit waarom strategisch kuddegedrag echt niet meer werkt in de overvolle markt die bol staat van de concurrentie.
Spelen op safe lijkt een veilige keuze, maar is het niet…
Je kunt feitelijk kiezen voor twee opties; je speelt op safe en blijft min of meer onzichtbaar, of je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt.
Seth Godin, de schrijver van het boek ‘Purple Cow’, zegt hierover ‘verander de business door buitengewoon te zijn’. Seth wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. In zijn boek roept hij mensen op opmerkelijk te durven zijn. Want iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Het is anders.
Denk nog eens even aan dat overvolle weiland. Stel dat er tussen die hele kudde koeien opeens een paarse koe opduikt… Die valt op!
De paarse koe is zo opmerkelijk , juist omdat heel veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Als je opmerkelijk bent, is er ook een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Je kunt feitelijk kiezen voor twee opties; je speelt op safe, blijft min of meer onzichtbaar, of je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt.
Grijze muis of paarse koe?
Ook jij kunt opmerkelijk worden door dingen in je product, presentatie of dienst in te bouwen die anders zijn. Door te kiezen voor een niche, door te focussen op een specifieke doelgroep.
Hoe wordt jij opmerkelijk? Niet door een dienst aan te bieden voor iedereen, want dat is een dienst die door niemand wordt herkend als bijzonder of opmerkelijk. Diensten of producten voor iedereen zijn er meer dan genoeg.
Het begint bij jezelf
- Je begint met goed te kijken wat je in huis hebt en wie je daarmee van dienst kunt zijn.Kijk ook eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben.
- Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie?
- Waar heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?
- En kijk daarbij ook naar de markt.
- Kies iets waarin je echt onderscheidend kunt zijn.
Het heeft weinig zin jezelf te profileren op een specialisatie waarin je relatief minder te bieden hebt dan vele anderen die ook in de markt actief zijn. Ik kan dat illustreren met een voorbeeld van een interim manager die ik adviseerde. Hij was druk bezig zichzelf in beeld te brengen voor managementposities waarin werd gevraagd om ervaren operations managers. Daar had hij ook wel de nodige ervaring in, maar het zwaartepunt van zijn ervaring in de afgelopen jaren lag veel meer op financieel management. Hij werd dus keer op keer gepasseerd door ervaren operations managers. Echter, zijn combinatie van financieel management en operations management maakt hem zeer waardevol voor organisaties die in de huidige markt eens flink naar de productiekosten willen kijken. Daar heeft hij echt onderscheidende waarde!
Focus aanbrengen levert je veel op
Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze dat werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit naar hun omgeving. Dat werkt aanstekelijk. Die mensen wil je graag in je organisatie. Die vraag je graag nog eens terug.
Wil je heel je leven verzekerd zijn van werk, dan moet je opmerkelijk zijn. Kijk eens welke aspecten van de paarse koe jij in je hebt. En als je de paarse koe nog een stap te ver vindt gaan, probeer het dan eerst eens met een paars kalfje…
Word onweerstaanbaar voor jouw klanten
Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf vanuit een ijzersterke positionering.
Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.