Mensen die mij al wat langer volgen, weten dat ik mensen aanmoedig zichzelf zichtbaar te maken voor hun ideale klant. Je expertstatus opbouwen door je kennis te delen is een aanpak die goed werkt voor adviseurs met kennis van zaken. Zeker als je een hekel hebt aan koude acquisitie en het liever anders aan wilt pakken.
Zelf ben ik een grote fan ben van het schrijven van blogartikelen. Ik noem het inspiratiemarketing. Je inspireert jouw lezers om aan de slag te gaan met het oplossen van de problemen waar zijn tegengaan lopen. En je geeft adviezen over hoe ze hun ambities kunnen bereiken.
Veel mensen die starten met het schrijven van blogartikelen kunnen echter wel eens wat ongeduldig zijn. Je krijgt niet meteen een klant naar je toe terwijl je toch al zo leuk bezig bent met het delen van je kennis. Haak echter niet af want achter de schermen kan er van alles ontstaan waar jij geen weet van hebt. Misschien heb je inmiddels al fans die je zelf nog niet kent. Ik zal je in het artikel twee voorbeelden geven van de onverwachte resultaten die je kunt bereiken door het delen van jouw kennis.
‘Zaken doen’ op een verjaardag
Onlangs was ik op de verjaardag van mijn jongste zusje. Haar man heeft onlangs promotie gemaakt. In zijn nieuwe rol van operations manager heeft hij veel ambities en plannen voor de organisatie. Een van de zaken waar hij daarbij tegenaan liep, waren de soms gebrekkige communicatievaardigheden waar veel technici in het bedrijf onder gebukt gaan. Hij vroeg mij of ik niet een aantal handige tips had waarmee je de communicatie zou kunnen verbeteren.
Ik raadde hem toen een dame uit mijn netwerk aan. Zij heeft als specialisatie het verbeteren van persoonlijke effectiviteit van hoogopgeleid professionals in een technische omgeving. Zelf is ze ook ingenieur van huis uit. Zij kent haar pappenheimers en weet precies waar zij mee worstelen.
Heldere focus communiceren
Je kunt hier meteen uit opmaken hoe handig het is als iemand een duidelijke focus heeft. In mijn netwerk heb ik bosjes met trainers die mensen kunnen leren hoe ze beter kunnen communiceren. Maar Saskia Slotboom heeft een specialisatie in hoogopgeleide technici. Dus aan haar moest ik meteen denken. Ik heb haar ooit een keer ontmoet op een congres en ik vond haar een slimme en leuke vrouw.
Waarom kwam zij meteen bij mij in gedachten? Omdat ik met enige regelmaat leuke blogartikelen van haar ontvang waarin zij schrijft over communicatie voor ingenieurs.
Op deze manier kreeg ik een beeld van haar expertise en kon ik haar van harte aanraden bij mijn zwager.
Norman heeft ons op jou geattendeerd
Zelf heb ik ook onverwachte fans die ik niet persoonlijk ken. Met enige regelmaat word ik benaderd door nieuwe klanten die naar mij zijn doorverwezen door iemand die mijn E-books en mijn blogs heeft gelezen. Je kunt dan een mailtje ontvangen dat als volgt luidt:
“Ik ben een van de mensen in je netwerk en ik lees regelmatig jouw weblog. Onlangs heeft iemand mij benaderd of ik hem kan helpen met zijn personal brand en ik moest meteen aan jou denken. Zou jij misschien de onderstaande geïnteresseerde willen benaderen?”
Afgelopen week kreeg ik een adviesbureau aan de lijn die mij aangaven dat ze waren doorverwezen door een ondernemerscoach. Zij waren door deze Norman zeer goed gecoacht met allerlei zaken in hun bedrijf. En zijn ze op het punt aangeland dat ze naar buiten willen brengen wat ze in huis hebben. Ze zijn op zoek naar een heldere profilering waarop ze door hun klanten goed gevonden worden.
Norman heeft hen toen op mij geattendeerd. Ik ken Norman niet maar hij heeft mijn E-book gelezen en dat heeft hem geïnspireerd om mij aan te bevelen. Zo kunnen die zaken lopen als je blogartikelen hun eigen leven gaan leiden. Leuk is dat toch dat je blogs een heel eigen leven kunnen gaan leiden nadat jij ze de wereld hebt ingestuurd.
Als je wel eens twijfelt of je blogartikelen wel hun effect in de markt hebben, denk dan terug aan deze twee voorbeelden uit de praktijk.
Mocht je marketing echter over een langere periode geen enkel effect opleveren, dan zou je eens moeten analyseren of je boodschap en de middelen die je inzet wel kloppen. Of je merkbelofte wel helder is en of je genoeg focus hebt aangebracht in je branding. Goede personal branding essentieel als het gaat om waarde te halen uit je social media en contentmarketing. Als de basis niet klopt en je verhaal niet helder is, dan zou je eerst hiermee aan de slag moeten gaan.
Op 14, 17 of 23 maart zal ik over dit onderwerp een gratis webinar houden. Mocht je interesse hebben deze webinar te volgen, dan kun je alvast inschrijven via de bijgaande link.
Stel dat je toch verhinderd bent, dan ontvang je achteraf de opname.