Afgelopen vrijdag zat ik aan tafel met een klant die in zijn ondernemersbestaan al heel wat had meegemaakt. Zowel de successen als de donkere tijden had hij mogen ervaren. Hij had diverse bedrijven opgebouwd en verkocht, bedrijven opgekocht en succesvol grootgemaakt. Naast zijn zakelijke successen had hij helaas ook een faillissement op zijn zakelijk CV moeten noteren.
En juist ook door die minder succesvolle ervaring was hij een boeiende gesprekspartner voor veel ondernemers, merkte hij. Want mensen zijn uiteraard geïnteresseerd in succesverhalen. Maar juist horen ze ook graag ook over de ervaringen rondom de teleurstellingen of zelfs drama’s in het ondernemerschap. Iemand die dit heeft meegemaakt en daar open over durft te zijn, heeft zeer waardevolle ervaring te delen.
Ten onrechte denken veel mensen dat je als ondernemer vooral je succesverhalen moet delen.
Maar je bent juist veel toegankelijker en interessanter voor je omgeving als je ook af en toe wat van je kwetsbaarheid durft te delen. Daar is moed voor nodig, en daarmee toon je juist je kracht.
Over moed en kwetsbaarheid.
Het afgelopen weekend las ik toevallig een artikel in ‘Happinez’ van de Amerikaanse sociologe Brené Brown, dat over dit onderwerp ging. Haar TED-lezing ‘ de kracht van kwetsbaarheid’ werd meer dan zes miljoen keer bekeken op het internet. Ik voeg hem bijgaand even voor je toe.
http://www.youtube.com/watch?v=iCvmsMzlF7o
Kwetsbaarheid is geen zwakte, is haar boodschap, maar een voorwaarde voor een bezield leven.
In haar jarenlange onderzoek ontdekte zij dat juist mensen die wij als inspirerend ervaren, een belangrijk ding met elkaar gemeen hebben: ze durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze weten dat ze de moeite waard zijn, ook al zijn ze niet perfect en maken ze nog regelmatig fouten en blunders.
“Gewone moed”
Brené pleit in haar boek voor ‘gewone moed’. Zij vindt gewone moed een mooie term omdat veel mensen moed associëren met bijzondere en heldhaftige zaken. Terwijl gewone moed gaat om de bereidheid om jezelf te laten zien en gezien te worden, gewoon zoals je bent.
En dat is wat mij betreft ook de kern van personal branding. Geen window dressing, geen spierballentaal maar gewoon je beste versie van jezelf zijn. Zijn zoals je bent.
En dat betekent dat je af en toe ook best eens toe mag geven dat je iets niet zo goed kunt, of dat je ergens moeite mee hebt. In onze cultuur waarin we op alle social media en netwerkbijeenkomsten vooral etaleren hoe succesvol, populair, talentvol en gelukkig we allemaal zijn, is dat dapper.
Open your mind
Wees ook eens een beetje open minded, en verwerp niet meteen zaken die je nog niet eerder hebt gedaan, omdat je denkt dat je het niet kunt. Of ‘omdat het waarschijnlijk toch niet zal werken’. Veel mensen vinden het eng om iets nieuws te proberen en doen daarom de dingen ‘zoals ze die altijd hebben gedaan’. En krijgen dus ook de resultaten die ze altijd hebben gehad. En dat zijn helaas niet altijd de resultaten waar ze op hopen.
Probeer gewoon regelmatig nieuwe dingen uit en leer om je comfortzone iedere keer wat meer te stretchen. Dat maakt het leven een stuk boeiender. Durf ook eens bij jezelf toe te geven dat je iets niet weet en dat je wellicht nog iets te leren hebt. Voor sommige mensen is dat op zich al een hele stap. Gun jezelf daarin eens wat begeleiding. Het kan een enorme versnelling betekenen voor de ontwikkeling van jouw ondernemerschap en de groei van je bedrijf.
Durf ook eens een keer een blunder te maken. Blijf niet aarzelen ook om iets te doen waar je nog niet goed in bent. Want als je alles de eerste keer al meteen perfect zou kunnen, had je nooit meer iets te leren. En waren we allemaal supermensen. Hoe saai zou dat zijn!
Ik sluit af met een treffend stukje uit het interview met Brené:
“ Perfectionisme is een afweermechanisme, een manier om jezelf te beschermen: als ik er maar perfect uitzie en alles perfect doe, denk je, dan kan ik zorgen dat ik geen kritiek krijg, dat ik me niet hoef te schamen en niet veroordeeld wordt. Het is echter een soort schild, en het weegt wel twintig ton. We zeulen het rond in de hoop dat het ons veilig houdt, maar het enige wat het doet, is zorgen dat we niet gezien worden.”
Kortom, wees eens lekker wat minder perfect en durf jezelf gewoon te laten zien zoals je bent.
Je zult merken dat dit juist zorgt voor verbinding met je omgeving en dat mensen naar je toe komen.
Omdat ze merken dat jij ook niet perfect bent, kunnen zij ook zichzelf zijn bij jou. En daardoor kunnen ze juist met jou stappen maken en nieuwe dingen leren!
Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.
Je kunt mij bereiken via saskia@depersonalbrandingcoach.nl of