Misschien herken je het wel. Je hebt voldoende werk en je klanten zijn enthousiast over jou. Je hebt echter zelf niet echt helder wat het precies is waar mensen bij jou op aanslaan. Waarin jij je precies onderscheidt heb je nog nooit goed onder woorden kunnen brengen. Daardoor heb je zelf soms het gevoel ‘dat je maar wat doet’. Maar als je daar een beter verhaal over kunt houden, zit jij voortaan altijd zelfbewust aan tafel en weet je ook precies hoe je jezelf moet profileren op LinkedIn.

Je bent niet de enige die dit soort dingen lastig vindt.

Hans (niet zijn echte naam) is een grote man, type teddybeer, met een warm netwerk en een enorme gunfactor. Zelden zit hij lang zonder opdracht. Als hij zijn vinger opsteekt, zijn er meteen vijf partijen die met hem in gesprek willen. Ook bij de organisatie waar hij op dit moment in een opdracht werkt, is hem een vaste baan aangeboden.

Toch vindt hij het lastig om aan te geven waar hij echt goed in is. Er is veel wat hij leuk vindt en er zijn ook veel dingen die hij goed kan. Maar wat doet hij nu eigenlijk precies waar ze zo enthousiast van worden? Hij vraagt zich nog regelmatig af waarom ze zo met hem weglopen. Lastig om je eigen USP’s te benoemen. Hij wil daar meer helderheid in krijgen zodat hij zelf meer inzicht krijgt in zijn onderscheidende kwaliteiten. En wat is nu eigenlijk zijn verhaal?


Hoe personal branding voor jou kan werken

Een misverstand over personal branding is dat je ‘even je CV en je LinkedIn pimpt’ en dat je er dan bent. Of dat het vooral zou gaan over een pakkende pitch. Natuurlijk zijn dit onderdelen die helpen om je brand over de bühne te brengen. Het gaat echter pas echt voor je werken als je er ook een goed verhaal bij hebt dat je zelf vol overtuiging kunt vertellen. Daar moet je soms even op kauwen maar als je jouw verhaal eenmaal in de vingers hebt, kun je hier altijd op terug pakken. Je verhaal in kaart brengen geeft je veel inzicht.

In mijn jaren als headhunter voor directiefuncties was ik zelf bij kandidaten altijd al op zoek naar het verhaal achter het CV. En onlangs las ik dat hier nu ook door topbureaus als Korn Ferry Hay ook meer op gestuurd gaat worden. Marleen Rechsteiner heeft jarenlange ervaring in de branding- en communicatie van labels als de Hay Group, GITP en Van Lanschot Bankiers. Bij Korn Ferry Hay Group wil zij veel aandacht wil schenken aan de inzet van personal branding. “Vooral binnen de zakelijke advisering is dit een onderschatte asset van bedrijven”, licht ze toe. “Het gaat steeds minder om het product dat verkocht wordt, maar steeds meer om de ‘story you tell’.


Verhalen die inzicht geven

Met Hans heb ik 3 verhalen uitgediept die een goed beeld geven van zijn stijl van werken. Daar zat ook een verhaal tussen over hoe hij een afdeling heeft opgebouwd. Toen we met dit verhaal aan de slag gingen, begonnen zijn ogen te glimmen. “Wat leuk dat ik nu precies zie wat ik eigenlijk doe als ik met zo’n team aan de slag ga. Ik zie nu ook wat mijn leiderschapsstijl is. En dan is het niet zo’n algemeen verhaal, maar vertelt het precies hoe ik dat aanpak en waar ik op stuur. Met allerlei details die het levendig en overtuigend maken.”


Een goed verhaal geeft je vleugels

Storytelling is niet zomaar een leuke tool die toevallig op dit moment hot is. Het geeft ook veel zelfvertrouwen als je altijd een goed verhaal paraat hebt als je aan tafel zit. Door je verhaal op te stellen en goed uit te diepen krijg je zelf ook vanzelf meer inzicht in hoe jij de dingen doet. Zeker als je het samen doet met iemand die goed kan doorvragen. Ik werk dan ook met een flipover waarop ik de relevante details opschrijf. Daarna kun je dan kijken wat de meest relevante details zijn en bepaalde zaken nog herschikken.

Met een klant die naar een nieuwe werkkring moest zoeken heb ik drie verhalen uitgewerkt die samen de lijn van zijn CV weergaven en ook precies lieten zien waar zijn krachten zitten. Tijdens ons eerste gesprek was hij nog een beetje aangeslagen door het feit dat hij zijn werkgever moest verlaten omdat er geen goede match meer was.


Vol zelfvertrouwen aan tafel met het juiste verhaal

Toen we samen zijn drie succesverhalen in kaart hadden gebracht, kreeg hij weer een goed inzicht in zijn kwaliteiten en wat hem kenmerkte in zijn aanpak. Hij verliet tintelend van zelfvertrouwen mijn kantoor en ging die dag meteen door naar een gesprek met een bemiddelingsbureau. Later liet hij weten dat het gesprek bijzonder goed was verlopen. In alle sollicitatiegesprekken die hij in de weken daarna voerde wist hij zichzelf uitstekend te presenteren en was hij zeer overtuigend dankzij de goede verhalen die hij paraat had. Hij kon kiezen uit diverse banen.

Wil jij ook een goed verhaal op je LinkedIn, je CV, op je website? Zodat jij de juiste klanten en opdrachten aan kunt trekken en kunt overtuigen op een leuke manier als jij aan tafel zit? Daar help ik je graag mee.

Wil jij weten wat ik als personalbrandingcoach voor jou kan betekenen?

Neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl