Saskia Postma

Saskia Postma

Een personal branding strategie die altijd werkt

24 juni 2020

Hoe gaat het op dit moment met jou? Zit je vol plannen of ben je een beetje in mineur over je bedrijf? Voel je onzekerheid over hoe dit jaar zal gaan verlopen?  

Wat ik in mijn omgeving zie is dat consultants die al langere tijd consequent aan hun personal branding hebben gebouwd, nog steeds lekker draaien. Vooral, als ze ook de mogelijkheid hebben gecreëerd om digitaal te werken. Maar dat is op zich niet zo heel ingewikkeld als je het een beetje slim aanpakt.  

Vanuit een sterk merk een gezond bedrijf bouwen kan nog steeds, ook nu. Juist in deze tijden liggen er nog steeds mogelijkheden voor integere persoonlijke marketing. Juist nu is er meer dan ooit behoefte aan eerlijke  en waardevolle informatie. Zelf noem ik het altijd inspiratiemarketing. 

Waarmee kun jij jouw klanten inspireren?

Mensen hebben op dit moment grote behoefte aan een positief geluid tussen al die berichten over Corona waarmee je voortdurend wordt overspoeld. Laat je dus horen.  

Ook in deze tijden kun jij je onderscheiden als je blijk geeft van een heldere visie op je vak. Als jij je klanten weet te inspireren met waardevolle informatie en met verhalen die nieuwe inzichten bieden bouw je aan je merk. Ik adviseer je om dat nu te doen. Want het lijkt wel alsof veel dingen nu stilstaan, maar het leven gaat toch door. 

Sommige dingen zijn niet veranderd

De problemen die je klant had, zijn niet opeens spontaan opgelost. Zijn ambities zijn niet opeens verdwenen.  Nu zitten we nog middenin de Coronacrisis. Maar ook dit gaat voorbij. Zorg dus dat je blijft bouwen aan je Know-Like-Trust Factor.  

Laat mensen weten dat jij bestaat. Zorg dat ze je gaan waarderen om jouw kijk op zaken en laat iets zien van jezelf. Dan gaan ze je uiteindelijk vertrouwen en denken ze aan jou als ze aan de slag willen met hun problemen of ambities.  

Waarmee kun jij zichtbaar zijn?

In deze dagen zitten er meer mensen dan ooit (uren) op social media. Dit is een goed moment om jouw kennis op een prettige manier te delen. Wil je mensen inspireren, spreek ze dan aan met een goed verhaal. En dat verhaal gaat dus niet over jou. Dat is een fout die ik op heel veel websites zie en ook in veel social media berichten. Denk bij alles wat je schrijft dat daar aan de andere kant een klant zit die bij alles denkt  ‘What’s in it for me?’  

Ga dus schrijven voor je klant. Zorg dus dat je jouw doelgroep door en door kent. Weet waar je klant wakker van ligt en waar hij van droomt. En laat je niet gek maken als je niet meteen heel veel reacties krijgt. Er hoeft maar 1 persoon geïnteresseerd te raken om contact met jou op te nemen en dan kun je zomaar weer een leuke klant erbij hebben.  

Wat wil jouw klant bereiken en wat houdt hem tegen?  

Jouw klant wil iets bereiken. Maar er is ook iets dan hem weerhoudt, waarom lukt het niet?

Als je dat weet en je weet ook hoe jij hem daarbij kunt helpen, dan kun je daarover schrijven. Liefst in de vorm van een verhaal.  

– Manfred Kets de Vries, de bekende managementwetenschapper, zei het al. “Mensen zijn ‘meaning searching animals’. Het is belangrijk dat je een goed verhaal kunt neerzetten over wat je aan het doen bent. “  

En ook de Britse reclamelegende Sir John Hegarty meent terecht ‘Je moet een filosofie hebben. Make a statement.’  Zijn credo is: “ Een merk is een verzameling verhalen verbonden door een visie.”  

Ga eens bij jezelf na wat jouw visie is. Waar geloof jij in? Waar erger jij je aan omdat je denkt dat het anders of beter zou kunnen?  Als je daarover schrijft, is het overigens wel handig om dat vanuit een positieve intentie te doen. Niemand heeft op social media behoefte aan zure mensen. Maar positief prikkelend is altijd leuk.  

Jouw verhalen gaan niet over jou

Maak jouw klant de held in je verhalen. Ga verhalen delen waarin je klant zichzelf herkent. Jouw klanten lezen namelijk graag verhalen over mensen die op hen lijken. Mensen die ook dezelfde ambities en problemen hebben. Ga niet proberen om hen overtuigen. Dat werkt meestal niet zo goed. Ga hen verleiden met een verhaal dat nieuwe inzichten biedt.  

Verhalen verbinden. Als jij je klanten meeneemt in een verhalen die aansluiten op hun wereld, dan gaan ze jou vertrouwen. Dan gaan ze jou volgen. Dan willen ze meer van je weten. Ik doe dit al ruim tien jaar en heb daardoor al die tijd nooit ook maar iets aan acquisitie hoeven te doen.  

Als je wilt weten hoe je zo’n verhaal kunt opbouwen, lees dan volgend week mijn blog.

In mijn volgende blog ga ik je leren welke structuur je kunt gebruiken om een kort en pakkend verhaal op te bouwen.  

Wil je weten hoe sterk jouw merk op dit moment is en waar je mogelijkheden liggen? Schrijf je dan nu meteen in voor de gratis BrandScan 

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.